A reformok szükségessége nyilvánvaló: az utóbbi években az euróövezet tagországaiban az államháztartási hiányok 75-80 százalékát szerkezeti tényezők okozták, emiatt a GDP 3 százalékában maximált hiány feltételét 2002 óta ismételten megszegték. Az övezethez tartozó kisebb tagállamok - például Finn- és Írország (továbbá Spanyolország), illetve két kívülálló, Dánia és Svédország tartotta magát a kiegyensúlyozott fiskális kurzushoz, illetve a kicsi - és utóbb csökkenő - többlethez. Az Európai Unió legnagyobb tagállamai - Franciaország, Nagy-Britannia és Németország - azonban vagy képtelenek voltak, vagy nem akarták betartani a szabályokat.
Francia- és Németország alig tudta elkerülni a paktum megszegése miatti pénzügyi szankciókat 2003 novemberében. Bár az őket mentesítő határozatot az Európai Bíróság utólag érvénytelennek minősítette, az egyezmény alkalmazása továbbra is holtponton van. Emiatt vagy a fiskális magatartást, vagy a paktum szabályait meg kell változtatni.
Az Európai Bizottság ide vonatkozó határozatai felérnek a korábbi merev álláspontjának lazításával, megadva azokat a módozatokat, amelyek mentén a fiskális szabályok rugalmasabbá tehetők. Azt azonban továbbra is nehéz látni, hogy ebből az összevisszaságból miként lesz erősebb gazdasági kormányzás, vagy miként válik világosabbá a paktum alkalmazása.
Az előterjesztett javaslatok nem egymást kizáró jellegűek, van azonban közöttük bizonyos helyettesíthetőség. Ha például megnyújtják azt az időtartamot, amelynek során a tagállamoknak alkalmazkodniuk kell a szabályokhoz, akkor kisebb az igény maguknak a szabályoknak a módosítására. Ha pedig a deficit fogalmát definiálják újra, figyelmen kívül hagyva néhány kiadási tételt, akkor a háromszázalékos plafon könnyebben betartható lesz.
Egyes kiadási tételeknek a figyelmen kívül hagyása azonban nem egyeztethető össze az egészséges fiskális politikával. Felmerült például, hogy bizonyos uniós kötelezettségek teljesítését - például a lisszaboni határozatban szereplő termelékenységjavulást alátámasztó k+f kiadások növelését - ne számítsák be a mérlegbe. Ha azonban meg lenne engedve a közületi beruházásoknak hitelfelvételből való finanszírozása, akkor az elmosódó határok miatt viták végeláthatatlan sora nyílna meg a bizottság és a tagállamok között.
Mások a "kivételes körülmények" definícióját szeretnék tágabbá tenni, megengedve a deficithatár áthágását a GDP-növekedés elégtelenségének bármely évében, nem csak 2 százalék alatt. Egy további törekvés szerint enyhébb megítélés alá esnének azok az államok, amelyek kormányai túlbecsülték a növekedési kilátásokat - ennek folytán a várható adóbevételeiket -, szemben azokkal, amelyek szándékosan szegték meg a szabályokat. Ez ugyan elvszerűnek hat, ha azonban a deficitek megítélését az előrejelzésekre alapozzák, nem pedig a teljesítésre, akkor ezzel tovább növelik a kormányok máris meglévő ösztönzöttségét a prognózisaik meghamisítására.
Van mindazonáltal olyan eset, amikor a mentességet meg lehetne adni, nevezetesen akkor, ha a deficitplafont éppen egy fiskális szigorítási program részeként sértenék meg, a bizottság által adott és a miniszteri tanács által jóváhagyott ajánlások alkalmazásával. Németország először 2002-ben hágta át a hiányplafont, ami egy évvel később - a bizottság irányelveinek követése ellenére - megismétlődni látszott. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a kiindulási helyzet az eredetileg ítéltnél valójában rosszabb volt, akkor a német kormány elutasította újabb konszolidációs lépések megtételét. Ha egy ország fiskális kiigazítási programját a többiek jóváhagyták, akkor korlátokat kellene szabni annak, hogy az adott kormány mennyi engedményt kérhet még.
A lényeg természetesen az, hogy a paktum alapján kiróható pénzügyi szankciók késztették a kormányokat a szabályok megreformálásának kezdeményezésére. A bizottság jelenleg a hangsúlyt teljes egészében a többi tagország által kifejthető nyomásra helyezi, pontosabban a vétkesek megszégyenítésére. Ez a törekvés bátoríthatja a paktum előirányzatait megvédeni törekvő politikusokat, a mások általi nyomásgyakorlás azonban részben elveszítheti a hatásosságát, ha a szankciókkal való, végső fenyegethetőség eltűnik.
Röviden összefoglalva, a bizottság javaslata, illetve néhány kormány kiegészítő indítványa Pandóra szelencéjének felnyitásához volt elegendő. Mind a bizottság, mind az euróövezet tagállamai szemlátomást abban bíznak, hogy a gyorsabb növekedés könnyebbé teszi annak a dilemmának a kezelését - vagy jobb esetben meg is oldja azt -, amely a paktum kényszerű reformjának képében eléjük került.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.