Drága köbcentik
Ha jön a nyár és az amerikaiak előveszik a háromezer köbcentis családi autókat és nekiindulnak a kontinensnyi országnak, az európai finomítók pénzügyi igazgatói dörzsölgetni kezdik a kezüket, mert érzik az extraprofit benzingőzös illatát. A jól idomított európai autósok pedig tudják, megkezdődik a benzinárak nagy nyári hegymenete.
Az idén a drágulás előbb kezdődött, mert májustól életbe lépett az USA-ban az úgynevezett nyári norma, amit a tengerentúli finomítók egy része nem képes még előállítani, ezért a vártnál korábban keresletélénkülést produkáltak az amerikai importőrök a kontinens üzemanyagpiacán. A tengerentúli kereskedők hagyományosan jelentős mértékben építenek az európai feldolgozókapacitásokra, s ezzel alapvetően meghatározzák a kontinensen az ármozgást.
A olaj- és a termékárak időközben megint elszakadtak egymástól. A történelmi benzinárcsúcs 437 dollár volt tonnánként, és az 1990-es Öböl-háború idején jegyezték fel. Tegnap a nemzetközi piacon 430 dollárt kértek egy tonna motorbenzinért, vagyis nagyon közel az eddigi rekord. Ezzel szemben a 2001. szeptemberi 37,8 dolláros hordónkénti olajárcsúcstól tegnap 2,5 dollárral maradt el a térségünkben irányadó brent típusú, északi-tengeri kőolaj jegyzése. Vagyis igaz ugyan, hogy drágul az olaj, de a benzin esetében gyorsabb az áremelkedés, tehát nyilván a nyersanyagáron kívüli hatások hajtották fel eddig az árat.
Ráadásul még előttünk a már emlegetett nyári autósszezon, ami további keresletélénkülést hoz. Mi több, ez nagyjából egybeesik a szokásos finomítói nagyjavításokkal. Az álmoskönyv szerint pedig a keresletélénkülés kapacitáscsökkentéssel párosulva ritkán jelent jót a fogyasztóknak.
Háromszáz forint körüli benzinárról beszélni azonban mindezek tükrében is felér a rémhírterjesztéssel. Az azonban egészen bizonyos, hogy az árcsúcsot még nem értük el, szakmai körökben tíz-tizenkét forint jövőbeni emelkedést tartanak elképzelhetőnek. Ez persze sok mindentől függ még, egyebek mellett a dollár árfolyamától. A gyenge dollár most némiképp tompítja a kedvezőtlen világpiaci folyamatok hatását. Most már csak azért kell drukkolni, nehogy hirtelen megerősödjék a dollár. Az amerikaiak pedig korszerűsítsék a finomítóikat, növeljék a feldolgozókapa-citást és egyébként is, járjanak kisebb autókkal!







