Wáberer György lett idén az év üzletembere. A díjátadó gála közönsége elégedetten fogadta a bejelentést. Megérdemelte, mondták. Tavaly ugyanígy reagáltak a jelenlévők. Akkor Vinnai Balázs, az IND alapítója állhatott a képzeletbeli üzleti dobogó csúcsára. Korábban Sándor József, Soós Csaba, Bodrogai Ferenc, Gerendai Károly, Jaksity György, Bojár Gábor, Demján Sándor, Kürti Sándor és Csányi Sándor vehette át ezt a díjat. Tizenegy ismert, azóta is sikeres vállalkozó, menedzser. Talán csak Soós Csaba pályája vált cikk-cakkossá a díj után.
Jó, de hol vannak a nők? Talán a különdíjaknál arattak? A merész újítók, vagy a jövő ígéretei, esetleg a példaképek között kell nevüket keresni? Hiába. Az idén tizenegyedik alkalommal adták át ezt az üzletember díjat, meg a különdíjakat, s a teljes listát végignézve kétszer volt nő a szerencsés kiválasztott. 2004-ben Semperger Kinga a Jövő ígérete, majd 2009-ben Matheisen Réka lett Merész újító. Előtte, utána semmi. E különös helyzet talán fel sem tűnik, ha nem éppen az előző napon gyűlnek össze a HBLF 202020 Klub alapítói – csupa nő –, akik azt célozták meg, hogy 2020-ra legalább húsz százalék legyen a nők aránya a cégek felsővezetésében. Most ismert vállalatok férfi főnökei jelenlétükkel támogatták e törekvést.
Van miért küzdeni. A Top200 hazai vállalatnál az első számú vezetőknél 10 százaléknyi a nő, 17 százalék a csúcsvezetésben. Alsó szinteken nagyjából ugyanolyan arányban szerepelnek nők a vezetésben, mint amennyi a cég egész létszámán belül a részesedésük. Az idő múlásával azonban a nők lassan lecsúsznak a karrierlétráról, míg a férfiak menetelnek fölfelé.
Persze, az év üzletembere zsűrijén nehéz lenne számon kérni az egész magyar társadalom problémáját. Ha elvétve akad női jelölt-jelentkező a kínálatban – márpedig ez a helyzet –, akkor az elbírálásnál sem jöhet a csoda. Vagyis a probléma gyökere máshol van.
Nem a képzésekben. Magyarországon az egyetemet végzettek több mint fele nő, s a statisztikák szerint ők jobban tanulnak, többet teljesítenek, mint a férfiak. Fiatalon még vannak terveik, álmaik, működik a belső-külső teljesítménykényszer. A kezdő években is úgy haladnak előre, ahogy a férfiak. Egyszer aztán jön egy törés. Ez sokszor egybeesik a családalapítás, gyerekvállalás időszakával. Ilyenkor gyakran választani kell. A családi béke, a megszokott társadalmi munkamegosztás bedarálja a női ambíciókat. Ha valamiről kényszerűen le kell mondani, ők általában a karriert áldozzák be.
De miért kell választani? Sokszor hangzik el Norvégia példája, ahol először vezették be a kötelező kvótát a cégek vezetésében. Nem női kvótát – azt határozták meg, hogy mindkét nemnek legalább 40-40 százalékban jelen kell lennie döntéshozók között. Kezdetben ez valóban csak a nőknek kedvezett, ma már néha a férfiak is a kedvezményezettek közé kerülnek. Ott mindez természetessé vált. A társadalom ehhez igazodott. A családok köré olyan komplex szolgáltató szektor települt, amely megkönnyíti, egyszerűsíti a háztartások vezetését. Így ott nem „vagy-vagy” a kérdés, teljes természetességgel jöhet az „is-is”, azaz a karrier is, család is.
Talán ez is hozzájárult, hogy a norvég gazdaság versenyképessége jó. Nagyon. A nők vezette társaságok ugyanis sokszor eredményesebbek, mint ahol csak férfiak a főnökök. A gyorsan változó világban ugyanis felértékelődnek az úgynevezett szoft tényezők a versenyben. Vagyis nagy érték az érzelmi intelligencia, az együttműködési készség, a megértés, tehát az érzelmi elemek. A nőknél ezekből több van. A férfiak racionálisabbak, céltudatosabbak, imádják legyőzni a másikat. Ez se rossz egy versenycentrikus világban. Vagyis a két nem együtt hozza az optimumot. A profitközpontú cégeknél ezt már nem hagyják figyelmen kívül. Nálunk még igen. A gazdaság igényeivel a társadalom sem tartott lépést. Sőt, a magyar politikusok egy része éppen visszavinné a fakanál mellé a nőket. Aztán majd kiderül, ehhez tanulniuk sem kell. Minek egy egyetemi végzettség az ilyen munkához?! Tiszta pénzkidobás... Ne fessük az ördögöt a falra. Ettől messze vagyunk. De Norvégiától is. Sajnos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.