A korábbinál jobb évük volt a médiavállalatoknak
Bizonytalanságot is magában hordozó, hónapokig húzódó eljárás eredményeként szerezhette meg a Műsor-Hang Zrt. az új frekvenciáját, ami a Gazdasági Rádió nevének megváltozásával is együtt járt. Hogyan hatott az elhúzódott folyamat a rádió mindennapjaira, hallgatottságára?
– A frekvenciáért folytatott, bizonytalannak tűnő helyzetből szerintem a hallgatók vajmi keveset éreztek egészen addig, amíg nem szembesültek azzal, hogy az egykor a 105,9 MHz-es frekvencián működő Gazdasági Rádió a frekvenciáját, majd a nevét is lecserélte Trend FM-re. Rádiónkat az elmúlt három év átlaga alapján körülbelül 60-80 ezer üzleti döntéshozó hallgatta naponta stabilan, és ez a réteg most is velünk tartott. Azoknál ugyanis, akiknél be volt programozva a csatorna, az augusztus 20-i frekvenciaváltás automatikusan frekvenciakövetést jelentett a 94,2-re. A névváltás pedig már a tartalmi változásra is utal.
Egy kétségekkel teli időszak elbizonytalaníthatja a hirdetőket.
– Ettől mi is féltünk, de volt olyan hirdetőnk, aki – függetlenül attól, hogy mindenkit tájékoztattunk bizonytalan helyzetünkről – ragaszkodott ahhoz, hogy egész éves szerződést kössünk. Természetesen nem ez volt az általános, de a hirdetők és talán a hallgatók sem tudták elképzelni, hogy ne legyen frekvenciánk, és ne rádiózhassunk tovább, mint az elmúlt tizenkét évben. A bizalom tehát nagyon fontos volt számunkra. Pénzügyi szempontból a 2015-ös év legalább olyan, sőt talán jobb is, mint az előző. A teljes médiapiac erősödött az elmúlt időszakban, és valamennyi médiavállalkozásnak kedvezőbb lehetett kicsivel a tavalyi év.
A frekvenciaváltás milyen tartalmi módosulással járt együtt?
– Az exkluzív, máshol nem hallható gazdasági információkat igyekszünk megtartani, és ez kiegészült egy nagyon erős kulturális vonallal. Kezdetben egy kicsit tartottunk attól, hogy miként fogadják majd ezt a változást azok a hallgatóink, akik eddig kizárólag gazdasági információhoz szoktak. De aki minket hallgat, az szerencsére egyben kultúrafogyasztó is. Ezt a visszajelzések is megerősítették. Azt ne feledjük el, hogy a Gazdasági Rádiónak is nagyon erős volt a mainstreamtől eltérő zenei világa. Sokan épp ezért és nem feltétlen a gazdasági hírek miatt hallgatták a rádiót. A zenei világ nem változott, miközben a szöveges kulturális tematika erősebb lett.
A változások hatására nőhet a hallgatótábor és a hirdetői kedv?
– Egy tematikus rádiót sohasem fognak annyian hallgatni, mint például egy könnyűzenei csatornát, de nem is ez a cél. Persze abban bízunk, hogy idővel új hallgatókat is meg tudunk szólítani. A hirdetők között pedig eddig is voltak a kulturális témakörben „utazók”, tehát ettől e téren sem várok jelentős változást.
A Trend FM tematikája alapján konkurens nélküli a piacon.
– Valóban nem nagyon van versenytársunk. Legalábbis abban az értelemben, hogy olyan típusú rádió, amelyet mi csinálunk – talkrádió egyedi zenei világgal –, nincs még egy a budapesti piacon.
Rövid távon mik a kilátásai a magyar rádiós piacnak?
– Izgalmas időszak elé néz a rádiós piac a következő évben, hiszen Budapesten új szereplők érkeznek, miközben a régiek maradtak. Mindenki kíváncsi, hogy az új rádiók kiket fognak megszólítani, és honnan visznek el hallgatókat. De az is elképzelhető, hogy az újak olyan műsorstruktúrákkal jelentkeznek, amelyekkel növelhető a hallgatók száma. A piac szerintem elbírja az új szereplőket, a hallgatók pedig gazdagabb kínálatból választhatnak.







