T rendfordulónak vagyunk tanúi az üzleti szoftverek globális piacán: az ügyfélkapcsolat-menedzsment (costumer relationship management, CRM) automatizálását célzó megoldások piaca tavaly a Gartner adatai szerint elérte a 39,5 milliárd dollárt, és ezzel ez a szegmens átvette a vezető szerepet az üzleti szoftverek területén, megelőzve az adatbázismenedzsment- és a vállalatirányítási rendszerbeli megoldásokat. A szakértők az idén további 16 százalékos növekedésre számítanak, a CRM-piac így tovább erősíti frissen szerzett vezető pozícióját.
Mi hajtja ezt a piacot? A vállalatok – felismerve, hogy a lojális ügyfelek mekkora versenyelőnynek számítanak – egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy B2B-kapcsolataikban is a lehető legjobb ügyfélélményt nyújtsák. E tekintetben ugyanis a vállalati partnerek nem különböznek a konzumer piac szereplőitől: ugyanúgy díjazzák a személyre szabott szolgáltatásokat, ugyanúgy „érezni akarják a törődést”.
A trendet erősíti egy immár több éve tartó folyamat és egy jogi változás is. A negyedik ipari forradalom egyik hozománya, hogy a termékek szolgáltatássá „változnak át”. Ezt látjuk egyebek között a mobilitási szolgáltatásokban (saját autó helyett igény szerinti autóbérlés), a gépvásárlást kiváltó üzemidő-vásárlásban (például ipari berendezések esetében), a testre szabott tartalmakat kínáló, on-demand televíziószolgáltatásokban vagy a számításikapacitás-értékesítés előretörésében. Ezek a (gyorsan lecserélhető) szolgáltatások jellemzően havi díj ellenében biztosítanak magas színvonalú hozzáférést, amelynek alapja a magunkról vagy a vállalatunkról önkéntesen megadott preferenciák, adatok sora, amelyből a szolgáltatók egyénre szabott ajánlatot, teljesítést készítenek. Az ügyfélkapcsolatok kezelésében új kihívásokat támasztott a néhány hónapja életbe lépett GDPR is. Hogyan képesek a vállalatok egyre inkább személyre szabott szolgáltatást nyújtani, miközben betartják a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályozásokat? Van, aki a meglévő rendszereit alakította át, és van, aki teljesen újragondolta a CRM megközelítését.
A CRM-piacot igazán pörgető új megoldások közös vonása, hogy nem az értékesítés körül forognak, hanem az ügyfeleket állítják a középpontba. Egységesen kezelik az ügyfeleket, ami egyrészt azt jelenti, hogy minden egyes részleg pontosan tudja, hogy kinek és mit adott el a másik, másrészt azt, hogy összeköttetést létesítenek a front- és a back-office között, azaz például egy megrendelt termék útjáról minden érintkezési, információs ponton tudomást szerezhetnek az ügyfelek. Megvalósul tehát az úgynevezett omnichannel stratégia.
A korszakváltás legfőbb jellemzője azonban az „intelligencia” megjelenése. A gépi tanulás beépítésével az új CRM-megoldások végre valóra válthatják azokat az ígéreteket, amelyek a „360 fokos ügyfél-megközelítés” célkitűzésével már a múlt század kilencvenes éveiben megjelentek, de még a 2000-es évek elején megjelent felhőalapú megoldások egy részében is csak jövőkép maradt. A mesterséges intelligencia alkalmazásának egyik előnye, hogy a feladatok menedzselése kevesebb vállalati erőforrást igényel, az ügyfélszolgálatok munkáját csetbotok és hangvezérléses alkalmazások könnyítik meg. A 2000-es évekre jellemző évenkénti négy frissítés helyett az új rendszerek több millió frissítést kínálnak, és nem csupán néhány ezer felhasználó kezelésére, hanem tranzakciók milliárdjainak menedzselésére képesek.
A legújabb CRM-rendszerek az adatkezelés és a gépi tanulás legmodernebb vívmányait csatasorba állítva segítik a cégeket abban, hogy ügyfeleik az első pillanattól fogva elköteleződjenek – és visszatérő, hűséges vásárlóvá váljanak. Az „első az ügyfél/vásárló!” imperatívuszra napjainkban ezek a megoldások adják a legmegfelelőbb választ.
Ablonczy Balázs,
az SAP
Hungary Kft. ügyvezető
igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.