Miniszter úr, megkereste már a rendőrség? Eltelt jó néhány nap azóta, hogy a Fidesz egyik vezető politikusa büntetőfeljelentést tett ön ellen, mert szerinte a kórház-privatizáció ügyében ön félretájékoztatta az embereket.
Sajnálom, hogy a politika bizonyos szereplői nem párbeszéddel próbálják megoldani például a jobb betegellátást, hanem előrángatott jogi eszközökkel igyekeznek félreállítani a más véleményen lévőket. Furcsának tartom, hogy bárkit, akár a minisztert, egy alkotmánybírósági határozat értelmezése kapcsán - a bírák kisebbsége különvéleményének idézése miatt - felelősségre vonjanak. Miközben természetesen nem vontam kétségbe az Alkotmánybíróság kórháztörvényt megsemmisítő határozatát. A népszavazásra kiírt kérdést egyébként nem csak én tartottam rossznak. Megfogalmazása ugyanis - "Egyetért-e azzal, hogy a közszolgáltató intézmények és kórházak állami, önkormányzati kézben maradjanak?" - nem volt egyértelmű, ezért a válasz sem lehetett az. Egyébként a rendőrség nem keresett meg.
Egyáltalán, került már kapcsolatba a nyomozó hatósággal?
Nem, még közlekedési vétségem sem volt. Szerencsére viszonylag gyorsan túlteszem magam a kellemetlenségeken, most is erre törekszem. Az viszont bánt, hogy a családomnak kell magyarázkodnia, miért kerültem ilyen helyzetbe. Miattuk tartom ezt az eljárást gusztustalannak.
Valóban úgy gondolta a december 5-i szavazás előtt, hogy a magánkézben működtetett vagy magántulajdonú gyógyítószolgálatok visszaállamosíthatóak?
Nem ezt vetettem föl. Csupán néhány jogszabály esetleges módosításáról beszéltem, amely az igen szavazatok érvényessége után érinthette volna a vállalkozásokat. Azt mondtam: súlyos visszalépés lenne, ha kizárnánk a vállalkozói tőke ellenőrzött bevonásának a lehetőségét az ágazatba. Az állam által biztosítható pénzforrások nem teszik lehetővé, hogy az orvostudomány legkorszerűbb repertoárját biztosítsuk a betegeknek. Kínálkozna, mint más országokban - Németországban, Szlovákiában -, a lakossági térítési díjak kivetése, ám a magyar kormány e helyett a tőkebevonást preferálja. És annak ellenére, hogy az egészségbiztosító a költségvetésének 16 százalékát már ma is a vállalkozók által nyújtott szolgáltatásokra fordítja, azokért a betegeknek nem kell fizetniük. A tb-vel szerződésben lévő intézmények működését, az általuk nyújtott ellátásokat ugyanis szektorsemlegesen finanszírozza.
Ön szerint mi lehet az oka annak, hogy a kórház-privatizáció leállítása több mint 65 százalék igen voksot kapott a népszavazáson?
Azért az nem hagyható figyelmen kívül, hogy 6,1 millióan - a többség a távolmaradásával - nem támogatták a magánosítás leállítását. Pedig az ellenzék a kampányában a tőkebevonást tulajdonszerzésként aposztrofálta. Miközben a vállalkozók javarészt a gyógyintézmények működtetésébe kapcsolódtak be, senki sem akart még kórházat venni, persze eladni sem. Valódi tulajdonszerzésre például a gyógyszertáraknál került sor, amelylyel a lakosság is jól járt. Amíg az 1990-es évek elején alig ezer orvosságot lehetett kapni, ma több mint 12 ezerből választhatnak. Jó lépés volt a vállalkozói háziorvoslás 2000-ben történt bevezetése is. A művese-szolgáltató hálózat kiépítése pedig kizárólag a magántőkének köszönhető, megszűnt a vesedializálás várólistája. A kormánynak nincs szándékában feladni a szolidaritás elvét a gyógyításban, de célja az európai színvonalú ellátás megteremtése, amelyhez az állami és az európai uniós források mellett szükség van a magánbefektetésekre is. Nem volt más e tekintetben az Orbán-kormány politikája sem, csak a módszerekben van eltérés.
Hogyan érintette önt, hogy a népszavazás előtt az irányítása alatt lévő minisztériumból titkos dokumentum került nyilvánosságra?
Nem titkos az a dokumentum, de nem szerencsés, ha egyetlen munkaanyag is illetéktelenek kezébe kerül.
Most már tudjuk, hogy az irat a Román és a Magyar Köztársaság között az 1960-as években kötött együttműködési megállapodás megváltoztatásáról szólt. Mi lesz a sorsa?
Már 1996-ban kezdeményezték az aktualizálását, 2002-ben határozat született arról, hogy milyen ütemezésben és mit módosítanak a nyugdíjak, a különféle egészségügyi ellátások területén. Ennek megfelelően kezdődtek el ősszel a szakértői munkák, amelybe a román fél is aktívan bekapcsolódott. A szakértők által elkészített anyagok összehangolása után készülhet el a kormány előterjesztése, majd a parlamenti döntést követően annak kihirdetése.
Amikor miniszter lett, sokan örültek, hiszen gyakorló orvosként, kórházi vezetőként dolgozott, ismeri a szakmát. Úgy gondolták, kompromisszumkészsége hasznára válik az ágazatnak.
