A nyár közepétől augusztus utolsó hetéig tartó időszakot uborkaszezonként szoktuk emlegetni a kormányzás világában. Ritkán zajlanak ilyenkor fontos politikai és közéleti viták. Az egészségügy területén azonban most nem ez a helyzet. Mondhatni vihart kavart Domokos Lászlónak, az Állami Számvevőszék elnökének interjúja, amely e hét elején jelent meg a Magyar Időkben. Bár az interjúban az ÁSZ elnöke pozitív példákra is utalt, elmarasztaló megjegyzéseiben pedig nem nevezett meg konkrét intézményeket, általában súlyosan bírálta a közpénzekből finanszírozott egészségügyi intézmények gazdálkodását. Rámutatott, hogy a rendelőkben és a kórházakban gyakran figyelmen kívül hagyják a közbeszerzési szabályokat, ami esetenként a korrupció gyanúját is felvetheti. Az ÁSZ által ellenőrzött intézmények némelyikében anarchikus készletgazdálkodást, emiatt egyszerre pazarlást és eszközhiányt is tapasztaltak. A közpénzügyek fő ellenőre felhívta a figyelmet az egészségügyi szektoron belüli perverz újraelosztásra is, amelynek során a jól gazdálkodó intézmények megtakarításaiból fedezik a rosszul gazdálkodók hiányát. Ugye mindenkinek ismerős ez a jelenség? A különös ebben legfeljebb az, hogy nem a történelemkönyveknek a hetvenes–nyolcvanas évek Magyarországáról szóló fejezetét olvassuk, hanem a mai magyar egészségügy közpénzügyi működésének szakavatott leírását.
Az ÁSZ elnökének súlyos bírálata nem maradt visszhang nélkül. A Magyar Kórházszövetség rendkívüli elnökségi ülést hívott össze, amelyre az ÁSZ képviselőjét is meghívták. Tudjuk, hogy a korábbi kormányzati törekvések a kórházak pénzügyi önállóságának korlátozására sikertelennek bizonyultak. Most azonban ismét felsejlik annak a lehetősége, hogy hasonlóan a felsőoktatási intézmények gyakorlatához, a kórházak egy részénél is egyfajta kancelláriarendszer honosodjon meg.
Nehéz megjósolni a várható egyeztetési folyamat kimenetelét. Joggal lehet viszont bízni abban, hogy a tárgyalások során sikerül olyan szabályokat alkotni, amelyek mindkét fél jogos elvárásainak megfelelnek. Azaz egyszerre érvényesülnek az egészségügy szakmai önállóságából fakadó szempontok, és marad meg a jól működő kórházak és szakrendelők menedzseri autonómiája, miközben a közpénzügyi hatékonysági kritériumok is teljesülnek. Vagyis a számvevői vizsgálatok szerint rosszul működő intézményekben is a helyi egészségügyi vezetéssel, továbbá a fenntartó intézményekkel és a szakmai szövetségekkel karöltve kell kialakítani az új pénzügyi működési kereteket. Világos szabályokkal, de jó szándékú beavatkozással, a helyi adottságokat tekintetbe véve és egy korlátozott időtartamra, a feltárt hibák korrekciójára is esélyt adva.
Régóta nyilvánvaló, hogy az egészségügy kulcsszektor a magyar gazdaság és társadalom jövője szempontjából. A foglalkoztatás növelése és a termelékenység szempontjából is kiemelten fontos, hogy hosszabb időn keresztül maradjunk egészségesek. Van hová fejlődnünk: az egészségesen eltöltött éveket tekintve nemcsak az észak- és a nyugat-európai országoktól, de a mediterrán térségtől, illetve Csehországtól és Lengyelországtól is jócskán le vagyunk maradva. Közben azt is látnunk kell, hogy kormányzati szempontból az egészségügyi reformok számítanak talán a legkeményebb diónak. E területen ugyanis a szokásos közpolitikai szempontok mellett minden kormánynak tekintettel kell lennie arra is, hogy az egészségügyben dolgozók többségének tudása nemzetközileg jól konvertálható. A közszektor más területein dolgozókhoz képest így a rosszul fizetett egészségügyi dolgozók lényegesen könnyebben dönthetnek a külföldi munkavállalás mellett, különösen fiatalabb korban. A fokozódó orvoshiány, az egészségügyi szakma vészes elöregedése, a rezidensek emelkedő bérvárakozásai egyértelmű jelek: átfogó reformlépésekre van szükség. E reformok azonban csakis olyanok lehetnek, amelyek az orvosok és az ápolók támogatását is megnyerik a közpénzügyileg kívánatos változásokhoz.
Bartha Attila,
az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont kutatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.