Ha jön a nyár és az amerikaiak előveszik a háromezer köbcentis családi autókat és nekiindulnak a kontinensnyi országnak, az európai finomítók pénzügyi igazgatói dörzsölgetni kezdik a kezüket, mert érzik az extraprofit benzingőzös illatát. A jól idomított európai autósok pedig tudják, megkezdődik a benzinárak nagy nyári hegymenete.
Az idén a drágulás előbb kezdődött, mert májustól életbe lépett az USA-ban az úgynevezett nyári norma, amit a tengerentúli finomítók egy része nem képes még előállítani, ezért a vártnál korábban keresletélénkülést produkáltak az amerikai importőrök a kontinens üzemanyagpiacán. A tengerentúli kereskedők hagyományosan jelentős mértékben építenek az európai feldolgozókapacitásokra, s ezzel alapvetően meghatározzák a kontinensen az ármozgást.
A olaj- és a termékárak időközben megint elszakadtak egymástól. A történelmi benzinárcsúcs 437 dollár volt tonnánként, és az 1990-es Öböl-háború idején jegyezték fel. Tegnap a nemzetközi piacon 430 dollárt kértek egy tonna motorbenzinért, vagyis nagyon közel az eddigi rekord. Ezzel szemben a 2001. szeptemberi 37,8 dolláros hordónkénti olajárcsúcstól tegnap 2,5 dollárral maradt el a térségünkben irányadó brent típusú, északi-tengeri kőolaj jegyzése. Vagyis igaz ugyan, hogy drágul az olaj, de a benzin esetében gyorsabb az áremelkedés, tehát nyilván a nyersanyagáron kívüli hatások hajtották fel eddig az árat.
Ráadásul még előttünk a már emlegetett nyári autósszezon, ami további keresletélénkülést hoz. Mi több, ez nagyjából egybeesik a szokásos finomítói nagyjavításokkal. Az álmoskönyv szerint pedig a keresletélénkülés kapacitáscsökkentéssel párosulva ritkán jelent jót a fogyasztóknak.
Háromszáz forint körüli benzinárról beszélni azonban mindezek tükrében is felér a rémhírterjesztéssel. Az azonban egészen bizonyos, hogy az árcsúcsot még nem értük el, szakmai körökben tíz-tizenkét forint jövőbeni emelkedést tartanak elképzelhetőnek. Ez persze sok mindentől függ még, egyebek mellett a dollár árfolyamától. A gyenge dollár most némiképp tompítja a kedvezőtlen világpiaci folyamatok hatását. Most már csak azért kell drukkolni, nehogy hirtelen megerősödjék a dollár. Az amerikaiak pedig korszerűsítsék a finomítóikat, növeljék a feldolgozókapa-citást és egyébként is, járjanak kisebb autókkal!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.