Bár némi javulás tapasztalható a taxiszolgáltatás területén, még mindig sok szabálytalansággal találkoztak a fogyasztóvédelmi felügyelők a tavalyi országos ellenőrzések során. A vizsgált 567 taxiból 117-et kifogásoltak, ami mintegy 20 százalékos aránynak felel meg. Az előző évben a kifogásolt taxik aránya 34 százalékos volt -- áll az FVF jelentésében.
Bár Budapesten a kifogásolási arány csak 14 százalékos, ami jobb az országos átlagnál, ezt a kedvező statisztikát a panaszok száma nem igazolja vissza. A fővárosi bejelentések száma messze meghaladja a vidéki észrevételekét. Folyamatosan érkeznek panaszok főként külföldi állampolgároktól, melyek irreálisan magas összegű számlát, valamint a nem a legrövidebb útvonalon történő szállítást kifogásolják.
Az ellenőrzések során az ártájékoztatásra vonatkozó előírások megsértését több esetben tapasztalták a felügyelők. Néhányszor az is előfordult, hogy az árfeltüntetés, illetve a taxaméteren tárolt adatok között különbség van.
A tarifák szöveges megjelenítése néhány esetben félreérthető volt. Egységes előírások hiányában a taxivezetők maguk határozzák meg a tarifákat (nappali, éjszakai, kedvezményes). Sok esetben nem lehet tudni, hogy milyen feltételek alapján állapítják meg a kedvezményes, vagy törzsutastarifát.
Az ellenőrzés során a fogyasztóvédők megállapították, hogy terjed az a helytelen gyakorlat is, amikor a taxivezetők egy minimális díj megfizetését kérik a rövid távolságra utazóktól, mondván, hogy ennél alacsonyabb összegért nem kifizetődő a szolgáltatás. Mivel a minimumdíj meghatározása nem a megtett úttal arányos, és a hatályos jogszabály ennek alkalmazására nem ad lehetőséget, a területi felügyelőségek ez ellen felléptek.
Több taxis takarékossági okokra hivatkozva az áremelés után nem állíttatja be újra a taxamérőt, ezért az utas által fizetett végösszeget úgy "állítja elő", hogy bizonyos szorzóval korrigálja a számlát. Ez a gyakorlat az utasokban bizalmatlanságot kelt, ezért kötelezésre szóló határozatot adtak ki a felügyelők a taxamérő szabályos alkalmazására.
A nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség betartását próbautazásokkal ellenőrizték. A felügyelőségek 18 esetben szabálysértési eljárást folytattak le nyugtaadás elmulasztása miatt.
Taxiengedélye kettő kivételével minden vizsgált személyfuvarozónak volt. Az ellenőrzések során vizsgálták a gépkocsik esztétikai megjelenését és tisztaságát is. A taxik külső és belső megjelenése megfelelt a követelményeknek.
Továbbra is gondot okoz az éjszakai tarifa nem megfelelő időben (22 óra előtt) való alkalmazása, valamint a nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség elmulasztása.
A főfelügyelőség szerint az ártájékoztatókkal kapcsolatos, a jelenleginél egységesebb szemlélet kialakításával elérhető a lakossági panaszok csökkentése. A tarifák megnevezésére, ennek egységesítésére jelenleg nincs érvényes előírás. Az FVF a Magyar Taxis Szövetséggel közösen egy olyan javaslatot dolgoz ki, amely megkísérli egységes elképzelések kialakítását a tarifák megnevezésének terén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.