Kockacukor
Kétségkívül az elmúlt évek legszellemesebb EU-elnökségi logóját találta ki a posztot jövő januárban átvevő Csehország. A múlt héten bemutatott reklámanyagok központi eleme a kockacukor, amelyet 1843-ban, a Monarchia egyik kisvárosában talált fel egy svájci–osztrák úriember, s ez a kisváros ma történetesen Csehország területére esik (neve: Dacice). A reklámanyagok jelmondata: „Megédesítjük Európát”. Prága azt a kettős értelemben is bohém könynyedséget ígéri ezzel az üzenettel az európai közvéleménynek, amellyel könnyebb utat találni az átlagpolgár gondolatvilágához, mint a lisszaboni szerződéssel vagy a mostani francia elnökség semmitmondó és jellegtelen, zászlós logójával.
Persze minden sikeres PR-akciónak megvannak az árnyoldalai is. Jelen esetben ez az, hogy a „megédesítjük” kifejezés a cseh szlengben éppen az ellenkezőjét is jelentheti: körülbelül azt, hogy pokollá tenni az életét valakinek.
A cseh médiában persze azonnal megindult a találgatás, vajon a kifejezés melyik értelmét akarta is használni a kormány. Maga Mirek Topolánek kormányfő sem utasította el azt a felvetést, hogy egy kicsit szándékosan is provokálni akarták a közvéleményt, vitát akartak generálni Európáról. Ez alighanem máris sikerült. A „pokollá tenni” kifejezés az elmúlt évek erősödő csehországi euroszekpszise fényében nagyon is találó lehet néhány brüsszeli eurofil számára. UGy







