BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre kevesebb a fennakadás

Február 1-jétől várhatóan életbe lép az a rendeletmódosítás, amelynek értelmében az okmányirodák külön díjat kérhetnek a cégektől, ha egyszerre több jármű papírjait szeretnék elintézni. Külön ügyintéző alkalmazásával elkerülhető a hosszas sorban állás -- véli Eiselt György informatikai helyettes államtitkár.

Még vannak fennakadások a 264 okmányirodában a különböző igazolványok kiadásánál, de ezek várhatóan februárra megszűnnek -- jelentette ki tegnapi tájékoztatóján Eiselt György, a Belügyminisztérium (BM) informatikai helyettes államtitkára. Mint ismeretes, ez év január 1-jétől az önkormányzati okmányirodák intézik a személyi és a vállalkozói igazolványok mellett a gépjárműokmányok kiadását is, és sok helyen panaszkodtak az ügyeiket intézni szándékozók a hosszas sorban állásra. Eiselt György az idei tapasztalatok értékelésekor elmondta: az órákig tartó sorban állás oka sokszor az volt, hogy az autókereskedők egyszerre többtucatnyi ügyet próbáltak elintézni. Ezért a BM olyan rendeletmódosítást kezdeményezett, amelynek értelmében az okmányirodák meghatározott díjat kérhetnének azoktól, akik megbízás alapján több jármű papírjait adják le egyszerre. Így egységesíteni lehetne a jelenlegi többféle gyakorlatot, és el lehetne kerülni a korrupció gyanúját is. A pénzből az ügyintézők külön juttatást kaphatnának, vagy újabb munkatársakat alkalmazhatnának az okmányirodák. A módosítás tervezetéről még egyeztetnek, de valószínűleg nem lesz akadálya annak, hogy február 1-jétől életbe lépjen -- mutatott rá a helyettes államtitkár. A cégektől az egynapos ügyintézésért 300 forint különdíjat kérnének autónként, a kétnaposért 200-at, a háromnaposért pedig 100-at.
Fennakadást okozott az ügyintézők gyakorlatlansága is, illetve az, hogy az állampolgárok sem rendelkeztek kellő információval. A helyettes államtitkár elmondta: az ellenőrök január 1-jétől mintegy 80 irodában jártak. Állampolgárként jelentek meg és próbáltak ügyeket intézni. Így derült ki, hogy több helyen számítógépes rendszerhibára hivatkozva nem vettek be iratokat az ügyintézők, holott a központi rendszer csak egyszer állt le, és a kérelmek átvétele nyitvatartási időben semmiképpen nem tagadható meg.
Amíg az okmányirodák technikai, informatikai hátterét az irodavezetők többnyire dicsérik, addig megoszlanak a vélemények a működés egyéb feltételeiről. A Vas megyei kisvárosok -- Körmend, Szentgotthárd, Vasvár -- okmányirodáiban zökkenőmentes ügyintézés folyik, nem úgy a megyeszékhelyen.
A különböző igazolványok kiállítását a kilenc ügyintéző nem képes ellátni a 120 ezernél nagyobb vonzáskörzetű város esetében -- nyilatkozta lapunknak Szabó Erika, a szombathelyi iroda vezetője. Az irodát naponta átlagosan százhúsz ügyfél keresi fel. A létszámbővítés pénzügyi hátterének biztosítására sem az önkormányzattól, sem a BM-től nem kaptak ígéretet. Hangsúlyozta: gondjaikat -- a nagy autó-adásvételi forgalom mellett -- az is fokozza, hogy irodájukat jelentős számban keresik fel a kisebb városokhoz tartozó ügyfelek. Ez utóbbinak oka Szabó Erika szerint a kisvárosi irodák működésében tapasztalható szakmai hiányosság.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.