BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A díjkategóriák egyértelműsítését javasolják

Az M1-esen és M3-ason használható egységes sztrádamatrica díjának hatszázalékos emelését javasolja jövőre a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. -- értesült lapunk. Kevesebbet fizetnének azonban a nehéz-tehergépjárművek. Az eddigi problémák miatt a díjszabási kategóriák módosítását is javasolták a szaktárcának.

Az NA Rt. a legolcsóbb (D1) díjkategóriában hatszázalékos jövő évi matricaár-emelést javasolt -- tudta meg a Világgazdaság. Ugyanakkor csökkenteni szeretnék a D3 kategória díjait, hogy minél több e kategóriába tartozó jármű (így például a kamionok) maradjon a sztrádákon, csökkentve ezzel a lakott területek forgalmát. Ennek mértéke -- mint arról korábban hírt adtunk -- öt-nyolc százalék között várható, de úgy tudjuk, átlagosan maximum hat százalék lehet.
Információink szerint az NA Rt. javaslatát megküldte a szaktárcának, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium pedig megkezdte az egyeztetést a Pénzügyminisztériummal.
Ugyanakkor az NA Rt. a jövő évi zavartalan árusítás érdekében már gyártatja a 2001. évi matricákat -- tudtuk meg. Az első széria még a tarifa feltüntetése nélkül készül.
Elképzelhető, hogy jövőre nemcsak a sztrádadíjak, hanem a díjkategóriák is módosulnak. Az NA Rt. az eddigi problémák alapján javasolta ugyanis a közlekedési tárcának az M1-es és M3-as autópálya használatáról szóló, tavaly decemberi miniszteri rendelet ez irányú változtatását is.
Az év elejétől, az említett két állami autópályán használható egységes matricarendszer bevezetése óta -- az eddigi tapasztalatok szerint -- ugyanis az egyik tipikus probléma a járművek kategorizálásából ered. Eszerint a D1-es kategóriában nevesítve van a személygépkocsi, ugyanakkor a hatályos rendelet nem sorolja ide a 2,1 méternél magasabb gépjárműveket. Tehát az ilyen személygépkocsinál ellenőrzéskor csak a forgalmival együtt fogadható el a matrica. Szembetűnőbb aránytalanság, hogy Ausztriában és Németországban még a nagyméretű lakókocsikat is személygépkocsiként vizsgáztatják, jóllehet ezek jóval nagyobb mértékben terhelik az utakat. Ezen az anomálián változtatandó javasolták a közlekedési minisztériumnak a vonatkozó rendelet olyan módosítását, hogy D1 kategóriában ne legyen nevesítve a személygépkocsi, csak a jármű magassága.
Ugyancsak tipikus probléma a személygépkocsihoz köthetó vontatmány milyenségével kapcsolatos ellentmondás. A rendelet szerint a D kategoriájú gépjárműhöz kötött egytengelyes vontatmány D1-es, a kéttengelyes pedig D2-es kategóriába tartozik, ennek megfelelő díjazással. Eszerint azonban a testes lakóautó -- lévén egytengelyes -- a D1-es kategóriába sorolódik, míg a sokkal kisebb méretű, de kéttengelyes vontatmányt húzó jármű már a D2-es díjat fizeti. Ebből is sok probléma, illetve vita adódik. Emiatt -- az útterhelés szempontjából is -- logikusnak látszik a díjszabási rendelet további módosítása. Ezért a személygépkocsi nevesítésének a D1-es kategóriából való kivételén kívül javasolják, hogy a D1-nél az egy- és a kéttengelyes utánfutó is engedélyezve legyen.






Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.