Az ország életét irányító elnöki adminisztráció helyettes vezetője, Vlagyiszlav Szurkov szeptember közepén egy interjúban jelezte, hogy az egykori SZKP szerepét betöltő Egységes Oroszország nevű állampártnak a december 2-ára kitűzött állami dumaválasztáson 63-65 százalékos győzelmet kell aratnia. A fiatal főideológus kijelentése világszerte meglepetést keltett. Akkor még ugyanis axiómának számított, hogy az öregedő-fogyatkozó, de még mindig tekintélyes szavazótábort magáénak tudó kommunista párt háttérbe szorítására – ugyancsak a Kreml-adminisztráció levegőtlen irodáiban – létrehozott, Szergej Mironov felsőházi elnök által vezetett „baloldali” Igazságos Oroszország párt, kart karba öltve a „jobboldali” Egységes Oroszországgal, az alsóház 450 helyének kétharmadát megszerzi, és lehetőséget kap az alkotmány módosítására. Vagyis arra, hogy Putyin elnök az alaptörvény 81. paragrafusával szemben harmadszor is indulhasson a modern kori „Monomah sapkájáért”, az elnöki stallumért.
Szurkov szavaiból kiderült, hogy a Kreml változtatott a forgatókönyvön, és – a vasárnap végül csak 7,8 százalékot szerzett pártjával együtt – le fogja hagyni Mironovot. Aki pedig a 2004-es elnökválasztás előtt kijelentette: ő is indul, mert az ember fontos pillanatokban nem hagyja egyedül a barátját. Mármint ő Putyint.
A kötelező állami ideológiává emelt emocionális szervilizmusnak cifrább példája is akad: a múlt héten elterjesztették Moszkvában, hogy 30 millió ember könyörgő folyamodványban kéri maradásra Putyint. Abdul-Hakim Szultanov, az Egységes Oroszország koordinátora pedig azzal állt elő, hogy az államfőnek hozzák létre a Nemzeti Vezető titulusát. A Putyin-korszak haszonélvezői, köztük az államfő által kinevezett 90 kormányzó és azok holdudvarának tagjai még most is igyekeznek túltenni egymáson a „megélhetési hízelgésben”.
És ezt a választók nagy része nem találja visszataszítónak. Oroszországban ugyanis néhány tízezer – Putyin által a napokban „eszelős sakálnak” nevezett – tüntető ellenzékit leszámítva nagy az egyetértés, hogy az egykor Drezdában felderítői tevékenységet folytató volt KGB-alezredesnek meg kell őrizni helyét a haza élén.
Igaz, a nemzeti érdekek védelme, a „tűzhöz közeli” ifjúkommunisták szabad rablással szerzett privatizációs vagyonának visszaállamosítása örvén Putyin nyolc éve lényegében klánháborút folytat, amikor a korábbi „komszomolista milliárdosok” börtönbe csukásával, emigrációba kényszerítésével, megfélemlítésével elveszi tőlük az „ebül szerzett jószágot”, és újraosztja azt a saját köre, a jó oligarchák és milliárdossá vált bizalmasai között. Ezt azonban a Kreml amerikai egyetemeken tanult, túlzás nélkül zseniálisnak nevezhető kommunikátorai a szláv civilizációban közérthető és vonzó módon „adják el”. Putyin politikája a jó cár igazságos harcának látszik a népnyúzó gonosz bojárok térdre kényszerítésére.
A külföldi elemzők közül is sokan elfogadják ezt az interpretációt. Oroszországban a Jelcin-éra kusza – a szovjet korszak tespedt diktatúrája után milliók számára érthetetlen – demokratikus változásai, a sajtó- és véleménynyilvánítási szabadság, a félelmetesen igazságtalan piaci viszonyok, a sokkterápia milliókat elszegényítő réme, az 1998-as válság, a rubel összeomlása, a megtakarítások elvesztése után a legtöbben valóban a rend és a nyugalom korszakának látják Putyin nyolcesztendős regnálását.
Ennek gazdasági alapját, mint tudjuk, az energiaárak növekedése teremtette meg. Aznap, amikor Putyint – mindenféle választás nélkül – a Kreml bizánci pompájú termében a trónszékre emlékeztető bársony elnöki karosszékbe ültették, a kőolaj hordónkénti ára 14 dollár volt. Ma megközelíti a száz dollárt. Nyolc év alatt az orosz államkincstár számára ez nagyjából 750 milliárd dollár bevételt jelentett. Ebből Oroszország tavaly kifizette a Párizsi Klubnak a Szovjetunió 22,3 milliárd dolláros adósságát. Moszkvában mintegy 140 milliárdot elkülönítettek egy stabilizációs alapba. Ez egyrészt a „holland betegség” elkerülésére szolgál. Vagyis arra, hogy a magas energiabevételek nyomán felértékelődő nemzeti valuta ne tegye féloldalassá a gazdaságot, az olcsó import révén ellehetetlenítve bizonyos iparágakat.
A hivatalos propaganda szerint a stabilizációs alap másik feladata a négy nagy nemzeti program, az egészségügy, az oktatás, a lakásépítés és a mezőgazdaság fejlesztése. Ezen a téren azonban – néhány teátrális PR-kezdeményezést leszámítva – idáig a lehetőségekhez képest feltűnően kevés tényleges eredmény született. Európában és Amerikában komoly gazdasági szakírók élnek a gyanúperrel, hogy a már megkötött szerződések nem a lakásra, iskolára, modern kórházra váró milliókat, a nehéz körülmények között dolgozó parasztokat, hanem gyakran csak a politikai holdudvar „etetését” szolgálják.
Az orosz gazdaság átláthatatlansága miatt aggódó elemzők nem tartják jó jelnek a vasárnapi dumaválasztás eredményét azokkal szemben, akik a társadalomra erővel, megfélemlítéssel, politikai és gazdasági retorzióval rákényszerített nyugalmat tekintik a legfontosabbnak.
Ebben nem lehet igazságot tenni. Majd meglátjuk, hogyan hat az elsöprő diadal a boldog győztesekre. Nem utolsósorban gazdasági téren. Bár a most vérszemet kapott orosz nagytőke, élén a Gazprommal és a magánszektorban is csak Putyin bizalmából tevékenykedő „jó oligarchákkal”, csupán a március 2-i elnökválasztás után nyugodhat meg teljesen. Azt még ők sem tudják, milyen forgatókönyvet dolgoz ki Szurkov és csapata erre a „demokratikus” megmérettetésre. Mindenestre túl nagy meglepetésre aligha számítanak.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.