A 11 EMU-tagország éves inflációs üteme 2000 júliusában 2 és 5,9 százalék között volt. Az eltérő mutatók következményeit a PricewaterhouseCoopers jelentése olyan modell segítségével vizsgálja, amely a közös kamatlábat összeveti azokkal, amelyek a tagállamokban alakultak volna ki, ha a monetáris unió nem létezne, és azok független monetáris politikát folytatnának.
A hipotetikus kamatlábakat a cég kutatói John Taylornak, a Stanford Egyetem tanárának szabálya segítségével becsülték. Ez azon a feltevésen alapul, hogy a kormány az infláció szempontjából semleges gazdaságpolitikát folytat, és tekintettel van arra, hogy az infláció a kitűzött cél felett vagy alatt van, továbbá a GDP növekedése a hosszú távú trend körül hol található, azaz, a kapacitások kihasználása mekkora.
A modell számításaiból az következik, hogy az ECB jelenlegi 4,5 százalékos pénzpiaci intervenciós kamatlába a legtöbb ország szempontjából inkább alacsony, ténylegesen 5 százalék körül kellene lennie. Ezt azonban módosítani kell a számításokból adódó plusz/mínusz 1 százalékos és a kapacitáskihasználás plusz/mínusz 1,5 százalékos hibahatárával. Ily módon a közös kamatlábnak 3,5 és 6,5 százalék között kellene lennie, aminek a jelenlegi tényleges 4,5 megfelel. Mivel azonban a számítás eredménye érzékeny a várható infláció becslési módjára, a modell kívánatos közös kamatlába 5-ről 5,75 százalékra emelkedik. Vagyis célszerű lenne jelenleg a 4,5 százalékot kissé emelni.
Ez ellen az eredmény ellen felhozható, hogy júliusban a tagországok inflációs rátájára hatással volt a magas olajár. E nélkül a modellből 4,4 százalékos közös kamatláb adódna. A tanulmány szerint ez a hatás nem lesz tartós. A magas olajárnak fél évig kell tartania ahhoz, hogy jelentősebb befolyása legyen a fogyasztói árakkal mért inflációra. Ha így lesz, költséges hiba a maginflációra hagyatkozni.
A Taylor-féle számításokból -- 1996-tól 2000-ig elvégezve -- az adódik, hogy az euróországok konjunktúrája a monetáris unió kezdete óta inkább egymástól eltérően alakult, semmint összetartott volna. A várható infláció eltérő becsléseit figyelembe vevő változatokból azonban úgy látszik, hogy 1996 és 1998 között a valóságban szűkebb volt a szórás, és a trendek eltérése ezután erősödött fel a 2000 júliusában tapasztalható mértékre.
Országonként vizsgálva kitűnik, hogy a legnagyobb gazdaságok, Német- és Franciaország eltérése a kívánatos kamatlábat illetőleg nem nagy. E két állam adja az övezet lakosságának 70, GDP-jének 72 százalékát. Csoportjukhoz tarozik a számítás szempontjából Ausztria és Belgium is. Ezzel szemben Spanyolország, Hollandia és Finnország esetében a közös kamatláb némileg felidézi a túlfűtöttség veszélyét. Egyelőre nem fenyegeti őket versenyhátrány a többi tagállammal szemben a közös valuta és kamatláb miatt, de ha az olajár magasabb marad, figyelniük kell. Annál is inkább, mert jelenleg egyik országban sem mutatkozik jele fiskális szigorításnak.
Külön esetként foglalkoznak a szerzők Írországgal, ahol az idén júliusig az infláció 6 százalék körül volt az egy évvel korábbi 2-vel szemben, a GDP növekedési üteme évi 10 százalék, ami 4 százalékkal a trend fölött van, az eurókamatláb pedig legalább 400 bázisponttal (4 százalékponttal) az Írországban szükséges szint alatt van. Az ingatlanárak az utóbbi években több mint 20 százalékkal emelkedtek évente, a munkanélküliség 1997-ben 10 százalékos volt, míg jelenleg 5 százalékos.
Az ír fiskális politika eddig inkább a kínálat bővítésével foglalkozott. Valójában a fenti számok jelentőségét nem szabad túlbecsülni a tanulmány szerint, mert a külföldi munkaerő beáramlása, a nők fokozott bevonása, a külföldi tőke bizalma fenntarthatóvá teheti a növekedési ütemet. Az idei inflációt az olajár emelkedésén kívül a cigaretta adójának korábbi emelése egyszeri tényezőként fűtötte.
Az EMU-n kívül maradt EU-tagok közül Görögországban a szeptember eleji 8 százalékos kamatláb leszállítása a közös szintre a csatlakozás után túlfűtöttséget okozhat, ha nem tesznek ellene. Dániában és Svédországban a kamatláb nem különbözik lényegesen az eurókamattól. A brit kamatláb júliusban 6 százalékos volt, és az infláció akkor bizonyult a legalacsonyabbnak az unióban -- EU-módszerrel számítva. Ez az erős font sterlingnek köszönhető. Ha Nagy-Britannia most döntene a csatlakozásról, a kamatláb fokozatos csökkentésével a túlfűtöttség elkerülhető lenne. Ezt megkönnyítené, ha az infláció számításánál áttérnének az EU módszerére, ami mérsékelné az inflációs várakozásokat. Egészében véve a tanulmány azt sugallja, hogy a közös valuta és kamatláb nem okoz megoldhatatlan gazdaságpolitikai nehézségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.