Ismét késik az új útdíj
Bernhard Engleder, az Asfinag elnöke szerint a tervezett 2002 nyári időpont helyett azért kell tovább várni a díj bevezetésére, mert tavaly novemberben az illetékes minisztérium a korábbi tervekkel ellentétben a teljesen elektronikus rendszer bevezetése mellett döntött. Ezért új pályázatot kellett kiírni, noha az előző pályázat már eredményhirdetés előtt állt, és lezajlottak a szükséges kisajátítások és területvásárlások is -- tudósít az MTI.
Engleder szerint a 2002 nyári időpont semmiképpen sem tartható, mert az új pályázat elbírálása csak idén nyáron várható, a megvalósításhoz pedig szakértők szerint legalább két év kell. A 2002 nyári időpont szerepel a kormánykoalíció programjában is, így érthető, hogy Wolfgang Schüssel kancellár, Karl-Heinz Grasser pénzügyminiszter és Monika Forstinger, a közlekedési ügyekben illetékes, nemrég hivatalba lépett miniszter is többször a határidő betartása mellett foglalt állást.
Forstinger múlt pénteken is úgy nyilatkozott, hogy a tervezett időpontban bevezetik az autópályadíjat. Szerinte ez azért lehetséges, mert teljes egészében elektronikus rendszerről van szó, amelyhez nem szükséges kapukat építeni.
A már 1998-ban bevezetni szándékozott rendszer létrehozása a Der Standard szerint azért csúszik folyamatosan, mert sikeres a fuvaroslobbi időhúzó taktikája, s ez évente 2,5 milliárd schillingnyi bevételkiesést okoz az osztrák költségvetésnek. Ennyivel kevesebb úthasználati díjat fizetnek ugyanis be szakértői számítások szerint a teherautók a jelenlegi matricás rendszerben az elektronikus díjszedéshez képest.
Az osztrák munkavállalókat kötelező jelleggel tömörítő Munkáskamara szerint a személygépkocsik 2001-es sztrádamatricáinak érvényességét mindaddig meg kellene hosszabbítani, amíg a teherautók nem a megtett kilométerek alapján fizetnek. Az alpesi ország autóklubjai szerint a teherautók jobban járnak a matricával mint a személygépkocsik, hiszen arányaiban többet használják az autópályákat a matricák árában meglévő különbségnél.


