Vezetőt és újságírót könnyű, olvasót viszont nem lehet leváltani. Ez az alapigazság jutott eszembe akkor, amikor a legfrissebb Malév-közleményt olvastam, illetve a vezetés érveit hallgattam arról, miért lesz jó, ha a Oneworld és nem a SkyTeam légiszövetséghez csatlakozik a nemzeti légitársaság. Tavaly februárban ugyanis az akkor hivatalban lévő vezetés szintén szándéknyilatkozatot írt alá, mint most, csak akkor az utóbbi csoportba kerülés volt a cél. Minderről olvasóink is tudomást szerezhettek (VG, 2004. február 26., 13. oldal). Érvei hasonlók voltak a mostaniakhoz, legfeljebb abban különböztek, hogy nagyobb bevételnövekedést remélt a társult tagságtól.
Tizenöt hónap persze nagy idő. Sok minden változott a nemzetközi légi közlekedésben, és az idén februártól már új csapat irányítja a Malévet - nem is roszszak az első lépései. Kérdésem: az előző vezetés szakmai hátországában dolgozók ekkorát tévedtek volna? Nem tudták, hogy a SkyTeam szövetség európai tagjai túl közel lennének a Malév-hatókörhöz? Nem végeztek versenytárselemzést? Ez valószínűtlen. A Malévnál akkor is, most is kiváló szakemberek dolgoztak/dolgoznak. Csak arra gondolhatok, hogy a Oneworld szövetség egyszerűen átértékelte korábbi Malév-képét, s mivel ma már a légi közlekedés egyre inkább nem önálló cégek és márkák, hanem szövetségek versenye, jól jön neki egy számára stratégiailag kiváló bázissal és erős délkelet-európai pozíciókkal bíró Malév. Végül is az a legfontosabb, hogy kellett a Malév, mert - minden hiányossága és versenyhátránya ellenére - látnak benne potenciált.
Az időzítés önmagában is felértékelő hatású. Ne feledjük, a tulajdonos ÁPV Rt. az elmúlt hetekben eredménytelenül győzködte egyenként a magyar légitársaságra pályázó befektetőket. Most viszont pusztán az a tény, hogy sikerült tető alá hozni a szándéknyilatkozatot, más nézőpontba állítja a privatizációs tárgyalásokat. Ettől persze még nem biztos, hogy elkel a cég, vagy ha eladják is, a kívánt árat érik el. A teljes jogú globális szövetségi tagság azonban reális lehetőségnek tűnik, s más, nemzetközi csoportokhoz csatlakozott vállalatok belépés utáni kereskedelmi és pénzügyi eredményeit nézve kecsegtető lehet a Malév számára.
Gazdasági-gazdálkodási szempontból a járatrendszerek összefésülése nyújtja a legnagyobb hasznot. Gyakorlatilag komoly befektetés nélkül jut több milliárd forintos pluszbevételhez a Malév, amelyre égető szüksége van. Részesülhet a közös üzemelési folyamatok előnyeiből (műszaki, beszerzési és informatikai együttműködés), és kedvező marketinghatás érvényesülhet. Mindez kihat a márkára, erősítheti elfogadottságát, s ez a nyomulós diszkontcégek idejében nem elhanyagolható. A sok feltételes mód akkor csaphat át kijelentőbe, ha a mostani vezetés végigviheti az átalakítást. Elődei sűrűn váltották egymást, és mint ahogy azok idején, most sincs több garancia arra, hogy hagyják érvényesülni.
Van még egy közvetett hatás, amely megint csak a vagyonkezelő helyzetét köny-nyíti. A Budapest Airport bevételének közel felét adja a Malév, s mivel a repülőtér-üzemeltető privatizációja is küszöbönáll, nem mindegy, mennyire sikerül felverni az egyébként erősen nyereséges cég árát. Azt viszont nem halogathatja az ÁPV Rt., hogy végre rendet tegyen a "jószágok" között. Állítólag egy-két héten belül lezárja a Malév-tartozásról szóló vitát, s közben rábólint a légitársaság és Ferihegy üzleti tervére. Végre arra is lesz ideje, hogy megalkudjon a vevőjelöltekkel. Ideje lenne már jó üzletről is beszámolni, nem igaz?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.