BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Négyes metró: magunk mögött hagyunk egy csúnya történetet

Másodéves egyetemista voltam, amikor lezárták a Corvinus Egyetem főbejáratát a Duna-parton, hogy építhessék a metrót. Kár volt érte, de azzal nyugtattak minket, ne aggódjunk, a diplomaosztónkra így legalább már négyes metróval tudunk menni. Aztán teltek-múltak az évek, a diplomaosztó környékén legalább már engedték, hogy kinyíljon a bejárat, de az is egyértelművé vált, hogy a magyar felsőoktatás csődje kellett volna, hogy legyen az az évfolyamtársam, akinél igaz lett volna az ígéret. Onnantól pedig már csak további bő fél évtizednek kellett eltelnie, de most végre hivatalos: pénteken elindul a négyes metró.

Gúnyos vagyok persze most, de őszintén, örülök. Legalább ez sikerült végre. Lassan magunk mögött hagyunk egy csúnya történetet. Az 1998-as leállítástól kezdve, a későbbi csigalassú tervezésen és újratervezéseken, pénzügyi veszekedéseken át egészen az átadás résztvevőiről szóló vitáig hihetetlen mennyiségben sorolhatnánk a pontokat, ahol a metróból egy szakmai kérdés helyett politika lett, és amikért nagyon kár. Pedig ha lefejtjük róla a politikai mázat, azt az eredményt kapjuk: egy olyan metróvonallal lesz gazdagabb Budapest, ami valóban segíthet élhetőbbé tenni a várost. Csak sajnos sok a „de”.

Mert például sokkal hasznosabb volna a metró, ha az eredeti tervek szerint elmenne a Bosnyák térig, jobban bekapcsolva Zuglót a belváros közlekedésébe, így a föld alá lehetne vinni a 7-es buszcsalád brutálisan túlterhelt vonalának forgalmát. Zöldülhetne a város, ha kerületrészek az ott lakók vélt érdekeire hivatkozva nem fizetős parkolókat vezetnének be P+R helyett. És jóval gyorsabban közlekedhetnénk, ha épp nem pár száz méterenként lennének megállók.

De félre a fanyalgást, most tényleg történt valami jó. Mostantól kellene még inkább azon gondolkozni, hogyan lehet emberibb Budapest közlekedése: mi az egészséges kompromisszum a tömegközlekedés, az autók és a biciklik közt, és miképp lehetne elérni, hogy a következő metróra ne kelljen újabb negyven évet várni.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek