A korrupció sokarcú jelenség; mérése, okainak feltárása mélyreható elemzést igényel, amelynek eredményeire alapozva lehet stratégiát építeni a megfékezésére – ideális esetben. Magyarország korrupciós helyzete messze nem ideális, és a megoldására hozott intézkedések is vitathatók. A miniszterelnök által felvázolt hétpontos cselekvési programmal kapcsolatban több dilemma fogalmazódik meg: kérdéses az intézkedéscsomag stratégiai megalapozottsága, a két héten belüli végrehajthatósága, valamint az, hogy a politikai elit mennyire lesz képes szakmai érveken alapuló kompromisszumokra.
A „tisztasági csomag” egy politikai helyzetre adott válasz, és nem egy országos korrupció elleni koncepció jól kidolgozott része volt. Nem is lehetett az, hiszen a kormány által pár hónapja létrehozott Antikorrupciós Koordinációs Testület a korrupcióellenes stratégia készítésének helyzetelemző szakaszában van, még nem lehet tudni, melyek lesznek a legfontosabb célkitűzések. Bizonytalan tehát, hogy éppen ezen a hét területen szükséges-e azonnali beavatkozás, mint ahogy az Új rend című kormányzati program összehangolásáért felelős, a múlt héten kinevezett kormánybiztos és a fent említett testület közötti feladatmegosztás is tisztázatlan. (Kondorosi Ferenc kormánybiztos cikkét lapunk tegnapi számában közöltük – a szerk.)
A stratégiai szemlélet hiánya ellenére a hét pont tartalmaz olyan elemeket, amelyek régóta égető kérdéseket feszegetnek. Ilyenek a párt- és kampányfinanszírozással kapcsolatosak; a szakterület rendezetlensége szakértői vélemények szerint a magyarországi korrupció melegágya. A párt- és kampányfinanszírozás témakörében rengeteg egyeztetés folyt már az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet által kidolgozott, a korrupciós lehetőségek kivédését biztosító törvényjavaslatról. Az első három pontban tehát akár két héten belül is lehetne, sőt kellene szakmai egyezségre jutni. A megegyezéssel a politikai elit azt is demonstrál(hat)ná, hogy a korrupció elleni küzdelem ügye nem retorika, hanem komoly a változtatás szándéka.
Azokban a kérdésekben, amelyek megoldása messze nem ennyire egyértelmű és kidolgozott, ilyen rövid idő alatt nem lehet jól átgondolt intézkedéseket hozni, ezért érdemes időt hagyni a szakmai egyeztetésre. A második és a harmadik pontban vannak még nehezen körülhatárolható fogalmak, ilyen például a pártközeli civilszervezetek köre. A rossz szabályozás veszélyes: ésszerűtlen élethelyzeteket teremtve korrupciós megoldásokat kényszeríthet ki (pl. kampányfinanszírozás), vagy túlbonyolultsága miatt kiskapukat rejthet (ld. közbeszerzések). Az egyes célcsoportokra irányuló korrupcióellenes intézkedések más szektorokra is hatással vannak, ezt a tényt nem szabad figyelmen kívül hagyni az utolsó négy pont tárgyalásakor.
Megfelelő minőségű szabályozás kidolgozására és a társadalom demokráciába vetett bizalmának a visszanyerésére csak akkor van esély, ha a korrupció ügye szakmai és nem politikai egyeztetések tárgya. Nemzetközi tapasztalat, hogy nagy politikai vihart kavaró botrányok után történnek konkrét lépések ellene, így a korrupciós ügyek átpolitizálása egy bizonyos pontig üdvözlendő. Az intézkedések megfogalmazásakor és azok végrehajtásakor azonban a politikai szempontok érvényesülése éppen a közös cél ellen hathat. Az utóbbi hetek hazai korrupciós botrányai elérték azt az ingerküszöböt, amelynek következtében a döntéshozók a közvélemény nyomására kénytelenek voltak átrendezni rövid távú érdekeiket. Továbbra is kérdés azonban, hogy a korrupció elleni küzdelmet választási kampányuk zászlajára tűző politikai pártok mennyire lesznek képesek elvonatkoztatni mindennapi politikai érdekeiktől a részletek megvitatásakor. Bár eddigi tapasztalataink nem ezt mutatják, bízunk abban, hogy a politikai elit ezúttal él a lehetőséggel.
A szerző a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.