A következő három évben közel 3000 milliárd forint uniós fejlesztési pénzt lehet felhasználni Magyarországon, az utófinanszírozás miatt a pénz beérkezése időben elválik a tényleges beruházástól. Ez a következő háromévi GDP – mintegy 85 ezer milliárd forint – közel 3 százaléka. Sok ez vagy kevés? A felzárkózáshoz kevés, a pazarláshoz sok.
Ennyi pénzt – átszámítva, arányosítva – először az 1867 utáni évtizedekben látott Magyarország hitelek formájában. Akkor a vasút és az ahhoz kötődő nehézipar túlfejlesztése, mellette a gabonaipar felépítése vitte el a pénzt, amikor már a robbanómotor, a villamosság és a vegyipar fejlesztése adott volna esélyt a gazdasági kitörésre. Másodszor az 1920-as évtizedben vettünk fel nagy kölcsönöket a gazdasági stabilizációhoz, de a pénz jelentős része gazdaságilag értelmetlen presztízsépítkezésekre folyt el egy okos földreform és modern ipari beruházások helyett. Harmadszor 1973 után vettünk fel – végül 22 milliárd dollár államadósságra duzzadó – hiteleket, de ebből csak 4 milliárd dollár ment beruházásra, 18 milliárd az adósságszolgálatra felvett hitelekből állt, az eredmény ismert. Most itt állunk 100 év alatt a negyedik lehetőséggel: megismételjük a hibákat, vagy tanulunk belőlük?
Sok jel mutat arra, hogy megismételjük a könnyen jött pénz pazarló szétszórását. Magyarországnak ma nincs egy 2020-ra kitekintő, társadalmi egyetértésen nyugvó jövőképe. Jövőkép nélkül nem lehet tudni, hogy mit fejlesztünk majd 2013 és 2020 között, így nem tudjuk a hosszú távból visszavezetni a 2007 és 2013 közötti középtávú döntéseket. A 24 milliárd eurós EU-fejlesztési pénz nagyobb részét, de a következő három év mintegy 3000 milliárd forintjának döntő többségét is közösségi beruházások teszik ki: ezek jobbítják az életminőséget, de jottányit sem javítják a versenyképességet. Életminőségben a globális rangsor 25. helyén vagyunk, szemben a versenyképességi 35. helyezéssel: a fejlesztéseknek a versenyképesség emelését kellene célozniuk, ezt követheti az életminőség, és nem fordítva.
A 3000 milliárd forintos „félkeretösszeg” felhasználása megismétli az 1950-es évek vas és acél országának kísérletét, most is betonba és csőbe töltjük a milliárdokat: az eredmény is hasonló lehet. Az EU-pénzekhez állami pénzek (költségvetési és önkormányzati) társulnak döntő többségben, így a magántőke részvétele rendkívül alacsony, így kikapcsolja a piaci kontrollt, és helyére a jól ismert „puha költségvetési korlátot” állítja: először magas lesz a túlárazás, majd az időbeli csúszás miatti költségelfutás. A nagy építkezések kivitelezői és beszállítói között igen alacsony lesz a magyar tulajdonú cégek aránya, ennél is kisebb lehet a hazai kis- és középvállalkozások részvétele: a pénz fordított segélyként működik majd, és visszaáramlik az európai feladókhoz. Egy forint támogatás alig vonz új pénzt, ezért gyakorlatilag nincs a fejlesztéseknek multiplikátor hatása. Az EU-pénzek döntő része így elkerüli a tudástőke, innováció, k+f és a versenyképességet hosszú távon emelő többi területet: az agyak puha anyaga helyett vasat és betont finanszíroznak a beruházások. Ennek súlyos társadalmi következménye lehet, mert a kreatív gazdaság bővülése helyett egy alacsony hozzáadott értékű gazdasági szerkezetet konzervál, ezért nem segíti egy kreatív osztály kialakulását, hanem a mai olcsó bérű, függő társadalmi szerkezetet tartja fenn.
Az EU-pénzek felhasználásának nincs iránytűje, mert nem épül jövőképre, nincs piaci kontrollja, mert a magántőke részvétele messze elmarad a GDP-hez való hozzájárulása arányától, nem dinamizál, mert nincs multiplikátor hatása, és nem élvez konszenzust, mert sem az ellenzéket, sem a társadalom elit csoportjait nem vonták be.
A szerző a Magyar Gazdaságfejlesztési Intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.