BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre Duna-tisztítás

Az Európai Unió (EU) és a Duna Bizottság (DB) számításai szerint összesen 34 millió euróba kerül a Duna jugoszláviai szakaszának hajózhatóvá tétele. Az újvidéki hidak tavalyi lebombázása óta hajózhatatlan folyószakaszon a jugoszláv hatóságok időnként megnyitják az ideiglenes pontonhidat a hajók előtt, de a magas áthaladási díj s a hídroncsok miatt csak korlátozott forgalomra van lehetőség.

Az EU és a DB által elkészített számítások szerint az előzetesen becsült 24,1 millió eurónál valamivel drágábban, mintegy 26 millióért lehetne újra hajózhatóvá tenni a Dunát a jugoszláviai Újvidéknél -- közölte Oreszt Klimpus, a DB elnökhelyettese. Az Európai Bizottság által is elfogadott terv a tavalyi NATO-bombázások által lerombolt újvidéki híd roncsainak, valamint a fel nem robbant bombák kiemelésének költségeit tartalmazza. A helyreállítási költségeket további 8 millió euróval növeli, hogy a háború előtti hajóforgalom visszaállítása érdekében legalább egy hidat újjá kell építeni, hogy a hajózást akadályozó ideiglenes pontonhidat le lehessen bontani.
A helyreállítási munkák finanszírozásában az EU is részt vállalt. A közösség a DB-vel megkötött megállapodás értelmében a költségek 85 százalékát kifizeti, ha a dunai országok biztosítják a fennmaradó összeget. Németország, Hollandia, Ausztria, Szlovákia, Románia, Magyar- és Horvátország már eddig is részt vett a költségek finanszírozásában, s Ukrajna is elkülönített egy jelentős összeget a tervek végrehajtására. A helyreállítási munkák megkezdéséről szóló megegyezés még nem jött létre, de -- sikeres megállapodás esetén -- a DB tervei szerint tavasszal megkezdődhetnek a helyreállítási munkák.
A roncsok és a pontonhíd miatt jelenleg teljes hajózási zárlat van érvényben Újvidéknél -- mondta Koszonits László, a Mahart folyami árufuvarozási üzletágának igazgatója. A jugoszlávok ugyan időnként megnyitják a pontonhidat, de a roncsok miatt uszálykaravánok nem, csak egy-egy hajó tud áthaladni az említett folyószakaszon, ráadásul a hatóságok horribilis összeget kérnek el az áthajózásért.
A DB elnökhelyettese elmondta, hogy néhány hete megkezdődtek a tárgyalások a jugoszláv féllel a pontonhíd rendszeres -- kéthetente történő -- felnyitásáról és a díjmentes hajózás visszaállításáról, mert a helyi hatóságok által követett gyakorlat jogtalan, mivel a nemzetközi hajózási útvonalnak számító Dunán kötelező a díjtalan áthaladást biztosítani. A Mahart illetékese szerint a jugoszlávok a tavalyi NATO-bombázások jogtalanságára hivatkozva tartják fenn a díjszedést.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.