A fintech szektorban néha előtérbe kerül a pénzügyi edukáció, máskor homályba vész a téma – most szerencsére az előbbi esettel van dolgunk. A Revolut néhány hónapja indította el edukációs kurzusait, amelyek a kriptovaluták alapjainak elsajátításában segítik a pénzügyi szuperapp ügyfeleit. A képzések nagy sikert arattak, jórészt a gamifikációs elemekkel és jutalomszerzési lehetőséggel tarkított tanulási élmény miatt. A kurzusokat mostanra több mint másfél millió ügyfél próbálta ki, ami bizonyítja, hogy a tudatos edukációban komoly üzleti potenciál is rejlik.
Nem mellékes a társadalmi értékteremtés sem. Az ismeretek bővítésével hatékonyan csökkenthető a csalások gyakorisága, hiszen az ügyfelek kezébe adjuk azokat az eszközöket, amelyek a sikeres védekezéshez szükségesek. A veszélyforrások márpedig igen sokszínűek, vagyis sok az elvégzetlen feladat ezen a fronton.
A probléma méretét érzékelteti, hogy az USA-ban tavaly összesen 352 milliárd dollárjába került a lakosságnak a pénzügyi ismeretek hiánya, ami fejenként nagyjából 400 ezer forintot jelent.
A fintech cégek folyamatos innovációt hoztak a pénzügyi szektorba, de ennek megvan az a kockázata, hogy valaki már azelőtt elér egy szolgáltatást, hogy megértené annak fundamentumait. A kriptovaluták árfolyamának meredek emelkedése is rengeteg olyan szereplőt hozott a piacra, akik a kriptoeszközök alapvető tulajdonságaival sincsenek tisztában. Erre a problémára reagál a Revolut is, a jelek szerint kifejezetten nagy sikerrel.
A fogyasztók védelme mellett az új lehetőségek feltárása is fontos. A fintechek sok esetben annyira új megoldásokkal állnak elő, amelyek használatára meglehetősen kevés ügyfél áll készen. Ezt a lyukat pedig be kell tömni, hiszen így az innovátorok piaci részesedéshez, az ügyfelek pedig új, digitális pénzügyi szolgáltatásokhoz jutnak.
Pontosan ezért nem szabad periférián kívüli, kiegészítő tevékenységként tekinteni a pénzügyi edukációra. Ehelyett be kell ágyazni a vállalat működésébe és minden termék kapcsán gondoskodni kell arról, hogy az ügyfelek biztonságosan, a fontos információk birtokában nyugodtan vehessék őket igénybe. Ezen a fronton két jól megkülönböztethető csoportra válik szét a mezőny. Vannak, akik kötelező körként tekintenek a feladatra, ők nem várhatnak tartós előnyöket. Azok viszont, akik értik a pénzügyi edukáció fontosságát és kellő érzékkel művelik is ezt a tevékenységet, jelentős löketet adhatnak cégüknek.
Szerencsére az utóbbi csoport a népesebb, ide tartozik a brit Gohenry is.
A fintech 18 év alatti fiatalokat szolgál ki zsebpénzkártyákkal, amelyekhez egy kiterjedt pénzügyi funkciókat rejtő app is tartozik.
Itt vezetett be tavaly a Gohenry egy átfogó edukációs platformot.
A Money Missions segítségével a fiatal ügyfelek hasznos ismereteket szerezhetnek olyan alapvető pénzügyi műveletekkel kapcsolatban, mint a pénzkeresés, a költekezés, a befektetés, a megtakarítás, vagy épp az adományozás. Mindezt persze közérthetően és játékos elemekkel tűzdelve, hogy a tanulás élmény maradjon. A Gohenry kezdeményezése különösen izgalmas, hiszen
ezek a gyerekek a felnőttkorba lépve már sokkal tudatosabb pénzügyi döntéseket hozhatnak majd, ami remélhetőleg sokáig kamatozik majd nekik.
Nem csak a fintechek között vannak jó példák. A NatWest az egyik legnagyobb brit bankként is rendre reagál a legújabb trendekre. Erről árulkodik a Green Business Builders elindítása is. Ez egy podcast, amelynek minden adásában egy brit kkv számol be arról, hogy ők milyen megoldások segítségével teszik fenntarthatóbbá és zöldebbé működésüket. A műsort a Spotify-al közösen indította el a bank, a cél pedig hasznos, gyakorlatba könnyen átültethető tippek nyújtása egy olyan területen, amely mára megkerülhetetlenné vált.
Végül egy egészen újszerű példát is meg kell említenünk. A metaverzum mára állandó beszédtémává vált a szektorban. A megosztó kezdeményezést sokan feleslegesnek tartják, mások nagy lehetőséget látnak benne. Utóbbiak közé tartozik a Fidelity.
A világ egyik legnagyobb eszközkezelője ugyanis a metaverzumban kínál tanulási lehetőséget azoknak a fiataloknak, akik szeretnének megismerkedni a befektetések világával úgy, hogy közben értékes jutalmakat is gyűjthetnek.
Az említett példákból is látszik, hogy a társadalom pénzügyi ismereteinek bővítése közös feladat, egyben közös érdek is. A felsorolt vállalatok joggal remélhetnek nagyobb ügyfélaktivitást és -elégedettséget, miközben az ügyfeleik évtizedekig arathatják a megszerzett tudás gyümölcsét.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkoznak a külföldi piacok legsikeresebb üzleti megoldásaival, valamint kitérnek ezek hazai megvalósíthatóságára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.