BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsított bányanyitás

Nem kívánnak az M3-as építői követ venni külföldi tulajdonban lévő cégtől -- értesült lapunk. Az aszfaltozás májusi startjának zavartalansága érdekében gyorsított bányanyitás is elképzelhető. Ez szakértők szerint berendezésekkel együtt minimum 5-600 millió forintba kerül, ami 20-40 százalékkal is drágíthatja az alapanyagot. Az érintett térségben egy bányanyitási kérelmet vizsgálnak.

Az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakaszának aszfaltozásánál nem kívánnak külföldi tulajdonban lévő bányából követ vásárolni -- erősítettéke meg lapunk értesüléseit a Magyar Autópálya-építő Konzorciumnál. Turgyán Tamás szóvivő elmondta, hogy a kormánynak a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről hozott határozatának megfelelően a beruházás beszállítói magyar kis- és középvállalkozók. Így az aszfalthoz szükséges követ is magyar tulajdonú bányából kívánják beszerezni. Kínálat van, a minőség számít. A konzorcium vizsgálja az ajánlatokat. Szerinte az aszfaltozás májusi indulásának nincs akadálya.
Az esetleges új bánya nyitásának gazdaságosságát firtató kérdésünkre a szóvivő elmondta, a vállalkozóknak kell eldönteniük, hogy megéri-e nyitniuk. Az építés költségeit azonban ez nem emelheti.
A bányanyitás tőkeigényes, hosszan megtérülő beruházás -- vélik szakmai körökben. Luxusnak nevezik az M3-as épülő, mintegy 62 kilométeres szakaszának aszfaltozásához szükséges zúzott kő mennyisége miatt bányát nyitni. Ez szakértők szerint berendezésekkel együtt minimum 5-600 millió forintba kerül. Ez pedig 20-40 százalékkal drágíthatja a kő árát. Ilyen bányából akár 2-3-ra is szükség lehet, hogy a tervezett időre megépüljön az M3-as új szakasza. A több kisebb bánya igénybevétele azonban veszélyezteti az azonos minőség elérését. Ugyanakkor a meglévő bányák jóval kapacitásuk alatt dolgoznak.
Úgy tudjuk, hogy a bányászati hatóság, illetve a Gazdasági Minisztérium a sztrádaépítést segítendő gyorsított bányanyitási eljárást ajánlott fel a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek. Ezt -- információink szerint -- az NA Rt.-nél örömmel fogadták, és továbbították a kivitelezőnek. Szakmai körökben elképzelhetőnek tartják, hogy a Vegyépszer nyit bányát. A térségben jelenleg egy bányanyitási kérelmet vizsgálnak -- tudtuk meg a miskolci bányakapitányságon --, azt a Magyar Aszfalt Kft. nyújtotta be. Az aszfaltozás május--júniusra tervezett startjához, illetve folyamatos végzéséhez már február--márciusban meg kellene kezdeni a szállítást a keverőhöz -- vélik szakmai körökben.
Az épülő M3-as aszfaltozásához szükséges kő szállítására tavaly december 15-ig lehetett ajánlatot tenni, amit ez év február 15-ig kellett tartani -- értesült lapunk. Információink szerint a térségben bányákkal rendelkező Colas Északkő Kft. is nyújtott be ajánlatot, de egyeztetésre még nem került sor.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.