BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét késik az új útdíj

Nem lehet bevezetni a jelenleg tervezett 2002 nyári időpontban a megtett kilométerekkel arányos autópályadíjat Ausztriában a teherautók számára -- véli az osztrák sztrádákat üzemeltető állami cég (Asfinag). A már 1998-ban tervbe vett elektronikus útdíjszedés várhatóan csak 2003 nyarára, vagy 2004-re valósulhat meg. A késlekedés nemcsak tizenkét milliárd schillingre becsült bevételkiesést jelent az osztrák szövetségi kormánynak, hanem az EU rosszallását is kihívta.

Bernhard Engleder, az Asfinag elnöke szerint a tervezett 2002 nyári időpont helyett azért kell tovább várni a díj bevezetésére, mert tavaly novemberben az illetékes minisztérium a korábbi tervekkel ellentétben a teljesen elektronikus rendszer bevezetése mellett döntött. Ezért új pályázatot kellett kiírni, noha az előző pályázat már eredményhirdetés előtt állt, és lezajlottak a szükséges kisajátítások és területvásárlások is -- tudósít az MTI.
Engleder szerint a 2002 nyári időpont semmiképpen sem tartható, mert az új pályázat elbírálása csak idén nyáron várható, a megvalósításhoz pedig szakértők szerint legalább két év kell. A 2002 nyári időpont szerepel a kormánykoalíció programjában is, így érthető, hogy Wolfgang Schüssel kancellár, Karl-Heinz Grasser pénzügyminiszter és Monika Forstinger, a közlekedési ügyekben illetékes, nemrég hivatalba lépett miniszter is többször a határidő betartása mellett foglalt állást.
Forstinger múlt pénteken is úgy nyilatkozott, hogy a tervezett időpontban bevezetik az autópályadíjat. Szerinte ez azért lehetséges, mert teljes egészében elektronikus rendszerről van szó, amelyhez nem szükséges kapukat építeni.
A már 1998-ban bevezetni szándékozott rendszer létrehozása a Der Standard szerint azért csúszik folyamatosan, mert sikeres a fuvaroslobbi időhúzó taktikája, s ez évente 2,5 milliárd schillingnyi bevételkiesést okoz az osztrák költségvetésnek. Ennyivel kevesebb úthasználati díjat fizetnek ugyanis be szakértői számítások szerint a teherautók a jelenlegi matricás rendszerben az elektronikus díjszedéshez képest.
Az osztrák munkavállalókat kötelező jelleggel tömörítő Munkáskamara szerint a személygépkocsik 2001-es sztrádamatricáinak érvényességét mindaddig meg kellene hosszabbítani, amíg a teherautók nem a megtett kilométerek alapján fizetnek. Az alpesi ország autóklubjai szerint a teherautók jobban járnak a matricával mint a személygépkocsik, hiszen arányaiban többet használják az autópályákat a matricák árában meglévő különbségnél.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.