A magyar lakosság öngondoskodásra való hajlama az EU-csatlakozást követően aligha változik meg varázsütésre - hangzik a piaci szereplők egyöntetű véleménye. Javítani pedig lenne min, hiszen azzal aligha tudunk büszkélkedni, hogy az egy főre jutó biztosítási díjbevétel - függetlenül a biztosítók évek óta produkált két számjegyű növekedésétől - az EU-átlag alig öt százaléka.
A prognózisok szerint a magyarországi árszintnek néhány éven belül el kell érnie az európait, ám úgy tűnik, hogy a hazai szereplők egyelőre nem folyamodnak ehhez a lépéshez. Sőt. Egyes piaci szereplőknél új termékekkel, új díjakkal találhatják szembe magukat az ügyfelek.
A tavaly novemberi, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb) piacon bekövetkezett mozgások - amely korábban nem látott ügyfélvándorlást jelentett - ugyanis elindítottak valamit. Az újonnan színre lépők - akik piacszerzés okán olcsó árakkal nyitottak - több társaságtól is komoly állományt csábítottak el. Válaszlépésnek tekinthető az Allianz Hungária Biztosító májusban elindított Európai mobilitási programja, amelynek keretében tíz autótípusnál hozakodott elő kedvezményes díjakkal, s nem titkolt szándékkal több tíz ezer szerződést remél ettől az idén.
Az Union és az Uniqa a többéves gépjárművek tulajdonosait célozta meg új termékével, remélve, hogy azokat is vissza lehet csábítani a cascopiacra egy diszkontárú konstrukcióval, akik a lízing- vagy részletfizetési szerződés lejárta után nem vállalják ennek a költségeit. Mások szerint ez korántsem olyan egyszerű, utalva saját példáikra, ahol minimális érdeklődés mutatkozott a termék iránt a 3-4 évnél idősebb autókkal rendelkezők körében. Több biztosító a szolgáltatás, a termékstruktúra terén morfondírozik változtatáson, s persze az sem kizárt, hogy a díjak is lefelé tendálnak. Amennyiben a casco üzletág nyereségessége ezt lehetővé teszi - tehetnénk hozzá -, hiszen a gfb a legtöbb helyen veszteséget hoz, s arra aligha lehet számítani, hogy a tulajdonos jó szemmel nézné majd a profitabilitás apadását.
Az ügyfeleknek mindenesetre azzal sem árt tisztában lenniük, hogy a nemzetközi károk növekedését, a javítói munkadíjak emelkedését, a személyi sérüléses kárterhelés alakulását előbb-utóbb a biztosítók érvényesítik a díjakban. Ez leginkább a gfb-ben csapódhat le, hiszen az uniós árak tekintetében leginkább ezen a téren van a legnagyobb elmaradásunk. (Ez már a szomszéd országnak is szemet szúrt, hiszen nem véletlen, hogy akad olyan osztrák biztosító, amely magyarországi szerviz esetén jóval kedvezőbb árakkal csábítja az osztrák ügyfeleket.) A kárhányad idei alakulása mindenesetre sok mindenre rávilágíthat: kiderülhet, hogy az alacsony árakat kínáló társaságok tudják-e tartani tarifáikat, illetve az állománybővülés mely szereplőknek adhat nagyobb mozgásteret a díjaik megállapításánál.
Kérdés persze, hogy a cascopiacon tapasztalható 30 százalékos penetrációt érdemben meg lehet-e dobni. A biztosítók bizakodóak, mondván, az életszínvonal javulása sokat nyomhat a latban. Ha nem is rövid, de középtávon mindenképp. S ezzel párhuzamosan többen kötnek majd lakás- és életbiztosítást is. Legalábbis a piaci szereplők ettől a három szegmenstől várnak nagyobb ugrást, s ha díjcsökkentésre ezen a téren nem is kell számítani, új termékekre mindenképp. Az éleződő verseny itt ezt kényszerítheti ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.