Igazi tulajdonos híján elmarad a karbantartás, a fejlesztés, az ellenőrzés. A vállalatok hajlamosak eltespedni, a hatékonyság helyett a vezetők érdekei kerülnek előtérbe, a vásárlókra kevésbé figyelnek. Az alkalmazottak sokszor cinkosan összekacsintanak: legalább csináljunk úgy, mintha dolgoznánk, miközben azon rágódunk, mikor érkezik újabb politikai ejtőernyős valamelyik, amúgy sokéves szakmai tapasztalatot igénylő vezetői pozícióba.
A társadalom pénzügyi szempontból nem csak azért rossz tulajdonos, mert mindenki egymásra mutogat, s a sok demokratikusnak szánt szervezet közt elvész a felelősség. Azért is, mert a köz sokszor nem a pénzügyi szempontokat követi, amikor cégek létéről dönt. S ez így van jól, hiszen nem szabad elfelejtenünk: a piac nem csodaszer.
A gazdasági koordináció sokszor kudarcra van ítélve. Nem képes olyan szolgáltatásokat biztosítani, amelyekért a felhasználóktól nem szedhető valamiféle díj, s bajban lennénk akkor is, ha az állam különféle engedélyek kiadásával nem szabályozná, ki gyógyíthat, vagy lehet ügyvéd. A legnagyobb gond talán mégis az, hogy a piac csak pénzben képes mérni. Márpedig az egészség, a művészet vagy a biztonság nehezen pénzesíthető.
Amikor arról döntünk, hogy egy-egy állami kézben lévő céget eladjunk-e, főként azt kell(ene) szem előtt tartani, hogy az adott feladatot vajon a piac jobban végezné-e el. Egy acél- vagy húsipari társaságnál, könyvkiadónál, illetve kereskedelmi banknál a válasz aligha lehet kétséges, ám ahol mindenki közös érdeke, hogy egy-egy szolgáltatásból mindannyian részesüljünk, nehezebb a döntés.
A távolsági és tömegközlekedési hálózat léte, fennmaradása alighanem fontosabb annál, mint amennyi megtakarítást a magánosítás hozna. Ha ugyanis szeretnénk, hogy mindenki képes legyen azt igénybe venni (megakadályozandó a modern "röghöz kötést"), szabályozni kell az árakat. Ilyen körülmények közt viszont verseny csak igen korlátozottan jöhet létre. Sőt, extrém esetben a biztos veszteség miatt vevő se lenne a cégekre. Elegendő csak a BKV-ra, vagy a hátrányos helyzetű térségek Volán társaságaira gondolnunk.
A Molnál a lakosság életminősége és a gázárak közti szoros kapcsolat miatt remeg meg a döntéshozók keze: az árszabályozás egy magántársaságtól veszi el, amit az állam nyugdíjakon vagy szociális támogatásokon megspórol. Mihelyst a szabott ár kellő nyereséget ígér, már nem is akar az olajtársaság kilépni az ágazatból. Megfelelő áramáraknál elkelnek a villamos erőművek is.
Az olyan stratégiai jelentőségű, vagy a verseny logikája miatt egyedüliként ténykedő cégeknél, mint az Antenna Hungária, a Magyar Posta vagy a kórházak, óvatosságra inthet az ellátás biztonságának fenntartása s a verseny esetleges káros következményei. Más a helyzet a Szerencsejáték Rt.-nél. Az állam önmagának létrehozott monopóliumával élve jókora extraprofitot tesz zsebre: itt a szabályozás a haszonkulcsok kiegyenlítődését, az ágazat kockázatához való igazodását teszi lehetetlenné, vagyis a fogyasztókat rövidíti meg. Márpedig egy tisztességes állam a verseny korlátjait éppen felszámolni volna köteles. Ha jelen formájában adnák el a társaságot, az olyan volna, mintha az APEH-et privatizálnák: a minimális ráfordítás semmilyen arányban sincs a bevételekkel. Aki ilyesmit elad, az aranytojást tojó tyúkot ajándékozza el.
Pedig a magánosításról a piac várható hatékonysága alapján kell dönteni, vagyis a cégeladások és a költségvetés helyzete közt elvileg semmiféle összefüggés sem lehet. Okkal vagyunk hát bizalmatlanok a mögöttes indokokat illetően, ha úgy látjuk: komolyabb előtanulmányok nélkül "rázósabb" cégeket is magánosítani akarunk, ráadásul dömpingszerűen, amivel biztosan lenyomjuk az elérhető árat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.