BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fennakadások az okmányirodákban

A biztató ígéretekkel szemben az okmányirodák január elejétől nem tudták kiadni az igényeknek megfelelő számú forgalmi engedélyt. Az autókereskedőknek ez nem kis veszteséget okoz, annál is inkább, mivel gyakorlatilag már december közepétől leállt az ügyintézés a rendőrkapitányságokon.

Teljes káoszként jellemezték a Világgazdaságnak nyilatkozó autókereskedők az év első hetében az okmányirodákban tapasztaltakat. Különösen azt nehezményezték a panaszosok, hogy még a forgalmi engedélyek kiállításához szükséges érvényesítőcímkéből sem volt elegendő. Lapunknak arról számolt be több autókereskedő: az is előfordult, hogy olyan érvényességi címkét ragasztottak a forgalmiba, amely szerint a lejárat ideje a törvényben megszabott négy év helyett csak háromra szólt.
Urbán György, a Belügyminisztérium Központi Hivatalának vezetője véleménye szerint a fennakadás oka elsősorban az volt, hogy az Állami Nyomda december helyett január 2-án és 3-án szállította a címkéket. Így sok okmányirodában volt olyan nap, amikor hiába folytatták le az eljárást, nem helyezhették forgalomba az autókat -- nyilatkozta lapunknak, hozzáfűzve: e héttől már mindenhol elegendő címke áll rendelkezésre. Azt is elmondta: bár közvetlen információi nincsenek, hallott arról, hogy több rendőrkapitányság december közepén abbahagyta az ügyintézést, így most az okmányirodáknak az elmaradást is be kell hozniuk. Mindazonáltal a forgalom egyre nagyobb -- tette hozzá, január 2-án 7-8 ezer ügyet intézett el a 264 iroda. Január 3-án már elérte a 20 ezret az ügyek száma, a következő napon pedig meghaladta a 21 ezret. Az ügyintézés folyamatos, és a központi számítógépes rendszer is működik.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke, Győző Gábor is megerősítette, hogy december 20. után országosan ellehetetlenült a forgalomba helyezés, annak ellenére, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság ígéretet tett a folyamatos munkavégzésre. Így sokan már hetek óta nem tudják beszerezni közlekedési okmányaikat. Emiatt rosszul jár a vevő, aki a szerződéskötéskor a vételár egy részét már befizette, de a kereskedő is, mert amíg nincs okmány, addig a részletvásárlást finanszírozó bank sem utalja át a pénzt számára. Ez pedig komoly likviditási gondokat okozhat.
Az ügyfelek véleménye szerint az ügyintézők láthatóan nem kaptak egységes utasításokat, s vannak irodák, ahol elvárják, hogy a gépjárművek papírjait vegytintával töltsék ki, sőt szárazbélyegző használatát követelik meg. Ilyet azonban sosem használtak a kereskedelemben.
A fejetlenséget jellemezve az MGE elnöke elmondta azt is, hogy a forgalomba helyezés alapbizonylata a "járműkísérő lap" lett, amelynek kitöltésére a mai napig nem készült útmutató, s a tervezet sincs összhangban a közlekedési tárca vonatkozó rendelkezéseivel. Nehezíti az okmány kezelését, hogy -- az MGE kérése ellenére -- az egyesületet nem vonták be annak kialakításába. Azt is elfogadhatatlannak tartják, hogy több önkormányzatnál kijelentették: az okmánykiadási eljárás, jog szerint, 30 napig is tarthat.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.