Úgy tűnik, a „bérfelzárkózás, de azonnal” csodavárása olyan mélyen beépült a szívekbe és a vágyakba, hogy sokak számára a „merjünk álmodni” megközelítés egyben fájdalommentes megoldást is kínál. És ha ennek elérése a demokrácia, a parlamentarizmus alapelveinek és európai gyakorlatának sutba dobása, a délibábos ábrándok teljesülése érdekében ez sem tűnik nagyon drágának.
De hát az adott helyzetben csodák nincsenek, a délibábok pedig tünemények, amelyek kellő távolságról szemlélve semmivé válnak. Így marad az egyetlen realitás, hogy a hazai költségvetés elviselhetetlenül növekvő hiánya 2006-ban 9–10 százalék közé kerül, az állam adóssága pedig jóval az euróövezethez csatlakozás 60 százalékos plafonja fölé ugrik.
Szélmalomharc ide, szélmalomharc oda, közgazdászként sokszorosan és ismételten el kellene mondani, hogy a kialakult gazdasági helyzet legfőbb oka a 2001 utáni, a gazdasági lehetőségekkel nem számoló gazdaságpolitika és ezen belül az állam túlköltekezése. A politikai elitek persze tudják, hogy a kormányok a pénzt nem külföldön kártyázták el, hanem ebből jelentős beruházások – például autópályák, gyógyfürdők, lakások stb. – valósultak meg. Sokszor leírták már, most ismételten utalok arra, hogy 2000–2006 között a GDP együttesen mintegy 22 százalékkal nőtt, míg ugyanebben az időszakban a reálkeresetek mind az üzleti szférában, mind a költségvetés területén mintegy egyharmaddal emelkedtek, és miután a nyugdíjak változása a bérekhez és az inflációhoz igazodik, itt is 30 százalékot meghaladó növekedés valósult meg. Ha mindezekhez hozzászámítjuk, hogy 2005–2006-ban az üzleti és költségvetési beruházások éves átlagban mintegy 7 százalékkal bővültek, a túlköltekezés minden normális megközelítésben aligha vitatható. De ez a túlköltekezés döntő részben nem a kormányok hanyag és pazarló költekezése, hanem az ország nagyon elavult infrastruktúrájának fejlesztésében, a vállalkozások modernizációjában és persze a közel négymillió foglalkoztatott jövedelmi színvonalának emelkedésében, a több millió nyugdíjas, valamint a munka világából ilyen-olyan okok miatt kimaradók létfeltételeinek a javulásában testesül meg.
A reális gazdasági lehetőségeket meghaladó osztogatás mindig elmarad az érintettek által kívánt és jogosnak vélt mértéktől; az osztogatás által nyert szociális elégedettség egyrészt alig javítható számottevően, másrészt – és ez a fontosabb – a bizonyos idő után elkerülhetetlenül jelentkező kiigazítás, megszorítás idején a korábbi osztogatás méltányolandó szempontból nem jön számításba: aki ilyet vár, az mélységesen csalódik. Nincs abban semmi különös, hogy ez a csapdahelyzet nálunk a rendszerváltás óta másodszor ismétlődik meg drámaian, de a történelem eseményei is azt bizonyítják, hogy a politika az elmúlt évszázadokban ebben a tekintetben semmit sem tanult. És ha valaki arra gondol, hogy a mostani helyzetből bármelyik politikai elit azt a kézenfekvő tanulságot vonja le, hogy a gazdasági lehetőségek figyelembe nem vétele súlyos következményekkel jár, és a jövőben ettől tartózkodik, az nevetségessé teszi magát.
Sajnos a körforgás, a felelőtlenség megismétlődése be van kódolva a politikai folyamatokba. Ugyanis akik most azt sugallják – mélyen hallgatva a megoldás hogyanjairól –, hogy van fájdalommentes megoldás, vagy nem tudják, mit beszélnek – és ez nagy baj –, vagy tudják, de hangosan nem mondják ki, ez pedig már nemcsak gazdasági probléma, hanem föloldhatatlan morális csapda is. Így aztán aligha vitatható az a közismert közvélekedés, hogy politika: hazugság a neved.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.