BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre kevesebb a fennakadás

Február 1-jétől várhatóan életbe lép az a rendeletmódosítás, amelynek értelmében az okmányirodák külön díjat kérhetnek a cégektől, ha egyszerre több jármű papírjait szeretnék elintézni. Külön ügyintéző alkalmazásával elkerülhető a hosszas sorban állás -- véli Eiselt György informatikai helyettes államtitkár.

Még vannak fennakadások a 264 okmányirodában a különböző igazolványok kiadásánál, de ezek várhatóan februárra megszűnnek -- jelentette ki tegnapi tájékoztatóján Eiselt György, a Belügyminisztérium (BM) informatikai helyettes államtitkára. Mint ismeretes, ez év január 1-jétől az önkormányzati okmányirodák intézik a személyi és a vállalkozói igazolványok mellett a gépjárműokmányok kiadását is, és sok helyen panaszkodtak az ügyeiket intézni szándékozók a hosszas sorban állásra. Eiselt György az idei tapasztalatok értékelésekor elmondta: az órákig tartó sorban állás oka sokszor az volt, hogy az autókereskedők egyszerre többtucatnyi ügyet próbáltak elintézni. Ezért a BM olyan rendeletmódosítást kezdeményezett, amelynek értelmében az okmányirodák meghatározott díjat kérhetnének azoktól, akik megbízás alapján több jármű papírjait adják le egyszerre. Így egységesíteni lehetne a jelenlegi többféle gyakorlatot, és el lehetne kerülni a korrupció gyanúját is. A pénzből az ügyintézők külön juttatást kaphatnának, vagy újabb munkatársakat alkalmazhatnának az okmányirodák. A módosítás tervezetéről még egyeztetnek, de valószínűleg nem lesz akadálya annak, hogy február 1-jétől életbe lépjen -- mutatott rá a helyettes államtitkár. A cégektől az egynapos ügyintézésért 300 forint különdíjat kérnének autónként, a kétnaposért 200-at, a háromnaposért pedig 100-at.
Fennakadást okozott az ügyintézők gyakorlatlansága is, illetve az, hogy az állampolgárok sem rendelkeztek kellő információval. A helyettes államtitkár elmondta: az ellenőrök január 1-jétől mintegy 80 irodában jártak. Állampolgárként jelentek meg és próbáltak ügyeket intézni. Így derült ki, hogy több helyen számítógépes rendszerhibára hivatkozva nem vettek be iratokat az ügyintézők, holott a központi rendszer csak egyszer állt le, és a kérelmek átvétele nyitvatartási időben semmiképpen nem tagadható meg.
Amíg az okmányirodák technikai, informatikai hátterét az irodavezetők többnyire dicsérik, addig megoszlanak a vélemények a működés egyéb feltételeiről. A Vas megyei kisvárosok -- Körmend, Szentgotthárd, Vasvár -- okmányirodáiban zökkenőmentes ügyintézés folyik, nem úgy a megyeszékhelyen.
A különböző igazolványok kiállítását a kilenc ügyintéző nem képes ellátni a 120 ezernél nagyobb vonzáskörzetű város esetében -- nyilatkozta lapunknak Szabó Erika, a szombathelyi iroda vezetője. Az irodát naponta átlagosan százhúsz ügyfél keresi fel. A létszámbővítés pénzügyi hátterének biztosítására sem az önkormányzattól, sem a BM-től nem kaptak ígéretet. Hangsúlyozta: gondjaikat -- a nagy autó-adásvételi forgalom mellett -- az is fokozza, hogy irodájukat jelentős számban keresik fel a kisebb városokhoz tartozó ügyfelek. Ez utóbbinak oka Szabó Erika szerint a kisvárosi irodák működésében tapasztalható szakmai hiányosság.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.