BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autómatuzsálemek a határon

Egyre több idősebb autó kerül az országba, így továbbra sem javul a hazai gépkocsiállomány korátlaga. Szinte valamennyi kereskedő alulszámlázott értékkel kéri a járművek vámkezelését. Az idén várhatóan tovább nő a használtautó-behozatal, mivel megszűnt az importőröket korlátozó engedélykötelezettség.

Tavaly erősen meglódult a használt autók behozatala, a kereskedelmi forgalomban több mint 11 ezer, a magánimportban közel ötezer személygépkocsit vámkezeltettek az ügyfelek. Mint Kovács Ferencné, a 7. számú vámhivatal parancsnoka lapunknak elmondta, a kereskedők által importált autók számában nem volt tapasztalható ugrásszerű növekedés, mivel tavaly még némileg korlátozták a behozatali kvóták ezt a tevékenységet.
Ám a magánimport annál inkább megélénkült, sokan kihasználták az évjárati könnyítést. 2000 januárjától ugyanis a jogszabály feloldotta a korábbi négyéves korhatárt és lehetővé tette, hogy öregebb, ám megfelelő műszaki állapotú kocsik is bekerülhessenek az országba. Míg az év első hónapjában még csak 79 használt személyautó vámkezelését igényelték a magánimportőrök, addig decemberben már több mint tízszer ennyit, 895-öt.
A jogszabályi könnyítés nem használ az országos gépkocsiállomány korösszetételének, átlagosan hét-nyolc éves matuzsálemek jelennek meg a határon. Az is igaz azonban, tette hozzá a parancsnok, hogy többnyire nincs gond a műszaki állapottal, a szigorú vizsgán a kocsik zöme átmegy. Csak néhány esetben fordult elő, hogy a tulajdonos visszavitte a roncsnak minősülő járművet abba az országba, ahonnan hozta, vagy ellenszolgáltatás nélkül felajánlotta az államnak.
A hivatásos autókereskedők ennél jobb statisztikával szolgálnak, jó néhány évvel fiatalabb gépkocsikat hoznak be az országba, s műszaki gondok sem adódnak gyakran.
A magyarok által legkedveltebb használtautó-piacok az Európai Unió országaiban vannak, az élen már évek óta Németország és Svájc áll, innen érkezik a legtöbb "levetett" gépkocsi. A tapasztalatok azt mutatják, nincs igazán kedvenc típus, a behozott autók szinte a teljes járműpalettát képviselik.
Továbbra is sokan próbálnak ügyeskedni -- mondta Kovács Ferencné --, előfordul, hogy nem a valóságnak megfelelő adatot közölnek a futásteljesítményről vagy a katalizátor meglétéről. Ám ami a legsúlyosabb: szinte valamennyi kereskedő alulszámlázott értékkel kéri a járművek vámkezelését. Az esetek több mint 90 százalékában a vámhatóságnak meg kell indítania a vámérték-felülvizsgálatot, mert a számlán feltüntetett ár és az Eurotax katalógus ára között több mint 20 százalékos eltérést tapasztalnak. A különbözet után az importőrnek vámbiztosítékot kell fizetnie. A 7. számú vámhivatal tavaly több mint száz esetben tett büntetőfeljelentést.
Várhatóan az idén sem csökken a behozatali kedv, már csak azért sem, mert szinte valamennyi relációból 0 százalékos vámtétellel lehet importálni autót, továbbá: megszűnt a kereskedőket eddig korlátozó engedélykötelezettség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.