Miközben a megállapodás kimondja, hogy a kormányok egy adott évben nem vehetnek fel a GDP három százalékát meghaladó összegű hitelt, 2002-2004-ben Németországban a költségvetési hiány mindig meghaladta a 3,7 százalékot. Volt emellett Európában több vétkes is. Az adott három év során Franciaország is megszegte a fiskális előírásokat, Portugália 2001-ben, Hollandia pedig 2003-ban lépte túl a 3 százalékos deficit/GDP határt. Görögország egyszerűen csalt: a közölt deficit a plafonérték alatt maradt, utólag azonban a kormánynak be kellett vallania, hogy 2000-2004-ben átlagosan 4,3 százalék volt, de a legalacsonyabb arány is elérte a 3,7 százalékot.
Más országok - a körülmények kedvező alakulása folytán - sikeresebbek lettek. Olaszország nemcsak a kormánya "kreatív könyvelési technikáiból" profitált, hanem abból is, hogy az euró elvezetett a kamatok erőteljes konvergenciájához. Az olasz államkötvények kamatai az 1994-95-ös időszakot követő tíz év során 12 százalékról mintegy 4 százalékra süllyedtek. Az alacsonyabb kamatterhek önmagukban is lehetővé tették a GDP-hez viszonyított államadósság több mint 8 százalékpontos csökkentését, így részben ennek köszönhetően a mutató ma 106 százalékon áll. Ha minden más feltétel változatlan lett volna, akkor - a kamatcsökkenés nélkül - 2004-ben a költségvetési hiány elérte volna a GDP 11 százalékát, szemben a kimutatott 3 százalékkal, és az adósságráta is jóval magasabb lenne ma. Így lényegében nem a római kormány, hanem az euró volt az, amely hozzásegítette Olaszországot a stabilitási és növekedési paktum teljesítéséhez. Utóbb azonban Róma ismét nehéz helyzetbe került, ezért csatlakozott az egyezmény gyengítését követelőkhöz.
A terítéken lévő reformjavaslatokat a legenyhébb kifejezéssel is kalandor jellegűeknek kell minősíteni, mert szemlátomást egytől egyig arra összpontosítanak, hogy mely kormánykiadást lehet kivonni a deficit számításából. Van ország, amely az EU-ba való nettó befizetéseket szeretné kihagyni, mások az oktatásra, az állami nagyberuházásokra vagy a kivételes kiadásokra szeretnének mentességet szerezni. Ilyen körülmények között a paktum elveszítené az értelmét.
Az egyezményhez vezető eredeti elv szerint szigorú korlátokat kellett volna állítani a kormányok elé, megakadályozva őket abban, hogy súlyos adósságot varrjanak a jövő generációinak nyakába. El kellett volna továbbá kerülni, hogy egy napon az olasz stratégiát kelljen alkalmazni, amelyek részeként a nyakló nélkül csinált adósságot inflációval a lakosságra hárítják. Miközben tehát a kötöttségeket jó ötletnek kell tekinteni, látni kell, hogy a kormányok ezeket nem szeretik. A vétkesek nem kedvelik a szabályokat.
A jövőbeni generációknak a tagállamok mindegyikében szembe kell nézniük a hatalmas nyugdíjteherrel. Németországban a kormány gazdasági tanácsadó testülete kiszámolta, hogy a nyugdíj-kötelezettségek miatti implicit adósságteher meghaladja a GDP 270 százalékát, amelyhez hozzájön a normál államadósság, és máris messze 300 százalék felett járunk. Más európai tagállamok is hasonló helyzetben vannak, egyszerűen azon ok folytán, hogy kevesebb gyermek születik.
Európa a világ leglassúbb gazdasági növekedést felmutató térsége. Tavaly - amikor a világgazdaság negyedszázada nem tapasztalt ütemben bővült - az EU-ban az átlagos növekedés mindössze 2,2 százalék volt, 1,9 százalékos infláció mellett. Ez 4 százalék körüli nominális növekedésnek felel meg, amely hosszabb távon is aligha gyorsul.
Ilyen lassú növekedés mellett a háromszázalékos GDP-arányos deficit nehezen hozható összhangba a 60 százalékos adósság/GDP plafonnal. Azok az államok, amelyek háromszázaléknyi hitelt vesznek fel, miközben a gazdaságuk négy százalékkal növekszik, végül valahol a 75 százalékos adósság/GDP ráta felé konvergálnak. Németországban viszont, ahol a növekedési trend csak egyszázalékos, és ahol az infláció középtávon szintén egy százalék körüli, a GDP-hez viszonyított adósság rátája 150 százalék felé tart.
Ebben a helyzetben a helyes válasz az, hogy a stabilitási és növekedési paktumot szigorítani kell, nem pedig gyengíteni. Az adósság/GDP ráta korlátok között tartásának egyik útja az lehet, hogy lépcsőzetes deficitkövetelményeket határoznak meg, szigorúbbakat azon tagállamok részére, amelyeknél az államadósságnak a bruttó hazai termékhez viszonyított aránya meghaladja a 60 százalékot, és esetleg enyhébbeket azok számára, ahol kisebb az állam adósságterheinek hányada.
Ez a megközelítés automatikusan figyelembe venné a növekedési ráták eltérését, emellett pedig hatalmas ösztönző erőt jelentene a tagországoknak, hogy kedvezőbb konjunktúrájú években többletet halmozzanak fel, növelve a mozgásterüket akkorra, amikor rossz idők járnak. A baj csak az, hogy jelenleg a vétkesek határozzák meg büntethetőségük feltételeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.