BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felemás évzárás

2006.02.27., hétfő 00:00

A múlt héten szinte minden fontosabb gazdasági mutató tekintetében lezárult a 2005-ös év, hiszen a decemberi adatok a napokban jelentek meg. Ezek szerint a reálgazdasági folyamatokat illetően nincs okunk panaszra (legalábbis, ha az egyensúlyi folyamatokat figyelmen kívül hagyjuk), hiszen kedvező tendenciákról számolnak be a statisztikák.

Az építőipar például a rendszerváltás óta a második leggyorsabb növekedését produkálta tavaly. Az ágazat termelése 16,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet, elsősorban a beinduló autópálya-építések következtében. Közrejátszott a jó eredményben az is, hogy az előzetes vélekedésekre rácáfolva a lakáspiaci konjunktúra nem fulladt ki, így az épületek főcsoportban is két számjegyű volumennövekedést jegyzett a Központi Statisztikai Hivatal. Igaz, itt meglehetősen felemás a helyzet: míg a fővárosban még mindig egyre több lakás épül, vidéken már inkább stagnálást, visszaesést mutatnak a számok. Az idei kilátások meglehetősen ellentmondásosak. Ha csak az ágazat választási ciklikusságát tekintjük, további dinamizálódás és ennek megfelelően rekord növekedési ütem várható, elsősorban a központi és önkormányzati beruházások eredményeképpen. A forgatókönyvet azonban számos tényező árnyalja, mint például a büdzsé szorult helyzete, a lakáspiaci konjunktúra tavalyi csúcsra futása, a sztrádaépítési tempó fokozhatatlansága.

Tavaly közel 240 ezer személygépkocsit, a 2004-esnél hat százalékkal kevesebbet helyeztek első alkalommal forgalomba. Ezzel – két év visszaesés következtében – a 2002-es szintre csökkent az új és használt import autók eladása. Még ez is elegendő volt ahhoz, hogy folytatódjon a személygépkocsi-állomány átlagéletkor-csökkenésének tendenciája. Jelenleg 10,5 éves átlagkort jegyez a KSH, bár ezt bizonyára befolyásolja jó néhány forgalomból kivonni elfelejtett, működésképtelen öreg gépjármű. Ugyanakkor a három évnél fiatalabb autók arányában gyakorlatilag stagnálás mutatkozik; úgy tűnik, hogy ennek csökkenéséhez évi negyedmilliónál több új autót kell értékesíteni. (MI)

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.