BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A díjkategóriák egyértelműsítését javasolják

Az M1-esen és M3-ason használható egységes sztrádamatrica díjának hatszázalékos emelését javasolja jövőre a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. -- értesült lapunk. Kevesebbet fizetnének azonban a nehéz-tehergépjárművek. Az eddigi problémák miatt a díjszabási kategóriák módosítását is javasolták a szaktárcának.

Az NA Rt. a legolcsóbb (D1) díjkategóriában hatszázalékos jövő évi matricaár-emelést javasolt -- tudta meg a Világgazdaság. Ugyanakkor csökkenteni szeretnék a D3 kategória díjait, hogy minél több e kategóriába tartozó jármű (így például a kamionok) maradjon a sztrádákon, csökkentve ezzel a lakott területek forgalmát. Ennek mértéke -- mint arról korábban hírt adtunk -- öt-nyolc százalék között várható, de úgy tudjuk, átlagosan maximum hat százalék lehet.
Információink szerint az NA Rt. javaslatát megküldte a szaktárcának, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium pedig megkezdte az egyeztetést a Pénzügyminisztériummal.
Ugyanakkor az NA Rt. a jövő évi zavartalan árusítás érdekében már gyártatja a 2001. évi matricákat -- tudtuk meg. Az első széria még a tarifa feltüntetése nélkül készül.
Elképzelhető, hogy jövőre nemcsak a sztrádadíjak, hanem a díjkategóriák is módosulnak. Az NA Rt. az eddigi problémák alapján javasolta ugyanis a közlekedési tárcának az M1-es és M3-as autópálya használatáról szóló, tavaly decemberi miniszteri rendelet ez irányú változtatását is.
Az év elejétől, az említett két állami autópályán használható egységes matricarendszer bevezetése óta -- az eddigi tapasztalatok szerint -- ugyanis az egyik tipikus probléma a járművek kategorizálásából ered. Eszerint a D1-es kategóriában nevesítve van a személygépkocsi, ugyanakkor a hatályos rendelet nem sorolja ide a 2,1 méternél magasabb gépjárműveket. Tehát az ilyen személygépkocsinál ellenőrzéskor csak a forgalmival együtt fogadható el a matrica. Szembetűnőbb aránytalanság, hogy Ausztriában és Németországban még a nagyméretű lakókocsikat is személygépkocsiként vizsgáztatják, jóllehet ezek jóval nagyobb mértékben terhelik az utakat. Ezen az anomálián változtatandó javasolták a közlekedési minisztériumnak a vonatkozó rendelet olyan módosítását, hogy D1 kategóriában ne legyen nevesítve a személygépkocsi, csak a jármű magassága.
Ugyancsak tipikus probléma a személygépkocsihoz köthetó vontatmány milyenségével kapcsolatos ellentmondás. A rendelet szerint a D kategoriájú gépjárműhöz kötött egytengelyes vontatmány D1-es, a kéttengelyes pedig D2-es kategóriába tartozik, ennek megfelelő díjazással. Eszerint azonban a testes lakóautó -- lévén egytengelyes -- a D1-es kategóriába sorolódik, míg a sokkal kisebb méretű, de kéttengelyes vontatmányt húzó jármű már a D2-es díjat fizeti. Ebből is sok probléma, illetve vita adódik. Emiatt -- az útterhelés szempontjából is -- logikusnak látszik a díjszabási rendelet további módosítása. Ezért a személygépkocsi nevesítésének a D1-es kategóriából való kivételén kívül javasolják, hogy a D1-nél az egy- és a kéttengelyes utánfutó is engedélyezve legyen.






Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.