Az utóbbi hetekben több médium is beszámolt arról, hogy a Microsoft megbízásából a Flextronics Magyarországra telepíti új játékkonzol-gyártásának egy részét. A tervek szerint a Sárváron és Nyíregyházán készülő termékekkel látnák el az európai piacot. Bár a magyarországi gyártás többek között erőteljesen függ a termék fogadtatásától és a piacon kialakuló árversenytől, szakértők úgy vélik, hogy a termelés felfuttatása után a Microsoft hozzávetőleg hárommilliárd dollárnyi árbevételre számíthat. Az egyelőre nem ismeretes, hogy pontosan mikortól működnek majd a gyárak teljes kapacitáson.
A két termelő egység bevételét a közelmúltban gyakran hasonlították a bruttó hazai termékhez, a GDP-hez. A 2000-re várható, dollárban kifejezett GDP adat 46 milliárd dollár körül lehet. (Az adat több szempontból is hozzávetőleges, ráadásul tavaly az erősödő dollár miatt a devizában kifejezett érték kisebb dinamikát mutat, mint a forintban mért hozzáadott érték.)
A fentieket figyelembe véve hangzottak el azok a megállapítások, melyek szerint az Xbox termelés beindulásával a GDP 6,5 százalékát kitevő értéket állít majd elő a két magyarországi gyár. A fenti állítás azt sugallja, hogy a Microsoft ezen tevékenységének hazánkba településével önmagában 6 százalék feletti GDP bővülés várható Magyarországon. Ez azonban nem állja meg a helyét, ugyanis a bruttó árbevétel nem vethető össze a GDP-vel. Ez a számviteli kategória érthető módon tartalmazza az összes olyan teljesítményt, amelyet a gyárak külső beszállítóktól vásárolnak meg. A GDP valójában csak azokat a teljesítményeket "ismeri el", amelyek hozzáadott értéket termelnek.
A teljes árbevétel százalékában kifejezve a gyártás hozzáadott értéke a kezdeti időszakban 8 százalék körül lehet -- vélekednek a gyártás feltételeit ismerő szakértők. A hazai hozzáadott érték azonban növekedhet, ahogy a külföldi beszállítók idetelepülnek.
A nyolc százalékos értékkel számolva a teljes kapacitáson működő Xbox gyártás körülbelül fél százalékkal növelheti a GDP-t. Természetesen a kapacitások kihasználtsága, a hazai beszállítói kör mérete és a bruttó hazai termék bővülése évrő évre változtathatja a GDP-hez viszonyított hozzáadott értéket. Bár a valós érték elmarad a korábban emlegetett hat százalék feletti számoktól, a gyártás nemzetgazdasági súlya így is jelentős lesz.
Hasonló a helyzet a külkereskedelmi egyenlegre gyakorolt hatással is. Valóban igaz, hogy egy ilyen nagy volumenű, exportorientált tevékenység akár tíz százalékponttal is növelheti a kiviteli dinamikát, a magas importarányú termelés azonban a behozatal bővülési ütemére is erős hatással van. A Világgazdaság számításai szerint a gyártás -- felfutás esetén -- a külkereskedelmi mérleget 250-330 millió dollárral javítaná, hiszen az importdinamikát az Xbox-termelés hozzávetőleg 6-8 százalékkal növelné.
Mivel tavaly a dollárban számolt külkereskedelmi dinamikák 13-15 százalék körül alakultak, a gyártás jelentősen hozzájárul a magyar gazdaság tovább növekvő nyitottságához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.