A meglepő gyorsasággal megszülető, a szakmai szervezetek véleményét jobbára csak meghallgató, de nem megfogadó döntési mechanizmust nem kell bemutatni senkinek. Ha mégis az ellenkezőjét látjuk, akkor sem kell meglepődni. A politika számos érdek, részérdek becsatornázása után próbálja megtalálni a helyes utat, és sokféle érdek lehet méltányolható. Ahogy a patikamérlegen kimért politizálás is egy lehetséges út, úgy az erőteljesebb, erélyesebb törvényalkotási stílus is legitim forma lehet. Mindkettő vezethet eredményre, ha egy fontos szempont, az önkorrekció képessége hatja át a folyamatot.
Ritka manapság az olyasmi, ami a földtörvényt illető lépéseket jellemzi. Már a ciklus alighanem legfontosabb jogszabályát megelőző koncepciót, majd magát a törvénytervezetet is számos, rendkívüli hőfokon izzó kritika érte egyes szakmai szervezetek részéről. Tegyük persze rögtön hozzá: más szervezetek ugyanilyen erővel támogatták az elképzeléseket. Nem volt ez másként a később benyújtott módosítókkal sem: míg egyesek sietve üdvözölték a további ötleteket, mások egyre apokaliptikusabb hangot ütöttek meg a kritikákkal.
Hogy most minden fél kénytelen újragondolni az álláspontját, hogy új határidők, új egyeztetések lesznek, mindenképpen siker, és egy a korábbinál sokkal konszenzusosabb földtörvényt vetít előre. Ne legyünk naivak: a kicsi és a nagy, az egyik és másik világkép híve sosem fog mindenben megegyezni. Elérhető ugyanakkor egy elfogadható kompromisszum, van egy pont a – talán nem túl távoli – jövőben, ahol a politikai érdek, a különböző gazdálkodók érdekei és jogszabály szövege végül találkozik. Az odavezető út nehéz, de ezekre a nehézségekre senki nem fog emlékezni, amikor a szántóföldek még mindig itt lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.