Mint biztonságpolitikával foglalkozó szakember legalábbis ezt olvasom ki a lengyel, a cseh, az észt és a lett euroszkeptikusok előretöréséből éppúgy, miként Tony Blair és a Munkáspárt vereségéből az európai parlamenti választásokkal párhuzamosan megtartott önkormányzati választásokon. Míg ugyanis az utóbbiban az elemzők egyöntetű véleménye szerint is igen komoly szerepe volt London Irak-politikájának, nem árt emlékeztetni arra sem, hogy térségünk Európai Parlamentbe bejutott euroszkeptikusainak többsége határozottan ellenezte - s tette sok helyen kampánytémává - saját országának részvételét az iraki kalandban. Legfőképpen persze abból olvasom ki a kül- és biztonságpolitika növekvő választási jelentőségét, hogy az amerikai Irak-politikát egykoron társadalmaik akarata ellenére támogató "nyolcak" egytől egyig vereséget szenvedtek a mostani európai parlamenti választásokon. Bár mellékesen, de bevallom, nem minden él nélkül jegyzem meg, hogy 2003. január 30-án - éppen aznap, amikor a "nyolcak" közzétették levelüket The Wall Street Journal és a Times hasábjain - az Európai Parlament is elfogadott egy sokak által talán észre sem vett, Irakról szóló határozatot, kijelentve: ellenez minden egyoldalú katonai akciót, egy megelőző csapás pedig ellentmondana a nemzetközi jognak. E tekintetben tehát az európai választók (még ha nem is oly tudatosan, mint azt szeretném, de) némi elégtételt szolgáltattak a "nyolcak levelét" egykoron ellenző magamfajtának.
De visszatérve kiindulópontomhoz: meggyőződésem, hogy a politikai eliteknek is jobban oda kell figyelniük kül- és biztonságpolitikai döntéseik közvéleménnyel való elfogadtatására egy olyan korban, amikor a problémák és kihívások (legyen az a szegénység és a nyomában járó migráció, a nukleáris fegyverek elterjedése, a nemzetközi terrorizmus stb.) globalizálódnak, vagyis elmossák a kül- és belpolitika, a kül- és belbiztonság hagyományos határait. Amikor a nemzetközi politika hagyományos állami szereplői mellett a nem állami szereplők is (a multinacionális vállalatok, a terroristaszervezetek, a környezetvédő szervezetek, a nemzetközi alapítványok, a civil és egyházi szervezetek, az állam nélküli nemzetek stb.) létrehozhatják és megvalósíthatják államhatárokon és földrajzi térségeken átívelő biztonságpolitikáikat, s amikor látványosan növekszik a biztonságpolitika társadalmi meghatározottsága (lásd például a madridi robbantásokat követő spanyol politikai fordulatot). Vagy legalábbis jobban teszik, ha odafigyelnek a társadalom véleményére, ha igyekeznek meggyőzni a közvéleményt, nem elsősorban a társadalom, sokkal inkább saját érdekükben. Saját választási kudarcaik elkerülése érdekében. A társadalmi szereplők nemzetközi súlyának növekedése ugyanis törvényszerűen vonja maga után a biztonságpolitika jellegének változását, akár tetszik ez az eliteknek, akár nem. Mindenekelőtt abban az értelemben, hogy egyre gyakrabban fogják számon kérni azt, hogy egy adott ország, kormány vagy párt biztonságpolitikája viszszatükrözi-e a társadalmak és a társadalmi csoportok szükségleteit és akaratát. S ha nem, hát büntetni fogják érte azokat, akik eltekintenek ettől, s akik úgy gondolják, hogy a kül- és biztonságpolitika bonyolultsága (vagy bármi más) miatt nem a köz(nép) ügye.
Ha a Zengőre telepítendő lokátor vagy az Irakban szolgáló magyar kontingens hazahívása kapcsán kialakult vitákra gondolunk, látnunk kell, hogy az említett folyamat - vagyis a biztonságpolitikai kérdések társadalmi meghatározottságának növekedése - már Magyarországon is érzékelhető. S bár jómagam valószínűleg mindkét kérdésben a magyar társadalom többségével ellentétes véleményt képviselek (ti. szakmailag és környezetvédelmi szempontból is a Zengőt tartom a telepítendő radar optimális helyének, s határozottan ellenzem katonáink hazahívását a jelenlegi helyzetben), de megkerülhetetlennek tartom az említett kérdésekről megkezdett társadalmi vitát. Mert csak így érhetjük el, hogy Magyarország és Európa biztonsága valódi magyar közügy legyen.
A politikai eliteknek is jobban oda kell figyelniük kül- és biztonságpolitikai döntéseik közvéleménnyel való elfogadtatására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.