BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Kinek jó, mire jó az erő?

Optimisták a magyar vezérigazgatók. A PwC felmérése szerint hetvenkét százalékuk vallja, cége bevételei növekednek a következő három évben. Ez jó. De óvatosak is maradtak. Túl sok volt a nehezen érthető változtatás az elmúlt években.

Derült égből villámcsapásként érhette a gazdaságot az ukrán-orosz konfliktus. Bár a vita elmérgesedése benne volt a levegőben, de a krími orosz erődemonstráció, és az ezt követő nemzetközi retorziók visszavethetik a kedvező tendenciákat. Ezzel nem számolhattak a cégvezetők. Ám az üzleti életet befolyásoló legfőbb trendek között harmadikként megemlítették a globális gazdasági erőviszonyokat is. A technikai fejlődés és a demográfiai változások után. Vagyis tudják, nemcsak saját teljesítményüktől függ a jövő, hanem a környezettől is. S amikor a siker feltételeiről beszéltek, a technológiai fejlődés után rögtön a kormányzati és gazdaságpolitikai lépések említése következett. A globális gazdasági erőtérrel valóban számolnia kell egy üzleti szereplőnek, ám hogy a kormányzati gazdasági lépések ennyire fontosak, talán mégis meglepő. Vagy nem?

Inkább nem. Az üzletben mindig fontos volt, milyen gazdaságpolitikát preferálnak a kormányok. Magyarországon mostanában hangsúlyosabb a kormányzati szerepvállalás, mint máshol. Hogy ez jó, vagy rossz? Mindkettő mellett szólnak érvek. Elméletben. A gyakorlat meg néha egészen más. A magyar miniszterelnök szerdai előadásában úgy vélte: „Az elmúlt négy évben Magyarország legnagyobb versenyelőnye a kétharmad volt. A gazdaságpolitikában pedig a legnagyobb versenyelőnyünk a politika területén volt. Az alkotó politikában a gyorsaság az erővel arányos.” A stabil politikai hatalom biztonságot adhat az üzleti világnak is. Ha háttérben marad. Ha nem, akkor inkább ellenkező hatással jár.

A magyar kormány sokszor döntött nagyon gyorsan. Néha túl gyorsan, kapkodóan, a várható következmények felmérése nélkül. A szabályozási, törvénykezési vágta nem látszott mindig indokoltnak. Felmérések sokasága tanúskodik arról, hogy a gazdaság szereplői a kiszámíthatóságot hiányolják a magyar gazdaságpolitikából. S nem azért van hiányérzetük, mert a sok, váratlan eseményre reagált gyorsan a kormány, hanem mert váratlan módon tette ezt, az „utánam a vízözön” jegyében. Az erő valóban megadja a gyors reagálás lehetőségét. Ez néha nagyon hasznos a kormányzati lépéseknél is, ám megfelelő kontroll nélkül az erő tévutakra csábít. A túlzott hatalom veszélyes. Az erő hangsúlyozása-demonstrálása félelmet kelt, alkalmazkodásra kényszerít. Előfordulhat, hogy a cégek nem a piachoz, hanem a fontosnak gondolt döntéshozókhoz igazodnak. Rövidtávon ez megrendelést, vagy pályázati pénzeket hozhat. Hosszú távon? Gyengülő versenyképességet.

Jobban élünk, mint négy év múlva – ezzel a borúlátó címmel jelent meg a napokban egy, az elmúlt négy évet értékelő cikk. E következtetés alapvetően a túl kevés beruházásból s a kiszámíthatatlan szabályozásból adódik. Mi lesz, ha újabb különadókat vetnek ki? Ha újabb tevékenységeket kötnek engedélyhez? Vagy ha luxusáfát vezetnek be mondjuk a kávéfőzésre? A cikkben szereplő példa egy kis salátabár tulajdonosáról szólt. De szólhatna sok más bizalmatlan vállalkozóról is. A váratlan, ideiglenesnek mondott, majd állandósuló különadók azokat is elbizonytalanítják, akikre nem vonatkoznak. Merthogy a magyar kkv-k a preferált kategóriában vannak. Növekedésre, kormányzati támogatásra ítélve. Sok vállalkozó ebből inkább nem kérne, ámde jogbiztonságból, kiszámíthatóságból, átlátható döntésekből sokkal többet. Hogy ne fordulhasson elő a visszamenőleges szabályozás. Vagy csak akkor, ha égszakadás-földindulás van. Ám akkor is nyilvánosan, ellenőrizhetően.

Apropó, nyilvánosság. Ez a legnagyobb fék ahhoz, hogy a túlzott erő még véletlenül se lépjen öncélúan működésbe. Ez az a kontroll, amely a mindenkori kormányt visszatarthatja, hogy az erővel visszaéljen. A gyorsaságot ez nem befolyásolná. Az erőfitogtatást talán igen. Kell ennél jobb eszköz egy, az országot-gazdaságot szolgálni kívánó kormánynak?

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek