BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fejezetlezárás ma nem várható

Magyar derogációs kérésekben "gazdag" fejezetek kerülnek ma ismét asztalra, midőn Brüsszelben sor kerül az EU--magyar csatlakozási tárgyalások idei második külügyminiszteri fordulójára. A közlekedéspolitikai és a környezetvédelmi dossziék állnak majd ismét egy rövid időre a figyelem középpontjában, valamint velük együtt az a további hat joganyagfejezet, amelyeket a francia elnökségi fél év főtárgyalói fordulóin megvitattak. Az eddigiekhez képest nem várható újabb témakörök ideiglenes lezárása, és az említett két fejezet kapcsán sincs változás a korábban benyújtott átmeneti mentességi kérelmekhez képest.

A közlekedési fejezetet tekintve a tagjelöltek közül Magyarország jelentette be a legtöbb derogációs igényt. A legfontosabb az egyes szektorokban a piac teljes liberalizálásának a halasztását célozza: a légi közlekedésben 2005. december 31-ig, a közúti és vasúti szállításban pedig 2006. december 31-ig. A közúti szolgáltatásoknál a magyar álláspont kész kölcsönösségi alapon EU-korlátozásokat is kitárgyalni, amennyiben ez feltételnek minősül a magyar igény elfogadásához.
A magyar álláspont ugyanakkor elképzelhetőnek tartja bizonyos fuvarozási kvóták ideiglenes bevezetését is. A légi közlekedésben a piacnyitás halasztása értelemszerűen együtt járna azzal is, hogy külföldi légitársaságok az említett időpontig nem alapíthatnának Magyarországon vállalatot, és az árak sem igazodnának a közösségbeliekhez.
A magyar kormány arra is szeretne engedélyt kapni az EU-tól, hogy 2005-ig ne kelljen érvényesítenie a közösségi zajszintdirektívát, ellenkező esetben ugyanis arra kényszerülne, hogy kitiltsa a fejlődő országokból és a FÁK-tagállamokból érkező járatokat, ami a bejövő forgalom mintegy 25-30 százalékát érintené. Egy további magyar kérés a közúti járműadó esetében csak 2005. december 31-re kívánja a hazai adószintet a közösségire emelni, és ideiglenesen fenn akarja tartani a közúti nehéz járművek megengedett tengelyterhelési szintjét (az EU-féle 11,5 tonna helyett 10 tonnánál húzva meg azt a határt, amelyen felül díjat kell fizetni). A folyami hajózásnál 2004. december 31-ig kértünk mentességet azon rendelkezés alól, amely új folyami hajó beszerzését egy hasonló vízi jármű leselejtezésétől teszi függővé.
A környezetvédelmi dosszié kapcsán a hivatalos magyar tárgyalási álláspont összesen kilenc területen jelzett átmeneti mentességi igényt, amelyek hírek szerint egyelőre változatlanul érvényben vannak. A kérések 2004-től egészen 2015-ig terjedő derogációkat tartalmaznának, a csomagolóanyag-újrahasznosítástól és a veszélyes hulladékok kezelésétől a szennyvízkezelésen és vízvédelmen át az ipari légszennyezést és az integrált szennyezéscsökkenést érintő közösségi szabályozásig. A leghosszabb mentességet a települési szennyvíztisztításnál kértük (több előírásánál is 2015-ig terjedő hatállyal), míg az esetek többségében 2004-2005 volna magyar részről a vállalt végrehajtási határidő.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.