Noha a hazai döntéshozók végigjárják a másutt már bevált és célszerűnek mutatkozó utakat is, az erős politikai megosztottságon alapuló kormányzati váltógazdálkodás, újabb és újabb "megoldásokat" keres. Ennek a harmadik utas megközelítésnek a legfőbb hozadéka nem a viszonyainknak és a feltételeknek leginkább megfelelő módozat kialakítása, hanem a kitűzött célok teljesítésének elmaradása, a rendkívül szűkös fejlesztési források elherdálása.
Csak emlékeztetőül utalok az ingyenes-fizetős-matricás megoldás körüli évekig elhúzódó vitára. Az igen rapszodikusan épülő egyes autópálya-szakaszokon persze a kapuk megépültek, majd igen tetemes költségek árán megindult ezek lebontása. Külön rémtörténet az M5-ös autópálya magánosításának, majd állami kivásárlásának nemrég zajló eseménysorozata. Biztosan állítható, hogy a hazai autópályák építési módjának és finanszírozásának teljes koncepciótlansága irreálisan megnövelte az egyébként is drága gyorsforgalmi úthálózatunk kiépítésének költségeit.
Az autópálya-építés soron lévő aktuális gumicsontja, hogy költségvetésből, vagy magántőke bevonásával finanszírozzuk. A különös és meglepő ebben egyrészt az, hogy a vitázók valós kérdésként kezelik ezeket az alternatívákat, másrészt hogy az egyes lehetséges alternatívák mellett elkötelezettek úgy gondolják, jelentős költségelőny feltételezhető az egyik vagy a másik megoldás javára.
Megítélésem szerint ha komolyan vesszük a hazai autópálya-építés felgyorsításának társadalmi-gazdasági szükségességét, akkor nem igazán valós alternatíva az állami, költségvetési forrásokból történő megvalósítás. A magyar gazdaságpolitika egyik alapproblémája ugyanis, hogy az évtized végéig sikerül-e az államháztartás jelenlegi tetemes hiányát az euróhoz való csatlakozás feltételeként is megjelölt szintre, a GDP 2,5-3 százalékára mérsékelni. Ez a feladat önmagában is igen jelentős erőfeszítéseket feltételez a költségvetés kiadásainak féken tartásában, különös tekintettel arra, hogy mind az üzleti, mind a lakossági szféra további, érzékelhető adócsökkentéseket kíván. A meglévő és az M6-os autópályának az országhatárig történő megépítése 2010-ig éves átlagban legalább 250-300 milliárd forint többletforrást igényel, amelynek költségvetési előteremtése egyszerűen lehetetlen. Pontosabban állami beruházásként a mindenkori éves költségvetés terhére közvetlenül nem finanszírozható, hanem csak hitelből. De a hitelből történő finanszírozás növeli az eladósodottságot, azon túl, hogy a kamatokat és a hiteltörlesztés részleteit a mindenkori költségvetésből kell fedezni.
A helyzet fonáksága az, hogy amennyiben részben vagy egészben a magántőke bevonásával kívánjuk a tervezett autópálya-építési programot végrehajtani, úgy ez esetben is hitelfelvételekből valósulhat csak meg. A szükséges tőke nagysága ugyanis olyan tetemes, hogy még a viszonylag tőkeerős befektetők sem képesek saját forrásukból finanszírozni a program egészét. Amennyiben pedig mind az állami, mind a magántőkével történő megvalósítás esetén hitelről van szó, akkor a kérdés csupán annyi, hogy az állam vagy a magánbefektető képes-e kedvezőbb feltételekkel hitelhez jutni. A magyar állam eladósodottsága ugyan nemzetközi összevetésben nem igazán rendkívüli, de további növelése nemkívánatos, és jelentős kockázati felárakat feltételez.
Következetesen végiggondolva tehát a kibékíthetetlennek tűnő kiindulási alternatívákat, a probléma egyrészt arra egyszerűsödik, hogy az állam vagy a magántőke tud-e kedvezőbb hitelekhez jutni, másrészt hogy az állami apparátus vagy a magántőke képes-e jobban szervezni az autópálya-építési projekteket, és végül hogy a megvalósítás és az üzemeltetés valós gazdasági viszonyai alapján születik-e a meg a koncessziós szerződés.
Azt gondolom, hogy az autópálya-építéssel és annak finanszírozási módjával egymásnak feszülő politikai erőknek nem a sehova se vezető, parttalan "állam kontra magántőke" sémájával kellene foglalkozniuk, hanem sokkal inkább az autópálya-építés és -üzemeltetés valós, rövid és hosszabb távú gazdasági viszonyait közelítő és érvényesítő koncessziós megállapodás, az egymást követő kormányok által is vállalható feltételeinek kimunkálásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.