"Malév? Mindenki jobban jönne ki, ha bezárnák"
Svájci kollégámat kérdeztem a minap: nem fáj a szíve a Swissairért? Nem, mondta, jól elvan, elvannak a csőd utáni utódcéggel. Kicsi, hatékony és még svájci is. Ráadásul a Lufthansa védernyője alatt működik.
Mi nem mondhatjuk el ugyanezt a Malévról. Még nem elég kicsi, messze van a hatékonyság csúcsától, noha kétségtelen, hogy jogilag magyar, marketingjében is nemzeti színű, és már betagozódott egy nemzetközi légiszövetségbe. Miért kellene mégis inkább bezárni, mint közpénzből lélegeztetőgépen tartani, amelyről a kormány hamarosan dönthet? Azért, mert elszaladt felette az idő, nem eléggé karcsú, és még mindig lassabban reagál, mint több közvetlen versenytársa.
Noha a Malév márkaértéke örvendetesen magas, ez mit sem ér a kegyetlen versenyben. Annyit biztosan nem, hogy a befektetők megküzdjenek érte. Számtalan példa mutatja az elmúlt évtizedekből, hogy csak nyűg volt a cég a költségvetésnek, és bár az orosz tulajdonosok fejlesztéseket ígértek, ezt – különböző okok miatt – nem tudták finanszírozni, most pedig kivonulóban vannak.







