Mindenki egyetért abban, hogy mielőbb szükség volna az elektronikus kormányzati szolgáltatások beindítására, hiszen így az ügyfelek - magánszemélyek csakúgy, mint a vállalatok - a mainál gyorsabban és olcsóbban intézhetnék ügyeiket, legyen szó engedélyek, hivatalos okmányok beszerzéséről vagy akár adók, járulékok megfizetéséről. Ennek alapján nem meglepő, hogy az EU 2000-ben elhatározta: 2004 végére minden tagállamban meg kell teremteni az alapvető közügyek online intézésének lehetőségét. Az viszont már meglepő, hogy - mint az a szakminiszterek e heti tanácskozásán is kiderült - mostanáig milyen kevésre jutottak-jutottunk e cél megvalósításában. Az eddig beindított megoldások jórészt csak adatok lehívását teszik lehetővé, ami korántsem egyenlő azzal, hogy mondjuk a képernyőn keresztül fizethessük a helyi adót. Erre is van persze példa - többek között éppen az unió soros elnökségét adó és az e-kormányzat ügyét kiemelt prioritásként kezelő Olaszország büszkélkedhet viszonylag jó eredményekkel.
Magyarországnak a kézzelfogható eredményeket tekintve kevés oka van dicsekedni, ám a kormányzat ambiciózus tervei - amelyek az uniós menetrendet figyelembe véve állapítják meg a feladatokat - bizakodásra adnak okot. Annál inkább fontos ezen tervek megvalósítása, mivel jelen esetben nem egy kellemetlen, ám megkerülhetetlen "házi feladatról" van szó, hanem olyasmiről, aminek előnyeit azonnal élvezhetnék a magyar állampolgárok és vállalatok. Sőt: ha sikerül jó pozíciókat szerezni e területen, akkor a technológiát szállító cégek akár uniós megrendelésekben is reménykedhetnek. Az e-kormányzat kiépítésénél ugyanis - a nemzeti rendszerek mellett, illetve azokat összekapcsolva - egyre inkább előtérbe kerül a valamennyi tagországban egységesen elérhető, páneurópai szolgáltatások megteremtésének igénye. (TG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.