z Ön az ügyvezetés harmadik elnöke az Audi Hungariánál. Elődje
három év után távozott Győrből. Mennyire jellemző a cégcsoportnál, hogy adott idő után más feladattal bízzák meg a vezetőket?
Általános gyakorlat a Volkswagen konszernnél, hogy a vezetőket 3-5 éves időszakokban váltják.
z Ön az első elnök, aki eddig is Győrben dolgozott. Hozzájárulhatott kinevezéséhez a helyismeret?
Valószínűleg. Korábban a motorgyártást irányítottam, s a végzett a munkám talán meggyőző lehetett.
z Milyen ranglétrát járt be?
Kohászati szakmunkás az alapképzettségem. Dolgoztam egy acélműben, közben leérettségiztem, majd gépészetet hallgattam az egyetemen. A Volkswagennél először gyártástechnológiai tervezőmérnöki beosztást kaptam. Később a wolfsburgi központba kerültem, ahol a cégcsoport motor- és váltógyárainak technológiai tervezéséért feleltem. Majd elkerültem a társaság chemnitzi gyárába. Ott a technológiai tervezés felelőse voltam, s egy bizonyos motorcsalád gyártási szegmensét építettem fel. Ezután a cégcsoport salzgitteri gyáránál egy adott motor gyártásáért feleltem. A Volkswagen AG legnagyobb motorjai sorozatgyártásának beindítása is hozzám tartozott. Ezt követően kerültem az Audi Hungariához, így aztán elmondhatom, hogy a háromhengeres kis motorokon kívül a Volkswagen konszernben gyártott összes motor gyártásában szereztem tapasztalatot.
z Hogyan került Győrbe?
Kiválasztottak. Felajánlották a komplett motorgyártásért felelős ügyvezetői pozíciót. Egy szerdai napon megnéztem a győri vállalatot, szombaton összepakoltam a családomat, eljöttünk Győrbe, három nappal később pedig Ingolstadtban aláírtam a szerződést.
z Az Audi Hungaria Motor Kft.-nél az egyes területekért más-más ügyvezető felel. Mi tartozik az elnökség mellett mostantól önhöz?
Ha a vállalat "belső életét" nézzük, a minőségbiztosításért, a gépkocsigyártásért és a logisztikáért felelek. A motorfejlesztés és a gyártástechnológia-tervezés is hozzám tartozik. Ami a "külvilágot" illeti, a vállalati kommunikáció az én felelősségem. Mindezen funkciókat közvetlenül irányítom.
z Az Audi az elmúlt években 230-250 millió eurót ruházott be évente Győrben. A közelmúltban nyilvánosságra került, hogy a cégcsoport Kelet-Közép-Európában építi fel új szerszámgyárát, amely projektért a győri leányvállalat is versenyben van. Az ön elődje a Világgazdaságnak azt mondta: amely projekteken eddig a győri gyár
indult, nyert is. Így látja ön is?
Igen. Tény, hogy a Volkswagen konszern Kelet-Közép-Európában új szerszámgyártó kapacitások létrehozásán dolgozik. Az Audi Hungaria Motor Kft. aktívan készül arra, hogy e kapacitásokból részesüljön. Megkezdtük annak tervezését, hogyan tudnánk egy szerszámgyártó központot létrehozni, hogy amennyiben számunkra kedvező döntés születik, azonnal nekiállhassunk a munkának. Nem rosszak az esélyeink.
z Mit jelentene a projekt elnyerése?
Egy szerszámgyár létesítése a győri gyár éves beruházási volumenének 20-25 százalékát teszi ki. Egy ilyen invesztíció nem valósulhat meg egyetlen év alatt. Győrben egy új vállalati szegmens jöhetne létre, mégpedig a legmagasabban képzett munkaerőt foglalkoztatva. A járműgyártásban, az információtechnológiában és a motorgyártásban jelenleg is magasan kvalifikált munkaerőt megkövetelő munkahelyeink vannak. Mindehhez hozzátehetjük a motorfejlesztést és a technológiai tervezést is. A szerszámgyárban a mérnöki tudást tudnánk a legjobban bevetni és hasznosítani. A szerszámgyártás minden gépgyártás édesanyja. A projekt odaítélésének döntési folyamata már megkezdődött, de az még nem ismert, mikorra születhet meg a döntés.
z Mennyire segítheti a jelenlegi
magyar gazdasági környezet
az Audi döntését?
Nagyon jónak ítélem meg a magyar gazdasági környezetet, ami kedvezően befolyásolhatja a szerszámgyár létesítési helyszínének kiválasztását is. Ugyanakkor a szomszédos országokkal a befektetőkért vívott versenyben Magyarországnak nagyon oda kell figyelni, hogy rugalmasan alkalmazkodhasson a piaci kihívásokhoz, ezt tegye lehetővé a munka törvénykönyve, az infrastruktúra, az adózási rendszer. Minél egyszerűbb és átláthatóbb egy ország adórendszere, annál kedvezőbb ez az ipar számára.
z Jelenleg már mintegy ötezer dolgozót foglalkoztatnak. Mennyire állhat rendelkezésükre a jövőben is megfelelően képzett munkaerő?
Különféle személyügyi marketingtevékenységeket végzünk a szükséges munkaerő biztosítása érdekében. A vállalat tevékenységébe integráltuk a szakmunkásképzést, a helyi Lukács Sándor szakmunkásképzővel együttműködve. A győri egyetemmel és a budapesti műszaki egyetemmel a mérnökutánpótlás érdekében működünk együtt. Bízunk abban, hogy ezzel az intézkedéscsomaggal továbbra is tudjuk biztosítani munkaerő-szükségletünket.
z Jelenthet-e változást Magyarország uniós csatlakozása akár
az anyacég és a győri gyár közötti viszonyban, akár más területen?
