n Az aggodalom abból adódik, hogy a reményekkel szemben a magyar gazdaság közvetlen, rövid távú politikai indíttatású rángatása a rendszerváltástól távolodva nem mérséklődik, hanem egyre inkább meghatározóvá válik. Egymással szöges ellentétben álló politikai hitek, értékrendszerek és illúziók menetrendszerű váltakozása fájdalmassá, gazdasági értelemben nehézzé teszi, és időben is széthúzza a hazai piacgazdaság kiépülésének, illetve a gazdasági felzárkózásnak egyébként sem problémamentes folyamatát.
A választások után és előtt a gazdasági szereplőket most két kérdéskör izgatja leginkább. Egyrészt, hogy a legutóbbi időben a magyar gazdaságról megjelent, enyhén szólva is felemás mutatók után hogyan alakulnak a rövid távú folyamatok, másrészt, hogy mi is történik a magyar gazdaság középtávú fejlődését meghatározó, és a rendszerváltás óta napirenden lévő, de állandó halasztást szenvedő úgynevezett nagy elosztórendszerek - egészségügy, oktatás, önkormányzat, közigazgatás stb. - előbb-utóbb meg nem kerülhető reformjával.
Magam a hazai politikának a gazdasági folyamatokra gyakorolt hatását nem tartom olyan meghatározónak, mint ahogy azt sok szakértő, de különösen a közvélemény általában gondolja. Az viszont igaz és bizonyítható, hogy a politika ma már szerény szerepet játszik a gazdasági folyamatok kedvező irányú alakításában. Ebben a külső, nemzetközi és belső piaci erők vették át a fő szerepet, ugyanakkor a valósággal nem számoló, tisztán politikai célzatú gazdaságpolitikai intézkedések komoly akadályokat és nehézségeket támasztanak. A politika tehát sokat ronthat, de keveset segíthet a hazai gazdasági folyamatokon. Remélhető, hogy az EU-csatlakozás után a nemzeti érdekek köntösébe bújtatott pártpolitikai szándékok és törekvések még inkább viszszaszorulnak, ezért is lenne kívánatos az euróhoz való mielőbbi csatlakozásunk.
Ami a rövid távú kilátásokat illeti, ebben sokkal inkább a külső, nemzetközi feltételek játszanak szerepet. Bár egyértelmű és masszív globális gazdasági fellendülésről nem beszélhetünk, de a gazdasági növekedésről, a beruházásokról és a külföldi tőkebeáramlásról képet adó számok jól érzékeltetik, hogy a magyar gazdaság növekedési potenciálja, versenyképessége még a viszonylag szerényebb külső helyzetjavulásra is kedvező választ képes adni. A külső és a belső egyensúlyi helyzet - és ezzel összhangban az infláció - valószínűleg elérte mélypontját. Az egyensúlyi mutatókban látványos javulásra az év hátralévő részében aligha számíthatunk, amennyiben viszont a növekedési dinamika folytatódik, úgy az egyensúlyi mutatók fokozatos lassú javulására számíthatunk. Azt nem merjük feltételezni, hogy a 2004. évi egyensúlyjavulást segítő eddigi kormányzati lépések módosulnának és olyan intézkedésekre kerülne sor, amelyek rontják az államháztartás helyzetét. A nemzetközi konjunktúra lassú erősödése esetén - még a belső politikai viták kiéleződése közepette is - a magyar gazdaság helyzete javul, a termelés és a fejlesztés dinamikája erősödik, az egyensúlyi feszültségek oldódnak, az infláció is csökkenő trendre vált.
Megítélésem szerint a jelenlegi kormányzat mostani veresége nem annyira a rövid távon kirajzolódó gazdasági kilátásokat érinti mindenek előtt, hanem sokkal inkább a középtávú lehetőségeket bizonytalanítja el. A választások után a veszély nem az ellenzék által hangoztatott "megszorító csomag" esetleges érvényesítésében van, hanem éppen ellenkezőleg: a választási vereség után, de a 2006-os választásokra tekintve a kormányzat még az eddigieknél is kevésbé lesz eltökélt az elkezdett elosztórendszerek reformjának továbbvitelében. Ismerve az egyes reformok kidolgozottságát és a bevezetés időigényét nagyon is kérdéses, hogy a választásokig hátralévő időszakban a kormány felvállal-e súlyos társadalmi-gazdasági feszültségeket generáló, jelentős csoportok érdekeit és viszonyait érintő változtatásokat. Középtávon a veszély tehát abban van, hogy ismét halasztódik a rendszerváltás óta esedékes, döntően az államháztartás gazdálkodását érintő területeknek, a piacgazdaság működési logikájával harmonizáló átalakítása. A nagy elosztórendszerek "piacosítása" nélkül pedig tovább élnek és hatnak az államháztartás túlköltekezésére irányuló erők. Az egyensúlyt kikezdő társadalmi gazdasági erők továbbélése ugyanakkor apasztja az egyébként sem túl acélos növekedési potenciálunkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.