Az 1989-92 közötti világgazdasági visszaesésből az USA jött ki a legjobban, az 1990-es évtizedben növelte előnyét Európához és az ebben az időszakban végig stagnáló Japánhoz képest. Az európai politikai és üzleti elit azt gondolta, hogy a 2000-2010 közötti évtized már Európáé lehet, és az EU 2010-re megelőzheti versenyképességben az amerikai gazdaságot. Nem is volt teljesen alaptalan ez a feltételezés, mert az 1989 utáni politikai fordulat legnagyobb nyertesének Európa tűnt: Németország egyesült, a közép- és kelet-európai térség szabad lett és áttért a piacgazdaságra. Nyugat-Európa azonban nem volt képes jól kiaknázni ezt a kivételes pillanatot, mert nem indított el térségünkben egy európai Marshall-tervet, ezzel elhalasztotta a térség integrációját. Azt is hagyta, hogy a német gazdaság belső pénzügyi transzferei miatt a teljes európai gazdaság gyengélkedjen. Az amerikai, brit és francia vezetés félt attól, hogy a német gazdaság természetes hátországának tartott térségünk német befolyás alá kerül. Ez a félelem nem volt megalapozott, és a 90-es évtized igazi nyertese az USA lett.
Az euró bevezetése és a 2004-es nagy bővítés már bátor - bár megkésett - európai vállalkozás, de az alkotmányozás 2005-ös kudarca és a 2007-2013-as költségvetés körüli csatározások jelzik: Európának új lendületre van szüksége. Jó időre elfogyott a politikai bátorság, az európai polgárok már nem politikai kezdeményezésekre, hanem gazdasági sikerekre vágynak. Elsősorban új munkahelyekre, erős növekedésre és általában jó gazdasági hírekre. Az európai polgárok valójában a lisszaboni célkitűzések kudarcát kérik számon a vezetőktől, bár nem ezt mondják, valójában ezt érzik. Ha az 1973 előtti gazdasági lendület jellemezné ma az EU-tagországok gazdaságait, akkor a polgárok hajlandóak lennének újabb politikai kezdeményezések mellé állni, így nem.
Nyugat-Európa egésze, de különösen a német, francia és olasz gazdaság stagnálás közeli állapotban van, miközben az amerikai gazdaság előnye évről évre nő. Kína és általában az ázsiai gazdaságok egyre erősebb versenyt támasztanak a hagyományos európai gazdasági ágazatok számára, és persze itt vagyunk mi is: cseperednek az új európai tigrisek. Az euró politikai siker, de gazdasági hatása vegyes: az átállás sikerült, de nem hozott fellendülést, sőt azt sem tudta megakadályozni, hogy a 2001-2003-as amerikai recesszió átterjedjen az EU gazdaságaira. Az Európai Központi Bank árfolyam- és kamatpolitikája akkor hűt, amikor fűteni kellene, a nagy államok nagyobb költségvetési deficittel próbálnak élénkíteni, de ez is hiába, miközben a nagy deficitek alááshatják az euróba vetett bizalmat. Mára világossá vált, hogy az EU nem volt képes egyszerre teljesíteni politikai és gazdasági céljait: a nagy politikai vállalkozások sikerültek, de a legnagyobb gazdasági kaland, a 2010-es versenyképességi elsőség már nem. Hogyan tovább?
Európának gazdasági sikerekre van szüksége ahhoz, hogy választói felhatalmazást kapjon új politikai vállalkozásokhoz. A gazdasági siker egyértelmű jele, ha az EU növekedési üteme a következő 5-10 évben magasabb két versenytársa, az USA és Japán GDP-növekedésénél. Honnan jöhet a magasabb növekedés? Az EU fejlett gazdaságainak van egy titkos, eddig nem használt fegyvere: a magas termelékenység. A francia, belga és más európai gazdaságok termelékenységi szintje meghaladja az amerikait, de miután Európában lényegesen kevesebbet dolgoznak, mint az USA-ban, ezért kisebb a megtermelt jövedelem. Ha Európa képes lenne úgy növelni a ledolgozott órák számát és emelni a foglalkoztatottságot, hogy közben ne romoljon a termelékenységi szint, akkor új gazdasági lendületre tenne szert. Ehhez a tagállamokon belül kell politikai fordulatot elérni. A tagországoknak egy növekedés- és munkaközpontú gazdaságpolitikára kellene áttérni, amely belső politikai áttöréseket feltételez. Belső politikai fordulatok a feltételei annak, hogy új, külső politikai kezdeményezések is bizalmat kapjanak.
Legyenek ezek "Budapesti célok", hiszen a foglalkoztatás és a GDP-növekedés terén nekünk is fordulatot kell elérnünk. Miért ne kérjük az EU vezetőit, hogy 2006-2007-ben egy budapesti vezetői találkozón hirdessék meg az új, növekedés- és munkaközpontú politikát? Miért ne kössük össze az új költségvetést egy új európai gazdaságpolitikával?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.