Az utóbbi években átlagosan 7-8 ezer tonna gázüzemanyagot forgalmaztak az erre szakosodott kutak. Az idén azonban megtízszereződött a mennyiség annak köszönhetően, hogy januártól felére -- 43 forintra -- mérséklődött a kilogrammját terhelő jövedéki adó. Barna Péter, a közlekedési tárca osztályvezetője szerint ezzel az intézkedéssel minimálisra csökkent az adókülönbség miatti csalás veszélye, nem kell tartani attól, hogy az olajhamisításhoz hasonló botránysorozat keletkezik. Nem éri meg ugyanis kockáztatni, hogy jövedékiadó-mentes háztartási PB-gázt tankoljanak a kocsikba, hiszen mire átfejtik a palackokból, már csaknem ott tartanak az árban, mintha a legális kútnál -- ahol például nincs palackozási költség -- vásároltak volna üzemanyagot.
A kedvező változások ellenére a fináncok tovább folytatják a szigorú ellenőrzéseket -- mondta lapunknak Mózs Elek, a VPOP jövedéki főosztályának helyettes vezetője. Az országban több mint hatvan olyan üzemanyagtöltő állomás működik, mely a gázüzemű autókat is kiszolgálja. A jövedéki ellenőrzések nemigen mutatnak ki ezeken a helyeken szabálytalanságokat, hiszen ide már adózott gáz kerül. Nagyobb gondot jelentenek az illegális magángázkutak, ahol a háztartási célokra szánt (jövedékiadó-mentes) PB-gázt töltik bele a gépkocsik tankjába. Nehéz tetten érni az ügyeskedőket, többnyire csak akkor járnak sikerrel a vámosok, ha ezeken az átfejtőhelyeken már nem csak magáncélra, hanem kereskedelmi tételekben értékesítik a gázt. Az elmúlt időszakban több illegális gázforgalmazót is tetten értek -- mondta Mózs Elek. A tűzoltóságtól is kapnak időnként jelzéseket, többnyire akkor, amikor már felrobbant a szabálytalankodó háza -- tette hozzá.
A VPOP számításai szerint mintegy 60 ezer gázüzemű gépkocsi fut az országban, ugyanakkor az országos közúti járműállományról szóló statisztikai adatgyűjtemény -- mely összesen 2 706 473 gépjárművet tart nyilván -- mindössze 1024 gázüzeművé átalakított autóról "tud". Ezen belül 741 a személygépkocsik száma. Barna Péter szerint a statisztikai adatgyűjtés nem tart lépést a valós folyamatokkal, innen ered a meglehetősen nagy különbség. A PB-gázhoz hasonló összetételű, úgynevezett LPG üzemanyagot használó gépkocsik száma 40-50 ezer körül lehet. Ezenfelül fut egy-kétszáz földgázüzemű autó is, ezekből a legtöbb a Fővárosi Gázműveknél található, de a Hajdú Volán, a Tisza Volán és a Kapos Volán is átalakíttatta néhány tíz buszát.
A gépkocsik átalakítását csak speciális engedélyekkel felvértezett szakműhelyek végezhetik, ezekből 70-80 van az országban. Az elmúlt hét év alatt (1993 óta van törvényi lehetőség gázautózásra) a legálisan átalakított autóknál a gázüzemmel összefüggésben nem fordult elő baleset -- mondta a szakember. Az adótartalom csökkentésére egyébként a vállalkozói kör azonnal reagált: amíg az elmúlt hét esztendő során évente 30-40-en kívántak gázautó-szereléssel foglalkozni, addig az idén már több mint 200-an jelentkeztek erre a szakmára.
Bevált a jövedékiadó-csökkentés Nemigen éri meg a kockázatot, hogy PB-gázt tankoljanak a gépkocsik -- állítja a lapunk által megkérdezett szakértő. Azzal ugyanis, hogy az év elején felére csökkent a gázüzemanyagra kivetett jövedéki adó, szinte eltűnt az árkülönbség a háztartási PB-gáz és az autók üzemanyagaként használható LPG között. Ez utóbbinak megtízszereződött a forgalma. Bisztricsány Julianna-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.