A megállapodások híve vagyok, és remélem, ezt az ellenzéki pártok egészségügyi szakértői is méltányolják. Ennek is köszönhetem, hogy többen közülük - tudomást szerezve a feljelentésemről - telefonon határolták el magukat a nagy nyilvánosságot kapott ügytől.
Mégsem mondható békésnek a két hónapos minisztersége. Sztrájkhullám söpört végig a kórházakon.
Az előzmény jóval az én kinevezésem előttre tehető, de természetesen most nekem kell megoldást találni. Biztató, hogy a sztrájkot támogató legnagyobb szakszervezet sztrájkbizottságával folytatott tárgyalások eredményeként megszűntek a demonstrációk. Ők is tudják, hogy követeléseik egyik napról a másikra nem teljesülhetnek.
Ismerve a jövő évi költségvetés sarokszámait, bizony nem.
A reális lehetőségeket számba véve úgy érzem, hogy az ágazat megkapja azokat a forrásokat, amelyekkel - megfelelő szerkezeti változtatásokkal - teljesíthetjük a kormányprogramban meghatározott feladatokat. Jövőre elsőbbséget kap a 24 órás, a háziorvo-sokra, a szakrendelőkre és a mentőszolgálatokra épülő országos sürgősségi ellátórendszer megteremtése, amelyre az ingatlaneladásokból származó tízmilliárd forint közel felét költjük. Eladásra vár a Club Aliga, a fővárosi Völgy utcai és Béla király úti ingatlanunk. Remélem, megtaláljuk a lehetőséget a meglévő pénzforrások optimálisabb hasznosítására is. Több krónikus és ápolási osztályra van szükség, és lehetővé tesszük, hogy a biztosító járó- és fekvőbeteg kasszája - a beteget követve - átjárható legyen. Ugyanis a kórházi kezeléseknél olcsóbb az ambuláns ellátás. Nyilvánvaló, hogy esetenként érdekeket sértenek majd az intézkedések, mégis meg kell hozni azokat.
Felkészül az újabb konfrontációkra? Nem bánta meg, hogy a szikét, a műtőt közéleti funkcióra cserélte?
Baleseti sebészként, kórházvezetőként és most is igyekszem a legkisebb áldozattal járó megoldásokat megtalálni. A konfrontáció azonban időnként elkerülhetetlen. De ha valaki elvállal egy feladatot, tudnia kell, hogy az mivel jár. Ha meg nem tetszik neki, vonja le a következtetéseket.
Említette az intézményrendszer átalakítását. Ez kórházbezárásokkal is járhat?
A kisebb településeken a kórház ezreknek ad kenyeret. Ám a jelenlegi profilt át kell alakítani. Kevés a krónikus osztály, a végstádiumban lévő embertársaink méltó ápolására szolgáló intézmény. Szükség van a kórházakra azért is, mert uniós csatlakozásunkkal megnyíltak a tagállamok határai ebben a tekintetben is. Több országban hosszasan kell várakozni egy-egy műtétre. S mivel a magyar szakorvosi gárda nemzetközileg elismert, ha megfelelő kórházak hátteret, felszereltséget tudunk ehhez kiépíteni, az egészségügy óriási gyógy-idegenforgalmi lehetőséggé válik az ország számára.
Nem csupán a kórházi ingatlanok állaga rossz; kevés a gyógyításra, a működtetésre fordítható pénz is.
Az egészségpénztár abból az összegből tud gazdálkodni amely a járulékokból és az adókból befolyik, miközben a járulékot fizetők száma évről évre csökken. Ennek egyik oka a népesség elöregedése, de tény az is, hogy több száz ezren nem a valódi jövedelmük alapján fizetnek a közös kasszába. Amíg sikk kibújni a járulék-, az adófizetés alól, nem lehet komoly eredményt elérni. Remélem, hogy a gazdaság versenyképességét veszélyeztető magas közterhek csökkentése jó hatással lesz a fizetési morálra.
Gyógyszervonalon viszonylagos csend honol. Egyesek szerint ez amolyan vihar előtti állapot, hiszen komoly felvásárlások kezdődtek a patikákban. Az emberek tartanak a januári gyógyszeráremeléstől.
Magyarországon minden decemberben erős a felvásárlás. Pedig január 1-jétől húsz orvosság ára csökken, a tb-lista pedig száz készítménnyel bővül. A gyártókkal nyáron kötött megállapodás értelmében - ha a forint euróhoz viszonyított árfolyama stabil marad - 2006. december végéig nem emelik termelői áraikat.
A gyógyászati segédeszközöket gyártók a napokban jelentették meg tiltakozásukat, mivel egy velük nem egyeztetett rendeletben januártól korlátozzák forgalmazási tevékenységüket.
A méretvételhez kötött eszközök és szemüvegkeretek kiszolgálására jelent meg egy öt évvel ezelőtt alkotott rendelet, amely képesítéshez köti a forgalmazást. Annak ellenére, hogy az érintetteknek öt évük volt a felkészülésre, megígérhetem: mindenkivel tisztázzuk, ki és mi ellen tiltakozik.
Hogyan készül a hamarosan beköszöntő ünnepekre?
Ha minden az elképzeléseim szerint alakul, a két ünnep között szeretnék néhány napot a családommal tölteni. Hétköznapjaimon ugyanis, amikor reggel eljövök otthonról, a család még alszik, mire hazaérek, már nyugovóra tértek. A levelező tagozatból szeretnék kicsit a nappalira átiratkozni. Kimutatni így is, hogy ők milyen fontosak számomra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.