Tudomásul kell venni, hogy Magyarországon alig hárommillió járulékfizetőre jut tízmillió eltartott, az arány évről évre romlik. S annak ellenére, hogy százmilliárdok hiányoznak a rendszerből, a lakosság terhei sem adók, sem járulékok formájában tovább nem emelhetők. Nincs más út, magántőkével kell kiegészíteni az egészségügynek juttatható közpénzeket, de ehhez szükség van a jelenleginél hatékonyabb és költségkímélőbb ellátás megszervezésére.
Ez év tavaszán a kormány egészségügyi reformokért felelős biztosa egy olyan törvénytervezettel állt elő, amely az 1994-ben kidolgozott, majd immár több mint öt éve a veresegyházi régióban bevezetett, s mára az ország 11 körzetére kiterjedő irányított betegellátási modellre építkezik. E rendszerben - amelyben az OEP fejkvóta alapon juttatja el a pénzt az egészségügyi szolgáltatóknak - ellátásszervezők tervezik meg a legoptimálisabb betegutakat. Ettől - a biztosítóval szerződésben lévő intézményeket tekintve - természetesen térítésfizetés nélkül is eltérhet a beteg.
A csapatmunka pillére a háziorvos, aki anyagilag is érdekelt páciense egészségének megóvásában, s betegeinek definitív ellátásában. Nem érdekelt a fölösleges vizsgálatok elvégzésében a szakrendelő és a kórház sem, hiszen, ha az említett fejkvótából sikerül megtakarítani, azt saját intézménye fejlesztésére fordíthatja.
Nem vitaható, hogy a hazai egészségügy siralmas állapota ellenére is jó színvonalú szolgáltatást nyújt a betegeknek, de a jelenlegi szerkezeti és finanszírozási struktúra megközelítette hatékonysága maximumát. Indokolatlan különbségek vannak a társadalombiztosítási források elosztásánál is. Aránytalanul nagy a központi régió részesedése az egyetemi központokkal nem rendelkező régiók kárára.
Olyan változtatásokra van szükség, amelyek a betegségek megelőzésére ösztönöznek, javítják az ellátás színvonalát, mérséklik a hozzáférésben mutatkozó területi egyenetlenségeket és végül, bevonják az ágazatba a magánszektor befektetéseit. Az új rendszer a gyógyítás eredményében és nem a teljesítmények öncélú növelésében teszi érdekeltté az egészségügyi intézményeket.
A megoldás lehetséges alternatíváját próbálja hasznosítani a sokat bírált, ellátásszervezésről szóló törvénytervezet, amely az egykori veresegyházi modell továbbfejlesztett rendszerének országos kiterjesztéséhez adna zöld utat. A tervezet - helyesen - eltér az eddigi gyakorlattól, hiszen az ellátásszervezők önállóan szerződhetnének a gyógyintézményekkel, és š15 százalékkal eltérhetnének a deklarált tb-díjtól. Természetesen - például az érdekeltséghez kötve - szükséges szabályozni, hogy a betegellátás minősége mindenkor garantált legyen.
Sok vita van az ellátásszervezők tulajdonosai körül. Véleményünk szerint - az egészségügyi szolgáltatóintézményeket kivéve - bárki, az önkormányzatok, de a lakosok is tulajdonosok lehetnek. Ám a legnagyobb befektetők valószínűleg a bankok és biztosítók lesznek. S mivel az ő elemi érdekük a szakmai biztonság, kár lenne kizárni a körből a szakmai befektetőket. Tény azonban, hogy a rendszer igazi mozgató ereje nem a magántőke rendszerbe kerülése, hanem az eddigi működtetők elkötelezettsége.
Az Irányított Betegellátás Szervezők Szövetsége egyébként azt javasolja, hogy a törvénytervezetről folyó vitákban csakis az ellátásszervezés országos kiterjesztéséről essék szó. Az érintett minisztériumoknak ezzel párhuzamosan kellene foglalkozni az ágazat modernizálásához kapcsolódó egyéb kérdésekkel, közte az áfa, az amortizáció, a privát tőke bevonásának, illetve a társadalombiztosítás és a kiegészítő biztosítások elkülönítésének ügyével.
Kár lenne, ha politikai viták vagy félreértések miatt meghiúsulna az irányított betegellátási rendszer országos kiterjesztését szabályozó törvény, amely a szolidaritási elvű biztosítás fenntartásával költséghatékony és finanszírozható egészségügyi rendszert teremthet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.