Gyorsított bányanyitás
Az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakaszának aszfaltozásánál nem kívánnak külföldi tulajdonban lévő bányából követ vásárolni -- erősítettéke meg lapunk értesüléseit a Magyar Autópálya-építő Konzorciumnál. Turgyán Tamás szóvivő elmondta, hogy a kormánynak a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről hozott határozatának megfelelően a beruházás beszállítói magyar kis- és középvállalkozók. Így az aszfalthoz szükséges követ is magyar tulajdonú bányából kívánják beszerezni. Kínálat van, a minőség számít. A konzorcium vizsgálja az ajánlatokat. Szerinte az aszfaltozás májusi indulásának nincs akadálya.
Az esetleges új bánya nyitásának gazdaságosságát firtató kérdésünkre a szóvivő elmondta, a vállalkozóknak kell eldönteniük, hogy megéri-e nyitniuk. Az építés költségeit azonban ez nem emelheti.
A bányanyitás tőkeigényes, hosszan megtérülő beruházás -- vélik szakmai körökben. Luxusnak nevezik az M3-as épülő, mintegy 62 kilométeres szakaszának aszfaltozásához szükséges zúzott kő mennyisége miatt bányát nyitni. Ez szakértők szerint berendezésekkel együtt minimum 5-600 millió forintba kerül. Ez pedig 20-40 százalékkal drágíthatja a kő árát. Ilyen bányából akár 2-3-ra is szükség lehet, hogy a tervezett időre megépüljön az M3-as új szakasza. A több kisebb bánya igénybevétele azonban veszélyezteti az azonos minőség elérését. Ugyanakkor a meglévő bányák jóval kapacitásuk alatt dolgoznak.
Úgy tudjuk, hogy a bányászati hatóság, illetve a Gazdasági Minisztérium a sztrádaépítést segítendő gyorsított bányanyitási eljárást ajánlott fel a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek. Ezt -- információink szerint -- az NA Rt.-nél örömmel fogadták, és továbbították a kivitelezőnek. Szakmai körökben elképzelhetőnek tartják, hogy a Vegyépszer nyit bányát. A térségben jelenleg egy bányanyitási kérelmet vizsgálnak -- tudtuk meg a miskolci bányakapitányságon --, azt a Magyar Aszfalt Kft. nyújtotta be. Az aszfaltozás május--júniusra tervezett startjához, illetve folyamatos végzéséhez már február--márciusban meg kellene kezdeni a szállítást a keverőhöz -- vélik szakmai körökben.
Az épülő M3-as aszfaltozásához szükséges kő szállítására tavaly december 15-ig lehetett ajánlatot tenni, amit ez év február 15-ig kellett tartani -- értesült lapunk. Információink szerint a térségben bányákkal rendelkező Colas Északkő Kft. is nyújtott be ajánlatot, de egyeztetésre még nem került sor.


