Autómatuzsálemek a határon
Tavaly erősen meglódult a használt autók behozatala, a kereskedelmi forgalomban több mint 11 ezer, a magánimportban közel ötezer személygépkocsit vámkezeltettek az ügyfelek. Mint Kovács Ferencné, a 7. számú vámhivatal parancsnoka lapunknak elmondta, a kereskedők által importált autók számában nem volt tapasztalható ugrásszerű növekedés, mivel tavaly még némileg korlátozták a behozatali kvóták ezt a tevékenységet.
Ám a magánimport annál inkább megélénkült, sokan kihasználták az évjárati könnyítést. 2000 januárjától ugyanis a jogszabály feloldotta a korábbi négyéves korhatárt és lehetővé tette, hogy öregebb, ám megfelelő műszaki állapotú kocsik is bekerülhessenek az országba. Míg az év első hónapjában még csak 79 használt személyautó vámkezelését igényelték a magánimportőrök, addig decemberben már több mint tízszer ennyit, 895-öt.
A jogszabályi könnyítés nem használ az országos gépkocsiállomány korösszetételének, átlagosan hét-nyolc éves matuzsálemek jelennek meg a határon. Az is igaz azonban, tette hozzá a parancsnok, hogy többnyire nincs gond a műszaki állapottal, a szigorú vizsgán a kocsik zöme átmegy. Csak néhány esetben fordult elő, hogy a tulajdonos visszavitte a roncsnak minősülő járművet abba az országba, ahonnan hozta, vagy ellenszolgáltatás nélkül felajánlotta az államnak.
A hivatásos autókereskedők ennél jobb statisztikával szolgálnak, jó néhány évvel fiatalabb gépkocsikat hoznak be az országba, s műszaki gondok sem adódnak gyakran.
A magyarok által legkedveltebb használtautó-piacok az Európai Unió országaiban vannak, az élen már évek óta Németország és Svájc áll, innen érkezik a legtöbb "levetett" gépkocsi. A tapasztalatok azt mutatják, nincs igazán kedvenc típus, a behozott autók szinte a teljes járműpalettát képviselik.
Továbbra is sokan próbálnak ügyeskedni -- mondta Kovács Ferencné --, előfordul, hogy nem a valóságnak megfelelő adatot közölnek a futásteljesítményről vagy a katalizátor meglétéről. Ám ami a legsúlyosabb: szinte valamennyi kereskedő alulszámlázott értékkel kéri a járművek vámkezelését. Az esetek több mint 90 százalékában a vámhatóságnak meg kell indítania a vámérték-felülvizsgálatot, mert a számlán feltüntetett ár és az Eurotax katalógus ára között több mint 20 százalékos eltérést tapasztalnak. A különbözet után az importőrnek vámbiztosítékot kell fizetnie. A 7. számú vámhivatal tavaly több mint száz esetben tett büntetőfeljelentést.
Várhatóan az idén sem csökken a behozatali kedv, már csak azért sem, mert szinte valamennyi relációból 0 százalékos vámtétellel lehet importálni autót, továbbá: megszűnt a kereskedőket eddig korlátozó engedélykötelezettség.


