Fennakadások az okmányirodákban
Teljes káoszként jellemezték a Világgazdaságnak nyilatkozó autókereskedők az év első hetében az okmányirodákban tapasztaltakat. Különösen azt nehezményezték a panaszosok, hogy még a forgalmi engedélyek kiállításához szükséges érvényesítőcímkéből sem volt elegendő. Lapunknak arról számolt be több autókereskedő: az is előfordult, hogy olyan érvényességi címkét ragasztottak a forgalmiba, amely szerint a lejárat ideje a törvényben megszabott négy év helyett csak háromra szólt.
Urbán György, a Belügyminisztérium Központi Hivatalának vezetője véleménye szerint a fennakadás oka elsősorban az volt, hogy az Állami Nyomda december helyett január 2-án és 3-án szállította a címkéket. Így sok okmányirodában volt olyan nap, amikor hiába folytatták le az eljárást, nem helyezhették forgalomba az autókat -- nyilatkozta lapunknak, hozzáfűzve: e héttől már mindenhol elegendő címke áll rendelkezésre. Azt is elmondta: bár közvetlen információi nincsenek, hallott arról, hogy több rendőrkapitányság december közepén abbahagyta az ügyintézést, így most az okmányirodáknak az elmaradást is be kell hozniuk. Mindazonáltal a forgalom egyre nagyobb -- tette hozzá, január 2-án 7-8 ezer ügyet intézett el a 264 iroda. Január 3-án már elérte a 20 ezret az ügyek száma, a következő napon pedig meghaladta a 21 ezret. Az ügyintézés folyamatos, és a központi számítógépes rendszer is működik.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke, Győző Gábor is megerősítette, hogy december 20. után országosan ellehetetlenült a forgalomba helyezés, annak ellenére, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság ígéretet tett a folyamatos munkavégzésre. Így sokan már hetek óta nem tudják beszerezni közlekedési okmányaikat. Emiatt rosszul jár a vevő, aki a szerződéskötéskor a vételár egy részét már befizette, de a kereskedő is, mert amíg nincs okmány, addig a részletvásárlást finanszírozó bank sem utalja át a pénzt számára. Ez pedig komoly likviditási gondokat okozhat.
Az ügyfelek véleménye szerint az ügyintézők láthatóan nem kaptak egységes utasításokat, s vannak irodák, ahol elvárják, hogy a gépjárművek papírjait vegytintával töltsék ki, sőt szárazbélyegző használatát követelik meg. Ilyet azonban sosem használtak a kereskedelemben.
A fejetlenséget jellemezve az MGE elnöke elmondta azt is, hogy a forgalomba helyezés alapbizonylata a "járműkísérő lap" lett, amelynek kitöltésére a mai napig nem készült útmutató, s a tervezet sincs összhangban a közlekedési tárca vonatkozó rendelkezéseivel. Nehezíti az okmány kezelését, hogy -- az MGE kérése ellenére -- az egyesületet nem vonták be annak kialakításába. Azt is elfogadhatatlannak tartják, hogy több önkormányzatnál kijelentették: az okmánykiadási eljárás, jog szerint, 30 napig is tarthat.

