A második generációs bevándoroltaknak két fő ok miatt nincsenek gazdasági kilátásaik. Az első az, hogy a gazdaság túlságosan lassan növekszik. Mint a kontinentális Európa államainak többségében, a gazdaság teljesítménye csalódást keltő volt az utóbbi két évtizedben, ezen belül Franciaország a szomszédai nagy részénél is gyengébb eredményeket ért el. Az 1980–2000 közötti időszakban csak két OECD-állam, Német- és Görögország esetében volt gyengébb az egy főre eső jövedelem növekedése, mint Franciaországban. Míg azonban a németeknek az újraegyesítés hatalmas költségeivel és traumájával kellett megbirkózniuk, Görögországnak pedig sokat ártott a balkáni háború, addig Franciaországnak nincs semmilyen mentsége.
A bevándorlók kilátástalanságának második oka az, hogy legyen bármilyen növekedés Franciaországban, annak hatása nem csörgedezik le a szegényekig. A jövevények második generációjából sok fiatal szemlátomást ki van zárva a munkaerőpiacról. Az átlagos munkanélküliség évek óta 10 százalék körül van, ez az egyik legnagyobb az OECD-tagállamok sorában, a fiatalok körében ennél kétszer nagyobb. A reménytelenség miatt amolyan tiltott övezetté vált elővárosi lakótelepeken azonban – az iskolából kiesettek között – eléri a 40 százalékot az állástalanság aránya.
Az etnikai kisebbségek körében bizonyos munkaerő-piaci intézmények miatt összpontosul és magas a munkanélküliség. A munkaerő-felvételi és -elbo-csátási szabályok szigorúak, ami költségessé teszi a létszámleépítést, és fékezi a munkahelyteremtést. A rendszer az állásban lévőket védi, a munkanélkülieknek pedig árt.
A bérek emellett nem eshetnek a törvényben garantált minimum alá, amely azonban olyan magasan van megállapítva, hogy a legkevésbé termelékeny és a legkevésbé képzett dolgozók emiatt ki vannak zárva a munkaerőpiacról. A béreket összevont tárgyalásokon, monopolisztikus hatáskörű szakszervezetek részvételével állapítják meg, ezeket a gazdaság egészében alkalmazzák. A szakszervezetek azonban azzal nem törődnek, hogy a gettókban lakó bevándoroltak fiainak vagy leányainak esélyük sincs egy dolgos életpálya elindítására.
A francia szociális intézményeket úgy tervezték meg, hogy megvédje a munkaerőpiacon belül lévőket, biztos és jól fizetett állásokkal, sok szabadidővel, kevés stresszel, főleg az állami szektorban. A kisebbséghez tartozó, kirekesztett szegények eközben szerény szociális segélyt kapnak. A társadalomba való integrálásukért és a lehetőségeik javításáért azonban túl keveset tesznek.
A korporatista szociális modell által okozott kárt csak súlyosbítja a gazdaság egészére kiterjedő, szerteágazó állami beavatkozás. A szolgáltatások védettek a versenytől, s ez a termelékenység növelését és a munkahelyteremtést egyaránt hátráltatja. A kormány beavatkozása torzítja az árakat, amely az erőforrások gyenge hatékonyságú allokálásához vezet mind az egészségügyben, mind az oktatásban, mind a mezőgazdaságban.
Francia köztisztviselők meg vannak győződve arról, jobban észreveszik a profitlehetőségeket, mint a piaci szereplők, ezért – változatos eszközök alkalmazásával – aktív iparpolitikát folytatnak, például kisebbségi ellenőrző hányadokat tartanak fenn jelentős számú nagyvállalatban. Mindez oda vezet, hogy túl lassan növekszik a gazdaság, ahol a leggyengébbek a kirekesztettség életformájára és a felfelé való mobilitástól való megfosztottságra ítéltettek.
Vajon Franciaország miért esett ebbe a csapdába? Ebben az ügyben nemcsak a bennfentesek gazdasági érdekeinek rövidlátó módon való követését kell okolni, Franciaország ugyanis szilárdan vallott ideológiai meggyőződésekkel is terhelt. Felmérések szerint a franciák sokkal jobban félnek a jövedelmi egyenlőtlenségektől, mint a fejlett világ más országainak polgárai, illetve jóval gyanakvóbbak a verseny előnyeit illetően.
Mindemellett óriási a felelősségük a francia politikai intézményeknek. Franciaország stabil demokrácia, ahol a kormány többnyire nagy parlamenti többségre támaszkodva tevékenykedik. Ez a stabilitás azonban csak a változás rovására tartható fenn. A francia politikai elitbe való bekerülés előtt kivételesen magas korlátok állnak. Franciaországban emellett erősen centralizált az államszervezet, ahol a köztisztviselők többségét a vezető politikai tanácsadók köreiből válogatják. Nem csoda, ha olyan ritkán változik valami Franciaországban.
Természetesen azt is látni kell, hogy a korporatista jóléti állam nem az egyedüli oka a mostani franciaországi intifádának. Bevándoroltak és etnikai kisebbségek erőszakos lázadására más országokban is sor került, Londontól Los Angelesig. Ezek visszatértét azonban a lehetőségeknek próbatételre elszántak előtti nyitva tartásával lehet megakadályozni. A szociális támogatás az önfejlődés reménye nélkül nem elég.
A lángoló elővárosokról szóló egyik nyilatkozatában Chirac kijelentette: „Ha eljött az ideje, és a rend helyreállt, akkor a válság minden tanulságát le kell vonnunk, nagy bátorsággal és világos fejjel gondolkodva. Ezek a leckék azonban olyan reformokat követelnének, amelyek sokkal messzebb mennének, mint ameddig Chirac valaha is hajlandó lenne elmenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.