A hazai közvélemény egyre szélesebb köre mind ingerültebben figyeli az ágazat vergődését. Az ingerültség oka, hogy a termelők (forint)milliárdos támogatásáról szóló hírek mellett a történelmi borvidékek ültetvényeinek gyérülését látni.
A szakemberek tudják, hogy az ágazat több dimenzióban is mély strukturális válság foglya. A támogatásokkal a borászatok úgy mennyiségben, mind a technológiaszint terén nagyjából megújultak, de egyre fokozódó mértékben kicsúszik alóluk a szőlőbázis mennyiség, különösen minőség tekintetében. Ennek az a következménye, hogy az ágazat mára már képtelen kielégíteni a belföldi piacot olcsó borral, a középkategóriába sorolható borok nem kellően versenyképesek minőségben, ezért látványosan szorulunk ki a fejlett országok piacairól. Csúcsborokból csak a hazai igények kielégítésére futja lehetőségeinkből. Egyre többen vélekednek úgy, hogy a nemzetközi megmérettetésben az árversenyben is alulmaradunk. Ezek a szimptómák mind súlyos betegség jelei.
Rendkívül fontos lenne először is tisztázni magunkban, vajon az EU-javaslat eredményes terápia lehet-e bajainkra. A 98 oldalas angol nyelvű anyag tanulmányozása után úgy vélem, a javaslat nagyon hasznos, de nem elégséges. Számomra imponáló az előterjesztésben, hogy a korábbiakhoz képest filozófiaváltás történt a szabályozásban. Az eddigi tiltás helyébe a megengedő filozófia lépett. A szőlészeteknek, borászatoknak mindent szabad, amit a szabályzat kifejezetten nem tilt. A tiltások köre pedig csak a legszükségesebbre korlátozódik. Sőt, harmadik országok irányában még a tiltást is felül lehet írni a vevővel való megállapodás alapján. Ez a filozófia esélyegyenlőséget ad a versenytársakkal, azaz az európai borszakma képes lesz a globalizáció kihívásaira adekvát válaszokat adni.
A szabályozás kérdéskörében számunkra a legfontosabb reformjavaslat a cukrozás tiltása. A javaslat feltétlenül hasznos, ám nálunk a bevezetés feltételei még nem teremtődtek meg. Ebben a helyzetben nem elutasítással kell reagálnunk, hanem a feltételek megteremtésére kell koncentrálnunk, és a szabályozás körében kiharcolnunk, hogy – a mediterrán országokkal azonos esély biztosítására – a CI/b földrajzi zónában 21 magyar mustfokig legyen megengedett a javítás, mégpedig 2,5 százalékra növelve a javítás mértékét. Mivel a javítás új módszereire történő átállás rengeteg pénzt és jelentős átfutási időt igényel, ezért termelői kérésre legyen adható ésszerű ideig tartó moratórium azzal, hogy a címkére kötelező feltüntetni a cukrozás tényét.
A támogatások terén újdonság, hogy megszűnt a „bor KPSZ” (önálló tervsor és pénzügyi keret), a források a vidékfejlesztési fejezetből származnak. Megnyugtató, hogy a támogatási jogcímek szűkítésével a mediterrán országok már nem tudják indokolatlanul megcsapolni a közpénzeket. Ám nagy a veszélye az ugyanezen országok „precedens”-igényét támogató nézetek kialakulásának. Nevezetesen annak, hogy ezen országok részesedése a támogatásokból a következő tervidőszakban is érje el az 1999–2007 között ténylegesen elért szintet.
Szakmai szempontból hiba, hogy a támogatási címek között nem szerepelnek a szárazcukrozás megszüntetését segítő beruházások. A magyar tárgyalóknak egyik legfontosabb feladata e hiányosság feloldása.
A támogatási címek egy strukturálisan rendben lévő ország számára elégségesek, de az e téren válságban lévőknél a folyósított támogatások – ugyanúgy, mint nálunk az elmúlt évtized támogatásai – a beteg struktúrát konzerválják.
A magyar reformprogram egyik legfontosabb feladata a támogatási címek paraméterezése, addicionális feltételek kidolgozása. Például: minden hazai termelő pályázhasson ültetvénymegújítási támogatásra, de csak akkor kaphasson, ha alkalmazza a „helyes gazdálkodási módszereket”; a tőkeszám eleget tesz a minőségi termelés feltételeinek; integrációs célkitűzéseket teljesít stb.
Fontos tudni, hogy a kormányzatunk más fejezetekből is nyújthat támogatásokat a szőlész-borász ágazatnak. Ennek részletei kizárólag a hazai borreformprogramban képzelhetők el. Ám egy helytelenül megválasztott stratégia nemhogy segítene, inkább a rossz struktúrák konzerválásával csak mélyítené a válságot. A megoldás a helyes paraméterezésű föld- vagy termékbázisú finanszírozás. Fontos, hogy csak a minőségi szőlő- és bortermelés kapjon támogatást.
Reformértékű – főleg számunkra – a termelői és a szektorális szervezetekkel foglalkozó fejezet. A javaslat szerint ezek csak önkéntes alapon szerveződhetnek. Ezzel végre nálunk is meg lehet reformálni a szakmára erőltetett, a fejlődést gúzsba kötő hegyközségi szervezetet.
Nagy hiányossága a javaslatnak, hogy nem foglalkozik a klímaváltozás okozta kihívásokkal, azok ellensúlyozási lehetőségeivel. Még ebben a tervidőszakban legalább kutatási szinten el kellene indítani a témakör országonkénti feldolgozását, és pénzforrásokat rendelni hozzá. Idehaza sem tekinthetjük időszerűtlennek ezt a problémát, hiszen szakemberek állítják, hogy ötven éven belül mediterrán éghajlatúvá válhat Magyarország. Mi lesz akkor a kunsági borvidékkel, Villánnyal stb.?
Remélem, a fenti rövid érvelés is világossá tette, hogy az EU-javaslat segíthet feloldani a magyar szőlészet-borászat problémáit, valamint azt is, hogy az uniós program mellé egy hazai reformforgatókönyv is szükséges. Ha most a szakmai irányítás nem látja be, hogy ez utóbbinak az elkészítése az ő feladata, akkor a termelőknek, érdekvédelmi szervezeteknek ki kell ezt kényszeríteniük. A reformra most van még lehetőség, ha ezt elmulasztjuk, ez a generáció már soha nem kerül olyan helyzetbe, hogy radikális reformokat vezethessen be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.