BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
klímavédelem

Zöldpénzügyek: piaci kudarcból üzleti lehetőség

A zöldpénzügy terjedését, fejlesztését számos nemzetközi magán- és szupranacionális szervezet tűzte zászlajára.
2019.04.09., kedd 18:03

Kevesen vitatják már, hogy az éghajlatváltozás az emberiségre leselkedő veszélyek közül az egyik legnagyobb. Globális kockázat, amelynek hatása több generáción keresztül rányomja bélyegét az emberi életminőségre. Miközben a klímaváltozás klasszikus piaci kudarcként a gazdaság társadalmilag nem optimális működésének következménye, megfékezésének – némileg paradox módon – éppen az átalakuló pénzügyi szektor lehet a kulcsa.

Az éghajlati modellek eltérő pályákat rajzolnak, de mindegyikben közös, hogy még a legjobb forgatókönyvek is túl kockázatosak az emberiségre nézve. Racionálisan elképzelhetetlen, hogy ez ne jelenjen meg az emberek döntéseiben. Mégis – bár érezhető a javulás – ma még kis szerepet kap a döntésekben a környezet állapota. A gazdasági-pénzügyi szféra működésében ezért mélyreható változásokra lenne szükség. A hosszabb távon kibontakozó környezeti anomáliák beillesztése az üzleti döntésekbe, a rövid távú, „vak” szemlélet felszámolása elengedhetetlen. Olyan piaci struktúra és feltételrendszer kialakítása a cél tehát, amelyben már most megjelennek e kockázatok, mégpedig az üzleti döntéshozók által is értelmezhető konkrét pénzügyi hatásokban megjelenítve. Sztenderdek, mindenki által elfogadott és validált modellek kellenek, amelyek segítségével a piaci szereplők be tudják árazni a kockázatokat, és ezzel hosszabb távon magasabb hozamot is el tudnak érni. A zöldpénzügy (green finance) nem lép túl a piaci keretrendszeren, hanem a valaha volt legnagyobb és katasztrofális piaci kudarcot igyekszik kezelni.

Fotó: Shutterstock

A környezetünk állapota és a rövid távú üzleti megfontolások közti ellentmondást a zöldtechnológiák versenyképességének javulása és a globális szemléletváltás számolhatja fel véglegesen. Az emberiségnek azonban valószínűleg nincs elég ideje arra, hogy a jelenlegi ütemben történjen az átállás. A zöldpénzügynek ezért általánosságban ezt a folyamatot kell felgyorsítania egyrészt a finanszírozás elősegítésével, másrészt a cégek és országok fenntarthatósági szempontból való részletes értékelésével.

Ez utóbbi célja, hogy hosszú távon is értékelje egy adott piaci szereplő környezetre, társadalomra gyakorolt hatását, valamint vállalatirányítási gyakorlatát. Ha ezeket a kockázatokat beárazzák a termékekbe, akkor a fenntarthatóságot szem előtt tartó befektető magasabb kockázattal súlyozott hozamra számíthat. A zöldpénzügy tehát nem jótékonykodás. Ráadásul a fogyasztók ökológiai tudatossága is egyre erősebb, vagyis már a rövid távú üzleti és marketingfeladatok között is megkerülhetetlen a zöldszemlélet.

Ezt felismerve, az elmúlt évtizedben a fejlett pénzügyi piacokon szinte minden hagyományos pénzügyi terméknek megjelent a zöldváltozata. Itthon a szegmens még gyerekcipőben jár, ám a külföldi példák tanulságosak lehetnek.

A legismertebbek talán a zöldkötvények, amelyeknél a kibocsátó vállalja, hogy a gyűjtött forrásokat környezetileg hasznos, például a klímavédelmet szolgáló beruházásokra fordítja. Ezt a vállalást általában egy külső minősítő hitelesíti. Egyre több bank kínál zöldbetéteket is.

Ezeknél kevésbé rigorózus a külső minősítési folyamat (ha van egyáltalán), jellemzően a belépési összegek is alacsonyabbak, de a cél ugyanaz: dedikáltan környezetbarát célok szolgálatába állítani az elhelyezett tőkét. A termékkínálat talán a befektetési alapoknál a legnagyobb, ahol hagyománya is van a környezeti szempontokat szem előtt tartó befektetési politika alkalmazásának.

A nagy kínálat és a több évtizedes múlt azonban egyben azt is jelenti, hogy rendkívül heterogén az összkép. Míg a zöldkötvényeknél viszonylag hamar kialakultak a többé-kevésbé elfogadott piaci sztenderdek, a zöldnek mondott befektetési alapoknál a „virágozzék száz virág” elve érvényesült a piaci evolúció során, ezért lehetetlen számba venni a különféle definíciókat e termékekre. Fontos azonban, hogy ne csak marketingfogás legyen az alapok zöldként való brandelése, hanem valós szándék és elvárt gondosság is megjelenjen az alapkezelői döntésekben.

A befektetési alapok mellett a nyugdíjalapok, nyugdíjpénztárak is régebb óta fontos szereplői a zöldpénzügyi piacnak.

Esetükben a zöldberuházások jellemzően hosszabb megtérülési ideje is jól illeszkedik a megtakarítás időhorizontjához. A vonatkozó elemzések szerint azonban a zöldforradalom még itt is előttünk áll, további intézkedésekre van szükség, egyebek mellett szabályozási oldalról. Ennek jegyében például az Egyesült Királyságban a kormány tavaly olyan törvényjavaslatot dolgozott ki, amely kifejezetten arra ösztönzi a magánnyugdíjalapok kezelőit, hogy a hosszú távú (a többi között a klímaváltozást is figyelembe vevő) szempontokat érvényesítsék a rövid távú hozammaximalizálással szemben. Emiatt könnyen lehet, hogy a vagyonkezelők sokkal bátrabban szabadulnak majd meg a fosszilis cégek papírjaitól – a példa pedig ragadóssá válhat.

A zöldpénzügy terjedését, fejlesztését számos nemzetközi magán- és szupranacionális szervezet tűzte zászlajára. Egyre több jegybank és felügyelet is foglalkozik a témával (köztük a zöldprogramját nemrég meghirdető Magyar Nemzeti Bank is), ezért várható, hogy a klímakockázatok kezelése szabályozói oldalról is egyre explicitebb követelmény lesz, miközben a hatóságok a zöldpénzügyekhez támogató környezetet próbálnak teremteni.

 

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.