Most, miután a költségvetést elfogadták, továbbra sincs hiány deprimáló körülményből, amely az osztrák elnökséget terheli majd. A legnagyobb probléma az, hogy az európai gazdaság képtelen a csigalassúságúnál gyorsabb növekedésre és polgárainak foglalkoztatására. Ezen a ponton a legnagyobb feladatok a három nagyra – Francia-, Német- és Olaszországra – hárulnak, amelyek együtt az EU GDP-jének 70 százalékát adják.
A problémákra adott kollektív válasz korábban a 2000-ben megfogalmazott lisszaboni stratégiában öltött testet, amely azt a célt tűzte ki, hogy az EU-t 2010-re a világ legdinamikusabb és legversenyképesebb tudás alapú gazdaságává kell változtatni. Utóbb valószerűbbnek látszik, hogy a programot a kormányok ösztönönzésének szándékával tervezeték meg, őket a gazdaság és a termelékenység növekedésére ható reformok bevezetésére sarkallva.
Mindez azt jelentené, hogy szembe kell szállni tengernyi érdekcsoporttal – az ipari lobbiktól a szakszervezeteken keresztül a megcsontosodott bürokráciáig –, amelyek mindeddig sikeresen megvédték törekvéseiket. A stratégia a kölcsönös nyomás gyakorlásán alapul, amelynek részeként megneveznék és megszégyenítenék a haladást felmutatni képtelen kormányokat. A gyakorlatban azonban a kölcsönös nyomásgyakorlás kölcsönös összejátszássá vált.
Amikor az állam- és kormányfők tavasszal találkoztak, rákényszerültek arra a szánalmas beismerésre, hogy a lisszaboni stratégiában lefektetett célokat aligha lehet elérni. Ez ügyben az lenne a legjobb lépés, ha azt is elvetnék, hogy itt egyáltalán stratégiáról volt szó, és inkább más feladatokkal foglalkoznának. Sajnos azonban a 2000-es csúcstalálkozó házigazdája José Manuel Barroso, Portugália akkori kormányfője volt, aki jelenleg az Európai Bizottság elnöke, és aki a mostani beosztását a lisszaboni stratégia teljesítésére tette fel. Okkal várható, hogy ez reménytelen törekvésnek bizonyul.
A programban megfogalmazott egyik jó elgondolás szerint meg kellett volna szüntetni a szolgáltatások kereskedelmének útjában álló akadályokat. Az adott szegmensben a versenyt számos nemzeti szabályozás hátráltatja. Az előző évtized egyik jellemzője az volt, hogy az Egyesült Államokban gyorsan nőtt a szolgáltatói szektorban a termelékenység, amely Európában egyszerűen elmaradt. Érdemes azon tanakodni, hogy miért.
Mivel Európában a szolgáltatások adják a GDP 70 százalékát, a verseny élénkítésének itt erős hatása lenne. A védelem kiiktatása azonban politikailag mindig nehéz ügy. Az Európai Bizottság 2005-ben beterjesztett egy javaslatot, ezt azonban utóbb gyorsan jegelték. Utólag magánérdekcsoportok a tervezetet a jelentéktelenségig fel akarták vizezni, ezért a vita 2006-ban mindenképpen napirenden lesz.
Itt van emellett az Európai Központi Bank, amely 30 havi változatlanság után 0,25 százalékponttal megemelte az irányadó kamatot. A szakértők körében lehet nézeteltérés a lépés időzítését illetően, de senki sem érthet egyet azokkal a politikusokkal, akik szerint a minimális mértékű változtatás kisiklatja a bizonytalan gazdasági fellendülést. A politikai támadások élessége kiválthatja az EKB függetlenségének korlátozásáról szóló, veszélyes vitát. Bár ilyen változtatás szóba sem jöhet – mert ehhez az EU alapszerződésének módosítására lenne szükség –, a hangoskodás mégis ártalmas lenne, mert megosztaná az intézményt, azt a benyomást keltené, hogy Európa megléte valami rossz, főleg azonban bűnbakot kínálhatna a tehetetlen kormányok kudarcainak leplezéséhez. Emiatt 2006-ban további EKB-szapulás várható.
Vajon Európa tényleg megrekedt? A jelenlegi vezetői csapat óriási csalódást keltett. Amint azonban ők eltűnnek, felvillanhat valami fény az alagút végén. Németországban Angela Merkel nyilvánvalóan kedvezőbb módon áll Európához és a reformokhoz, mint elődje, az ő kezét azonban megköti a nagykoalíció. Franciaországban Jacques Chirac elnök – akiről meg lehetne mintázni a lobbik fogságában vergődő vezetőt – erőtlenül araszol hivatali idejének 2007-es lejárta felé. A két utódesélyes kormánytag, Dominique de Villepin és Nicolas Sarkozy egyaránt reformplatformon versenyez, a választások előtti év azonban nem kedvez semmilyen bátor lépésnek.
Időközben Olaszországnak is el kell döntenie, hogy a reformok és az európai ügyek iránt érdektelen Silvio Berlusconit lecseréli-e az óvatos Romano Prodival, aki korábban az Európai Bizottság elnöke volt. Végezetül a hajdan – legalábbis a brit normák szerint – elkötelezett Európa-párti Tony Blair várhatóan átadja a hatalmat Gordon Brownnak, aki köztudottan hidegen viszonyul az európai integrációhoz. Szerencsére azonban Nagy-Britannia mindig is kívülálló volt. Végső soron tehát legyen bármilyen fénysugár, az csak a 2007-es franciaországi választások után fog felvillanni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.