A gépjárműjavítás egyike azon területeknek, ahol a fogyasztó teljesen kiszolgáltatott helyzetben van. A megrendelések ugyanis a legtöbbször szóban történnek, és a munka elvégzése után, fizetéskor gyakran meglepetés éri az embert -- mondta Pál Sándor, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet osztályvezetője. Egyetért ezzel Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi képviselője is, aki szerint a legtöbb probléma abból adódik, hogy az ügyfelek nem kérnek árajánlatot.
Számos példa van arra is, hogy használt alkatrészt építenek be az autóba, vagy nem végzik el megfelelően a munkát. Ezt azonban igen nehéz bizonyítani, s az ügyek kivizsgálása csak hosszú procedúrával lehetséges, mivel a kérdést még mindig egy 1976-os rendelet szabályozza -- hangsúlyozta Pál Sándor.
Budapesten jelenleg 3500 járműfenntartói tevékenységet végző vállalkozás működik. Ezeket évente legalább egyszer ellenőrzi a Fővárosi Közlekedési Felügyelet.
Bíró László, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) tanácsosa lapunknak elmondta: a reklamációk nagyobb részét a fényezéssel kapcsolatos kifogások teszik ki, bár jelentős a számlázási probléma is.
Az Autóklubot is sokan keresik fel különböző reklamációkkal, de az első helyen a biztosítótársaságok, illetve a lízingcégek elleni panaszok szerepelnek -- mondta Kovács Kázmér. Ezenkívül sok az új autók jótállásával kapcsolatos probléma is.
Az Autóklub jogi képviselője hozzátette: a peres ügyek többsége kapcsolódik a biztosítóhoz. A legtöbb gond abból adódik, hogy a biztosítótársaság nem hajlandó kifizetni a javítási költséget, holott az jogos lenne.
A gépjárműjavítás minőségi kifogásánál vita esetén kettősség áll fenn. A rendelet szerint a vállalkozó köteles az esetet a közlekedési felügyelet felé jelezni és szakvéleményt kérni. Sok esetben azonban a vállalkozó ezt nem tartja be, ilyenkor az ügyfélnek az FVF-hez kell fordulnia.
A fogyasztóvédelmi törvény szerint viszont az ügyfél panaszát nem jelentheti be közvetlenül a Közlekedési Főfelügyeletnek, mert az a vállalkozókat vizsgálja. Az FVF a hozzá beérkezett panaszokat kivizsgálásra átteszi a felügyeletre, ami az eljárást jelentősen lassítja.
A Fővárosi Közlekedési Felügyelet évente mintegy 60 panaszügyet kezel -- közölte Pál Sándor. Az esetek 50 százalékában a felek megegyeznek és elfogadják a felügyelet szakvéleményét. A többi esetben viszont bírósághoz fordulnak. Évente mintegy 30 pert indítanak az autósok -- tette hozzá az osztályvezető.
Ha olyan jellegű a probléma, hogy a kivizsgáláshoz bontásra van szükség, akkor általában igazságügyi műszaki szakértőt kérnek fel, aki szakvéleményt ad. Ez viszont sokba kerül, a szakértők óradíja 20-30 ezer forint is lehet, amit az autósnak kell állni. Az összeget akkor kaphatja vissza, ha a bíróság neki ad igazat.
Pál Sándor szerint javulást hozhat, hogy azon autójavító vállalkozásoknak, amelyek vizsgáztatást is végeznek, 2001. december 31-ig kötelező bevezetni az ISO minőségbiztosítási rendszert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.