Van, ahol egyszer kipréselik a szőlőt, aztán vizet öntenek rá, jól felcukrozzák, s jöhet még egy kör. Ami ebből lesz, ahhoz nincs sok köze a gyümölcsnek, és nem is finom, de legalább üt – lehet, ezért is nevezik komabornak (vagy csigernek, ha nem tévedek). Mármost a víz a borkészítésben nemcsak a magyar háztájiban játszik fontos szerepet, hanem az Egyesült Államok boriparában is. Igaz, az egy másik szint.
A bor két termékké vált – magyarázta lapunknak korábban adott interjújában Jásdi István. A magyar független bortermelők prominense szerint vannak a nagy cégek hatalmas mennyiségben előállított termékei s mellettük a jellemzően kisebb vállalkozások egyedi borai. Az Európai Unió és az Egyesült Államok által kötött bormegállapodás – amelyet hamarosan újabb követhet, Ausztráliával a másik fél szerepében – éppen ezt a problémát helyezi éles megvilágításba. Amerikában ugyanis, mint már utaltam rá, mások a játékszabályok, és ezeket az Európai Uniónak el kellett fogadnia, hogy meghatározó exportpiacát megtarthassa.
Ezen a ponton vetődnek fel a legizgalmasabb kérdések. Sokan vitatják, hogy valóban muszáj volt tolerálni az amerikai borkészítési módokat. Igaz, hogy egyelőre jóval kevesebb bor érkezik onnan ide, mint innen oda, érvelnek, ám éppen a megállapodás tesz arról, hogy ez a helyzet alapjaiban megváltozzon. A vizezett, savazott, chipszezett, tanninozott, mustsűrített, vegyszerrel agyonkezelt termék olcsóbb, tehát a szigorú szabályok szerint készült európai elől veszi el előbb-utóbb a piacot – sorolják félelmeiket. Mások azt mondják, az egész kereskedelem leállhatott volna – méghozzá nem a távoli jövőben, hanem most –, ha a megállapodás nem születik meg.
Igazságot tenni nem tudunk. Az azonban valószínűnek tűnik, hogy Európa hiába kapálózik, a bor előbb-utóbb itt is ipari termékké válik. Gondoljanak Hollywoodra meg a filmművészetre. Ebben a helyzetben hosszabb távon két teendő lesz. Egyrészt segíteni az itteni nagyokat, hogy képesek legyenek talpon maradni. Másrészt megtenni mindent, hogy az eredetvédett borok piacán ügyködők számára is maradjon kis hely a nap alatt. Pusztán, mert az egyedi önmagában érték. És közönsége is lesz, mindig, ha nem is túl nagy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.