BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bírósághoz forduló autósok

Bár a gépjárműjavítás minőségével kapcsolatos kifogások száma évek óta nem változik, még mindig sok panasz érkezik a közlekedési felügyeletekhez. Évente mintegy 30 pert indítanak az autósok. Az ügyek kivizsgálását jelentősen lassítja, hogy a kérdést egy elavult, 1976-os rendelet szabályozza.

A gépjárműjavítás egyike azon területeknek, ahol a fogyasztó teljesen kiszolgáltatott helyzetben van. A megrendelések ugyanis a legtöbbször szóban történnek, és a munka elvégzése után, fizetéskor gyakran meglepetés éri az embert -- mondta Pál Sándor, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet osztályvezetője. Egyetért ezzel Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi képviselője is, aki szerint a legtöbb probléma abból adódik, hogy az ügyfelek nem kérnek árajánlatot.
Számos példa van arra is, hogy használt alkatrészt építenek be az autóba, vagy nem végzik el megfelelően a munkát. Ezt azonban igen nehéz bizonyítani, s az ügyek kivizsgálása csak hosszú procedúrával lehetséges, mivel a kérdést még mindig egy 1976-os rendelet szabályozza -- hangsúlyozta Pál Sándor.
Budapesten jelenleg 3500 járműfenntartói tevékenységet végző vállalkozás működik. Ezeket évente legalább egyszer ellenőrzi a Fővárosi Közlekedési Felügyelet.
Bíró László, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) tanácsosa lapunknak elmondta: a reklamációk nagyobb részét a fényezéssel kapcsolatos kifogások teszik ki, bár jelentős a számlázási probléma is.
Az Autóklubot is sokan keresik fel különböző reklamációkkal, de az első helyen a biztosítótársaságok, illetve a lízingcégek elleni panaszok szerepelnek -- mondta Kovács Kázmér. Ezenkívül sok az új autók jótállásával kapcsolatos probléma is.
Az Autóklub jogi képviselője hozzátette: a peres ügyek többsége kapcsolódik a biztosítóhoz. A legtöbb gond abból adódik, hogy a biztosítótársaság nem hajlandó kifizetni a javítási költséget, holott az jogos lenne.
A gépjárműjavítás minőségi kifogásánál vita esetén kettősség áll fenn. A rendelet szerint a vállalkozó köteles az esetet a közlekedési felügyelet felé jelezni és szakvéleményt kérni. Sok esetben azonban a vállalkozó ezt nem tartja be, ilyenkor az ügyfélnek az FVF-hez kell fordulnia.
A fogyasztóvédelmi törvény szerint viszont az ügyfél panaszát nem jelentheti be közvetlenül a Közlekedési Főfelügyeletnek, mert az a vállalkozókat vizsgálja. Az FVF a hozzá beérkezett panaszokat kivizsgálásra átteszi a felügyeletre, ami az eljárást jelentősen lassítja.
A Fővárosi Közlekedési Felügyelet évente mintegy 60 panaszügyet kezel -- közölte Pál Sándor. Az esetek 50 százalékában a felek megegyeznek és elfogadják a felügyelet szakvéleményét. A többi esetben viszont bírósághoz fordulnak. Évente mintegy 30 pert indítanak az autósok -- tette hozzá az osztályvezető.
Ha olyan jellegű a probléma, hogy a kivizsgáláshoz bontásra van szükség, akkor általában igazságügyi műszaki szakértőt kérnek fel, aki szakvéleményt ad. Ez viszont sokba kerül, a szakértők óradíja 20-30 ezer forint is lehet, amit az autósnak kell állni. Az összeget akkor kaphatja vissza, ha a bíróság neki ad igazat.
Pál Sándor szerint javulást hozhat, hogy azon autójavító vállalkozásoknak, amelyek vizsgáztatást is végeznek, 2001. december 31-ig kötelező bevezetni az ISO minőségbiztosítási rendszert.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.