Magyar részvétel a nürnbergi játékvásáron
Az igények növekedése miatt a jövő évi nürnbergi játékvásár kiállítási területét több mint 155 ezer négyzetméterre emelték a szervezők. A területbővülés elsősorban a hobbi- és barkácsáruk kiállítóinak kedvez, de a modellgyártók, a bolondos játékok gyártói, valamint a szórakoztató elektronikai és a licenctermékeket készítők is a korábbinál nagyobb területen mutathatják be termékeiket. Gerd Bise hangsúlyozta, hogy a területbővítés és a szakvásáron eddig nem képviselt termékcsoportok felvétele mellett fontos, hogy a kiállítóknak és a látogatóknak nyújtott szolgáltatásokat is bővítsék. Az elnök-vezérigazgató bejelentette, hogy az utaztatási és az on-line elektronikus szolgáltatások fejlesztése érdekében együttműködési megállapodást kötöttek egy nemzetközi utazási irodával és egy internetszolgáltatóval. A februári vásáron a Spielwarenmesse AG honlapján megjelenő on-line termékbemutatókat és az átfogó utaztatási csomagokat már igénybe vehetik a kiállítók és a szakmai látogatók. A cél az, hogy a nürnbergi játékvásár az elektronikus világban is központi szakmai találkozóhellyé váljon, s az üzletemberek számára -- az idő- és költségráfordítást tekintve -- hatékonyabbá tegye a kiállítás látogatását.
A vásár 2001-től továbbfejleszti az interaktív szórakoztató szoftverek piacán betöltött szerepét -- állapodtak meg Nürnbergben a szórakoztató szoftverek gyártóinak vezetői, többek között a Nintendo Deutschland GmbH, az Eidos Interactive Deutschland, az Infogrames, a THQ, a Virgin Interactive Entertainment Deutschland és az Electronic Arts irányítói. A megbeszéléseken részt vett a VUD Szórakoztató Szoftverek Németországi Szövetsége Egyesület is, melynek tagjai között található a Spielwarenmesse eG. Az együttműködés célja, hogy a világ vezető játékvásárát 2001-től az interaktív és szórakoztató szoftverek otthonaként fogadtassák el a piacon. A hardver- és szoftvergyártók kedvezőnek tartják, hogy Nürnbergben közvetlenül elérhetik az értékesítésük számára elsődleges játékbeszerzőket. Felmérések szerint a kiállítók közel 90 százaléka és a látogatók több mint 80 százaléka ítélte a résztvevők szakmai színvonalát tekintve "jónak", illetve "nagyon jónak" a nürnbergi vásárt.
Gyaraki József, a Regio Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója, a Játékkereskedők és Gyártók Egyesületének elnökségi tagja érdeklődésünkre elmondta, a magyar cégek csak korlátozott számban tudnak kiállítóként megjelenni Nürnbergben. A korábbi években számuk tíz alatt volt, s ez várhatóan jövőre is így lesz. A részvétel ugyanis meglehetősen drága, s ráadásul az új kiállítók várólistára kerülnek. Ugyanakkor cégük évek óta rendszeresen ellátogat a nürnbergi vásárra, hasonlóan az egyesülethez tartozó többi vállalkozáshoz. A vásárlátogatás hasznos számukra, megtudhatják, hogy melyek a legdivatosabb játékok Európában. Nem véletlen, hogy a magyar piacon is rövid idő múlva megjelennek a legmenőbb játékszerek. A szakember elmondta, hogy a Barbie már kiment a divatból, a lányok ismét a csecsemőt formázó babákkal játszanak. A fiúknál az idén az összecsukható roller a sláger, ennek ára már Magyarországon is csökkenőben van.
A magyarországi játékforgalmazás jó része ma már a bevásárlóközpontokban bonyolódik le. A családi nagybevásárlások alkalmával a gyerekek is kapnak játékot. A hazai játékgyártók piacára a koncentráció a jellemző, a kisiparosok létfeltételei ugyanis megnehezültek. A hazai gyártóknak, forgalmazóknak konkurenciát jelentenek a Távol-Keletről érkező olcsó játékok. A magyar cégek főként a közeli országokba tudnak exportálni, az orosz piacon azonban a fizetési nehézségek miatt kedvezőtlenek az értékesítési feltételek.


