Első nekifutásra érthetetlennek tűnhet, miért nem lehet két új alkotmánybírót választani, ha csupán a harmadik személyében nem tudnak megegyezni a pártok. Az Ab határozatképességének fenntartásához legalább nyolc tag jelenléte kell a tanácskozásokon, és a testület létszáma rövidesen pontosan nyolcra csökken. Mivel új bírót kétharmados többséggel választhat a Ház - titkosan -, a pártoknak okvetlenül egyetértésre kell jutniuk. Ezért is jelöl egyet az egyik, egyet a másik fél, és ha a helyzet úgy kívánja, együtt nevezik meg a harmadikat.
A rendszer eddig bevált, az Ab legalábbis még nem jutott el a tényleges működési problémákig. Igaz, egyszer felborult a már kialkudott konszenzus, amikor - a Horn-kormány idején - a döntéshozatalkor bukott el az "ellenzéki" Bruhács János. Most azonban gond lehet abból, hogy minimum februárig húzódik az ügy. A két oldal elfogadta egymás jelöltjét, ám a közös kandidátusról hiába tárgyaltak. Innen érdekes minden: a két új kérdése tiszta, így elvileg tízfősre bővíthetné a parlament a testületet. Ez is valami, hiszen Holló András Ab-elnök azt mondta: örülnének két bírónak is.
A helyzetben az a csavar, hogy tavasszal a Fidesz ragaszkodott három bíró egyszerre történő megválasztásához, míg most az MSZP teszi ugyanezt. Hogy miért? A magyarázat a szisztémában rejlik: a pártok nem engedhetik meg, hogy az egyik oldal által jelölt bíró helyére a másikról kerüljön utód - vagy az egyikének helye üresen maradjon -, mivel ez újraírná az Ab-n belüli erőviszonyokat. A koalíció pedig mostanság - talán a testület számukra nemegyszer kedvezőtlen döntései miatt - nemigen bánná, ha ezek az erőviszonyok megváltoznának. (GA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.