Mekkora növekedés van az életbiztosítási piacban?
Kótiné Somfai Ágnes, az ING Biztosító Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója
Stabil ütem
„Az életbiztosítási piac az elkövetkező években továbbra is az eddig megszokott növekedési ütemét tudja teljesíteni. Ez 15-20 százalékos éves bővülést jelent. A pénzügyi szolgáltatók egyre több közös terméket készítenek, így az ügyfél banki és biztosítói szolgáltatások kombinációját vásárolhatja meg – teljesebb körű szolgáltatást kaphat egy terméken belül. Az elkövetkező esztendőkben továbbra is a garantált, illetve tőkevédett befektetési típusú biztosítások előretörésére lehet számítani, ezek az egyszeri díjas termékek fognak dominálni. A másik fő fejlődési irány a jelzáloghitelekkel kombinált életbiztosítás. Újdonság lesz a magyar piacon az ING tőke- és hozamgarantált befektetéshez kötött életbiztosítással kombinált jelzáloghitel terméke, amelyet a biztosító az idén vezet be.”
Schaub Erika, a Generali-Providencia Zrt. személybiztosítási üzletágának igazgatója
Öngondoskodás
„Az életbiztosítási piac bővülésére számít a Generali a következő években is. A családról való gondoskodás mellett még inkább szerepet kap az öngondoskodás, a nyugdíj-előtakarékosság. Vonzóvá teszi az életbiztosításokat, hogy az ügyfelek olyan tőkepiaci eszközök befektetéseiben is részesülhetnek, amelyekre korábban csak a nagyobb megtakarítással, tőkével rendelkezőknek volt lehetősége. Növekvő keresletre számítunk a tőke-, illetve hozamgaranciás egyszeri díjas életbiztosítások iránt is. A biztosítóknak egyre fontosabb lesz, hogy több értékesítési csatornájuk legyen, ezen belül nőni fog a bankokkal való együttműködés szerepe. A befektetéssel kombinált biztosítások további erősödésével az online szolgáltatások is az elvárások közé kerülnek.”
Horváth Andrea, az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese
Racionalizálás
„Középtávon a régiós pénzügyi piacok volatilitása katalizátorszerepet tölthet be a magyar életbiztosítási szegmens racionalizálásában. A racionalizálás különböző módokon történhet meg: az osztrák pénzügyi-biztosítói szolgáltatók újragondolhatják az életbiztosítási piacon való jelenlétet néhány kisebb kelet-közép-európai államban, így Magyarországon is, de előfordulhat néhány kisebb tevékenység eladása is. Az életbiztosítási piacon 2009–12 között évi 8-10 százalékos növekedésre számítunk. A unit-linked termékek értékesítése vélhetően nagyjából szinten marad. Az egyszeri díjas életbiztosítások aránya várhatóan stabilizálódik, illetve enyhén csökkenhet. A piac lassan, de határozottan nyitni fog a klasszikusabb típusú kockázati biztosítások irányába.”
Fábián Attila, az OTP Garancia Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese
Hangsúlyeltolódás
„A unit-linked típusú életbiztosítások térhódítása töretlen, inkább a választott eszközalapok körében, illetve a biztosítások devizanemét illetően várható hangsúlyeltolódás. Rosszabb gazdasági kilátásokkal rendelkező környezetben általános, hogy az ügyfelek a befektetésükre tőkevédelmet nyújtó konstrukciókat preferálják, illetve az euró magyarországi bevezetésének közeledtével várhatóan egyre többen keresik majd az euróalapú befektetési életbiztosításokat. Ugyancsak bővülés várható a banki tevékenységet kiegészítő, kockázati szolgáltatásokat nyújtó biztosítások terén. A biztosítók folyamatos innovációjának eredményeképpen a kínálat rendkívül bőséges, ezért felértékelődik a komplex pénzügyi programok és az ezeket átfogóan bemutatni képes tanácsadók szerepe.”
Zsoldos Miklós, az Union Biztosító Zrt. elnök-vezérigazgatója
Közvetítők
„A legfontosabb tendencia a lakosság pénzügyi, biztosítási kultúrájának folyamatos fejlődése, ezt markánsan generálja az öngondoskodás mind többek által felismert szükségessége. A unit-linked termékek sikere tíz éve töretlen, ezt a termék rugalmassága, átláthatósága, a hagyományos életbiztosításokénál nagyobb hozamlehetősége a jövőre vonatkozóan is garantálja. A biztosítási piac fejlődése az idén a unit-linked szegmens alakulásától függ, és bár ez év első felében érezhető némi megtorpanás, hosszú távon a teljes piac további növekedése várható. Az értékesítés tekintetében a saját hálózat mellett egyre nagyobb szerep jut a biztosításközvetítőknek, legyen szó akár a biztosítótól független közvetítőhálózatokról, akár biztosítási alkuszokról.”