A termelésünket, termelési rendünket érinthető állami rugalmasság megítélésem szerint a jövőben sem csökken. Az ezzel kapcsolatos szabályozók várhatóan nem változnak, ilyen aggályaim nincsenek. Ez azért is lényeges, mert a magyarországi termelési keretfeltételeink közül ezek a legfontosabbak közé tartoznak. Nem látom be, hogy Magyarországnak mi oka lenne ezek megváltoztatására? Miért vágná le az ember azt az ágat, amelyen ül? Ugyanakkor a munkavállalók érdeke is ez, akik szeretnének dolgozni, pénzt keresni, autót vásárolni, szabadságra menni. A mi termelési struktúránk nem azt jelenti, hogy munkatársainkat éjt nappallá téve dolgoztatjuk. A gépek dolgoznak, a munkavállalóinkat pedig a magyar jogszabályokban előírtaknak megfelelően foglalkoztatjuk. Az anyacég és a győri gyár közötti kapcsolatot leegyszerűsítette az uniós csatlakozás. A munkatársaink bevethetősége különböző országokban, oda-vissza alapon könnyebb lett, de ilyen terület az elektronikai számvitel bevezetése vagy a vámolás.
z Mit jelent a bevethetőség?
Azt, hogy amennyiben speciális kvalifikációval bíró munkatársakra van szükség a cégcsoporton belül a világ bármely pontján, odaküldésükre megvan a lehetőség. Jelenleg is vannak munkatársaink, akik így dolgoznak. Érdekünk, hogy időként munkatársakat küldhessünk Németországba, ahol néhány év alatt olyan tudást halmozhatnak fel, amelyet itt kamatoztathatnak. Az én szakmai pályafutásomból is látható, hogy valaki úgy foglalhat el csúcspozíciót a konszernnél, ha előtte megismeri a cégcsoporton belüli különböző gyárakat.
z Ha már az utazásnál tartunk:
az Audi jelentős összeggel járult hozzá a péri repülőtér fejlesztéséhez. Mennyire érte el a célját
a befektetés?
Hasznos befektetés volt, mert az anyavállalat így gyorsabban elérhető.
z Az elmúlt kormányzati ciklusban hazai cégek vezetői részéről számos alkalommal érte kritika a magyar kormányt a multinacionális cégek erős lobbiképessége miatt. Az ország jelenlegi vezetése menynyire kéri ki az Audi vezetésének véleményét mondjuk a beruházások vonzását célzó döntéseknél?
Magyarország jelenlegi kormányával kitűnőek a kapcsolataink. Egy hónappal ezelőtt jártunk a miniszterelnök úrnál. Ebből is látható, szükség esetén megvan a lehetőség véleményünk artikulálására. A miniszterelnök urat tájékoztattuk az Audi Hungaria közeljövőbeli fejlődési lehetőségeiről, és arról is, hogy pénzügyi mutatóink tervezhetősége szempontjából mennyire fontos a konstans és kiszámítható magyar gazdaságpolitika. Természetesen a kormány többi tagjával is állandó dialógust tudunk folytatni.
z Mennyire nőtt az Audi itteni letelepedése óta a helyben hozzáadott érték? Mennyire nyert teret - illetve nyerhet a jövőben - a még magasabb értéket képviselő munka?
Már a vállalat alapításakor magas értékű munkával indultunk. Ne feledje, hogy a fő termékünk az automobil szíve. Ezért is nagyon fontos számunkra, hogy minőséget termeljünk. Mindez alapvető. Ugyanakkor a hozzáadott értéket, a gyártási mélységet folyamatosan növeljük. E hónaptól magunk gyártjuk a dízelmotorokhoz a hajtókart. Másrészt a műszaki fejlesztőközpontba új munkatársakat veszünk fel, hogy ezt a tevékenységet is továbbfejlesszük. Az Audi prémium kategóriás márka, ennek megfelelően a motorjaink és a TT sportkocsik is prémium termékek. Ugyanígy a prémium kategóriába kell tartozniuk a gyártási folyamatoknak is.
z Véleménye szerint megmaradhat hosszabb távon Győrben a járműgyártás?
Alapvető, hogy ami egyszer bevált és jól működik, az a jövőben is jól működhet. Az ország gazdasági keretfeltételei és a mi teljesítményünk azt mondatja velem: a jövőben is meglesz a lehetőség az itteni járműgyártásra. Ugyanakkor a termékről és annak gyártási helyéről sincs egyelőre döntés. Mi mindennap kitűnő minőségben építjük a TT coupékat és a TT roadstereket, amelyeket a világ számos országában vásárolnak. Ennyit tehetünk a hosszú távú győri járműgyártás érdekében.
z Mennyire érzi otthonának Győrt?
Négy gyermekem korábban Németországban járt iskolába. Mivel a legközelebb Ausztriában, Neusiedl am See-ben találtunk német nyelvű gimnáziumot, utóbb ott telepedett le a család. Számomra ez a fő alvóállomás. A település 80 kilométerre van Győrtől. Magyarországon nagyon jól érzem magam.
z Mi az, amit a vezetése alatt
szeretne elérni az Audi Hungaria Motor Kft.-vel?
Olyannyira jók a lehetőségeink, hogy esélyünk van a világ legjobb motor- és autógyárává válni. Ha ezt elérjük, a munkatársaim segítségével mindennap ennek kell megfelelnünk. A legnagyobb teljesítményt nyújtjuk, és ez a teljesítmény teszi számunkra örömmé a munkát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.